به دنبال ایجاد بحران هستند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار موسوی در آستانه روز دانشجو

میر حسین موسوی، یکی از رهبران جنبش سبز، نسبت به احتمال بروز آشوب های کور تحت عنوان “فتنه سبز یا سرخ یا هر عنوان دیگری” پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها هشدار داد و آن را وسیله ای برای “فریب افکار عمومی و انحراف نهادهای نظارتی و تسویه حساب های جدید سیاسی” دانست.

آقای موسوی در پیامی به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو، با توصیف دانشجویان به عنوان “همراهان پرمهر و شجاع جنبش سبز”، از آنها به عنوان بزرگترین سرمایه جنبش سبز یاد کرد؛  جنبشی که به زعم وی “همراهان آن بی شمارند و هریک به نوعی رهبر این جریان عظیم مردمی هستند”. نخست وزیر زمان جنگ، در همین پیام ضمن یادآوری تاثیرات منفی طرح هدفمند شدن یارانه ها، بر “آگاهی” به عنوان یکی از عناصر اصلی جنبش سبز تاکید کرده و به آینده این جنبش اعتراضی پرداخته است.

 

زمانی بیدار می شوید که دیر است

در ابتدای این پیام که روز ۲۹ آبان، متن کامل آن در وبسایت کلمه منتشر شد، میر حسین موسوی  خطاب به دانشجویان گفته است که با توجه به ایجاد محدودیتها برای دیدار مستقیم با دانشجویان، لازم دیده به عنوان قدردانی، در این پیام به بخشی از سئوالات و دغدغه هایی که در این مدت از سوی دانشجویان مطرح شده، پاسخ گوید.

نخست وزیر زمان جنگ، با توصیف آذر، به عنوان ماه دانشجو، خطاب به دانشجویان نوشته است: “در دوسال اخیر، در ملاقات هایی که با شما داشته ام و یا در نامه ها و یادداشت هایی که فرستاده اید، همواره شاهد دغدغه های شما درباره آینده ایران عزیز و جنبش سبز آزادیخواهانه مردم ایران بوده ام. و البته از شما نیز جز این انتظار نیست، چرا که در سرزمین ما، دانشجو همواره ی تاریخ دیده بان بیدار مخاطراتی بوده است که جامعه ایرانی را تهدید می کرده است و در این راه خود نیز، به گواهی تاریخ، از خطرهای بزرگ در راه دفاع از مردم و ملت استقبال کرده است.”

میرحسین موسوی،  در بخش دیگری از این پیام که شامل یک مقدمه و پنج بند است، گفته: “مستبدان، روز به روز تنهاتر می شوند و به همه چیز و همه کس گمان بد می برند، دوستان دیروزشان را از خود می رانند، و هر انتقاد و نصیحتی را توطئه ای برای نابودی خویش می پندارند. و بدتر آنکه منافع خودشان را مساوی با منافع ملی می گیرند و در چنین وضعی ناچار به سلاح داران تکیه می کنند، و به دنبال کسانی می گردند که چشم و گوش بسته از آنها فرمان برند و سایه شک و تردید نسبت به افکار و اعمال آنها را حتی برای لحظه ای از دل نگذرانند.”

رهبر جنبش سبز، با اشاره به اینکه مستبدان “زمانی بیدار می شوند که بسیار دیر است برای بازگشت به آغوش مردم”، افزوده است: “آنان نمی دانند که دهان و گوش و چشمان مردمان را شاید بتوان از گفتن و شنیدن و دیدن بازداشت، اما اندیشیدن موهبتی الهی است که دروازه های خلوتگاه آن به روی زورمندان بسته است.”

شاید به همین دلیل است که آقای موسوی “به کارگیری شیوه غلط خریدن فرصت های زودگذر از طریق ایجاد بحران های پیاپی” را که باعث تحمیل هزینه­های سنگین بر مردم می شود، نوعی “جراحی دردناک” خوانده که “جان اقتصاد بیمار ناشی از سیاستهای من در آوردی و فساد عمیق را بیش از پیش در مخاطره قرار داده”، و باعث شده  است که “همه جا صحبت از فشارهای طاقت فرسا بر خانواده هایی باشد که این روزها بیش از هر زمان دیگر با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند.”

اشاره نخست وزیر زمان جنگ به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است که دولت طی ماه های گذشته اولین قدم های اجرایی آن را برداشته و در نظر دارد تا پایان سال جاری به طور کامل آن را اجرا کند؛ طرحی که به گفته کارشناسان اقتصادی در کوتاه مدت هزینه های سنگینی را بر مردم تحمیل می کند.

