دستور حکومت برای بایکوت خبری کروبی و موسوی

لیلا طیری
لیلا طیری

» روزنامه ها از درج هر گونه خبر در مورد انتخابات منع شدند

شورای عالی امنیت ملی روز گذشته روزنامه ها را از درج  هر گونه خبر درباره میرحسین موسوی، مهدی کروبی و انتخابات 22 خرداد منع کرد.

بر اساس گزارش ها، شورای عالی امنیت ملی روز گذشته با ابلاغیه ای به روزنامه ها و خبرگزاریها ، انتشار هر گونه خبری در مورد انتخابات اخیر و دو نامزد معترض به انتخابات 22 خرداد را ممنوع اعلام کرده است.

ابلاغیه این شورا در حالی صورت می گیرد که از پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم ، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در بایکوت خبری شدید از سوی رسانه ها و صدا و سیما قرار گرفتند و سایت ها و روزنامه های آنان نیز مسدود و توقیف شدند و رسانه های دولتی که حامیان اصلی محمود احمدی نژاد بودند کمترین فرصتی برای سایر نامزدهای انتخاباتی قائل نشدند و روزنامه های حامی دولت همچنان به تخریب نخست وزیر زمان جنگ و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی می پردازند اما کوچکترین تذکری تاکنون دریافت نکرده اند.

روزنامه یاس نو، که قرار بود به عنوان تریبون میرحسین موسوی قبل از انتخابات منتشر شود و دیدگاههای این نامزد انتخابات را پوشش دهد از سوی دادستان تهران توقیف شد اما با رفع توقیف، چند شماره ای بیش منتشر نشده بود که مجددا با حکم قاضی مرتضوی توقیف شد.

روزنامه کلمه سبز، متعلق به میرحسین موسوی  نیز چند روز پس از برگزاری انتخابات با یورش لباس شخصی ها مواجه شده و توقیف شد. تمام کارکنان این روزنامه سردبیر و خبرنگاران و کارکنان فنی بازداشت شدند.

روزنامه اعتماد ملی، ارگان حزب اعتماد ملی نیز که با مدیر مسولی مهدی کروبی منتشر می شد با حکم دادستان سابق تهران توقیف شده است.  سردبیر روزنامه اعتماد ملی و برخی از خبرنگاران این روزنامه قبل از توقیف روزنامه بازداشت شده اند. اعتماد ملی در حالی توقیف شد که از فردای برگزاری انتخابات، یک تیم از سوی دادستانی در چاپخانه این روزنامه مستقر شده و اقدام به سانسور مطالب روزنامه می کرد.

از سوی دیگر بسیاری از روزنامه نگاران نزدیک به این دو نامزد انتخاباتی، بعد از 22 خرداد بازداشت شدند و روزنامه نگارانی چون عیسی سحرخیز، احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، محمد عطریان فر، محمد قوچانی، بهمن احمدی امویی، هنگامه شهیدی و … همچنان در بازداشت به سر می برند.

سایت کلمه و سایت قلم نیوز که اخبار و دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر میکردند با بازداشت روزنامه نگاران و مدیران این سایت ها، از دسترس خارج شدند و سایت کلمه  که از هفته پیش به عنوان تریبون موسوی در آدرسی دیگر شروع به کار کرده بود، روز گذشته در ایران فیلتر شد.

این اولین بار نیست که شورای عالی امنیت ملی در حوزه کاری روزنامه دخالت می کند. این شورا در سال 1380 و پس از استعفای آیت الله طاهری از امامت جمعه اصفهان ، با ابلاغیه ای، روزنامه ها را از انتشار متن نامه استعفای آیت الله طاهری منع کرده بود. در آن زمان، روزنامه نوروز به مدیر مسولی محسن میردامادی، اکثر صفحات روزنامه را سفید منتشر کرده و و در هر صفحه نوشته بود که بر اساس ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی مطلب حذف شده است.