 

کجا رفت وعده نفت بر سرسفره ها؟

میر حسین موسوی، اما در ادامه انتقاد از اجرایی شدن طرح  قانون هدفمند شدن یارانه ها و با تاکید بر نظر کارشناسان، از گردانندگان جمهوری اسلامی پرسیده است: “اگر به راستی بر این حقایق آگاهید و می شنوید نظر کارشناسان را که متفق اند اجرای این طرح به شکلی که شما تهیه کرده و اجرا می کنید جز خسارت های مادی و انسانی و تشدید بی عدالتی، دستاوردی در بر ندارد، چرا این همه اصرار بر چشم بستن به نظرات اقتصاددان های برجسته کشور و نمایندگان مجلس دارید؟”

او  سپس با اشاره تلویحی به شعارهای دولت احمدی نژاد، این پرسش ها را مطرح کرده است: “کجا رفت وعده های آموزش مجانی و ایجاد اشتغال و اصل ۴۳ قانون اساسی؟ چرا به مردم نمی گویید با پولی که می خواهید با افزایش قیمتها از جیب مردم بردارید، در غیبت سازمان برنامه و بودجه و تضعیف مجلس و بی خاصیت شدن شوراها و سازمانهای نظارتی، چه می خواهید بکنید؟ آیا سوءاستفاده از نیاز و فقر مردم، با توزیع بخشی از پولی که از دست آنان ربوده اید، می تواند بحرانهای بعدی را کنترل کند؟ کجا رفت وعده نفت بر سرسفره ها و قول برخورد با مفسدین؟”

با شروع طرح هدفمند شدن یارانه­ها، مسولان دولتی، نظامی و امنیتی از احتمال بروز “فتنه اقتصادی”، و کارشکنی مخالفان دولت در جریان اجرایی شدن این طرح و قصد آنها برای “سوء استفاده” از نارضایتی احتمالی ناشی از اجرای این طرح سخن گفته اند.

اما به گفته­ی آقای موسوی “شاید قرار است که به این بهانه، باز هم آب گل آلود شود و کسانی باز هم به جای پاسخگویی، راهبرد فرار به جلو و از بین بردن فرصت ها تا مرز نابودی نظام و ایجاد بحران های شدید در این کشور را دنبال کنند.”

او در همین راستا به گواه تصاویری که در جریان اعترضات سال گذشته ضبط شده، اقدام مأموران امنیتی و افراد موسوم به لباس شخصی برای سوزاندن خودروها و موتورسیکلت ها، خرد کردن شیشه ها و تخریب ساختمان ها و تلاش آنها برای برای متهم کردن معترضان به انجام این اقدام ها را یادآوری کرده و نسبت به احتمال آشوب های ساختگی هشدار داده است؛ آشوب هایی که به گفته­ی او احتمال دارد “وسیله ای برای فریب افکار عمومی و انحراف نهادهای نظارتی و تسویه حساب های جدید سیاسی” قرار داده شود.

 

جنبشی با همراهان بیشمار

در بخش پایانی پیام میرحسین موسوی به مناسب روز دانشجو، به آینده جنبش سبز و سئوالاتی که این روزها علیرغم عدم وجود “امکان بیان اعتراض ها و انتقادها به سبب سرکوب های شدید و برخوردهای امنیتی” همواره مطرح بوده، پرداخته شده است.

در چنین شرایطی همراهان جنبش سبز چه باید بکنند؟ هر چند میر حسین موسوی معتقد است پاسخ به این پرسش باید محصول عقل جمعی باشد و شایسته است که همه همراهان و علاقه مندان به راه سبز امید در ارائه راهکارهای مناسب مشارکت داشته باشند، اما تا جایی که به او به عنوان “یک فرد از این خیل عظیم” بر میگردد، نوشته است:  “آگاهی چشم اسفندیار خودکامگان است.”

به گفته­ی آقای موسوی، “گسترش آگاهی به دایره کسانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند، تماس­های چهره به چهره، بالابردن توانمندی­ها در تحلیل آنچه پیرامون ما در جریان است، با مطالعه و بحث و گفتگو در جمع های کوچک حقیقی یا مجازی و با توسعه شبکه های اجتماعی که از آسیب فضای امنیتی موجود در امان باشند”می توانند “بخشی از تلاش های ما و نه همه آن” در راستای پاسخ به این پرسش باشد.

او در این بخش از پیام خود، خطاب به هواداران جنبش سبز نوشته است: “یادمان باشد که برای ما، هدف وسیله را توجیه نمی کند. یادمان باشد که شعار «دروغ ممنوع» در روزهای پرشکوه پیش از انتخابات، چگونه از جان مردم خسته از دروغ های پیاپی قدرتمندان برخاست و فضای این دیار را فراگرفت. یادمان باشد که تا یکایک ما، خود را از آلودگی ها و نقایص اخلاقی پاک نسازیم، انتظار داشتن جامعه اخلاق بنیادی که در آن همه انسانها بتوانند به قله های شکوفایی انسانی خود برسند، بیهوده است.”

میرحسین موسوی به هواداران خود اطمینان داده است که در این راه “شکست” وجود ندارد، اما صبر و استقامت فراوان و “عدم ترس از پرونده سازی و سایر اقدامات سرکوبگرانه” را ضروری دانسته است: “یادمان نرود که همه باهم می گفتیم نترسید نترسید ما همه با هم هستیم.”

مقامات جمهوری اسلامی و حامیان دولت در طول ماه های گذشته، به ویژه بعد از 22 بهمن ماه سال گذشته، بارها بر شکست “جریان فتنه سبز” تاکید کرده و آن را تمام شده خوانده اند.

میرحسین موسوی اما در پایان پیام خود به دانشجویان، تاکید کرده: “چه کسی است که نداند سه میلیون دانشجوی آگاه کشور بزرگترین سرمایه جنبش سبز است؟ جنبشی که همراهان آن بی شمارند و هریک به نوعی رهبر این جریان عظیم مردمی هستند.”