درخواست احمدی نژاد برای همکاری

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز از تحولات روابط خارجی ایران

برزو درآگاهی

رئیس جمهور ایران در یک برنامه تلویزیونی شامگاهی با لحنی سازش طلب، خواستار همکاری بین المللی در زمینه فن آوری هسته ای شد. موضع وی در تضاد آشکار با سخنان سرسختانه مقامات ارشد جمهوری اسلامی در قبال پیشنهاد اخیر سازمان ملل بود.

هرچند محمود احمدی نژاد مستقیماً از طرح آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر انتقال اورانیوم غنی شده ایران به یک کشور دیگر و دریافت سوخت هسته ای برای استفاده در رآکتور تولید محصولات پزشکی حمایت نکرد، اما گفت ایران به اندازه کافی قدرتمند و مطمئن است که می تواند همکاری با سایر کشورها و نهاد  ناظر هسته ای سازمان ملل برای توسعه برنامه هسته ای خود را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: “امروز، شرایط هسته ای ایران باثبات است و ما اکنون وارد مرحله همکاری و مبادله هسته ای شده ایم. مسأله مهم امروز، همکاری بین المللی هسته ای برای تأسیس نیروگاه های هسته ای، رآکتورها و حتی مشارکت ایران در بانک جهانی سوخت  است. ما اقلام و دانش فنی مورد نیاز را در اختیار داریم… اما همواره جا برای بده بستان، همکاری و سرمایه گذاری وجود دارد.”

دولت اوباما، متحدان اروپائی آمریکا و نهادهای نظارتی بین المللی در انتظار دریافت پاسخ روشن ایران به این سؤال هستند که آیا این کشور 70 درصد از اورانیوم غنی شده خود را برای فرآوری بیشتر و تبدیل آن به میله های سوختی قابل استفاده در رآکتور پزشکی به روسیه و فرانسه خواهد فرستاد یا خیر؟ این توافق درجهت کاستن نگرانی بین المللی از قابلیت ایران در انحراف به سوی تولید تسلیحات هسته ای و نیز احتمال پایه گذاری یک توافق جامع تر در آینده تنظیم شده است.

احمدی نژاد که سعی می کند پس از انتخاب مجدد بحث انگیز خود در خرداد ماه گذشته و ناآرامی های متعاقب آن در کشور، برای خود اعتبار بین المللی و محبوبیت داخلی کسب کند، حرف آخر را در زمینه بحث هسته ای ایران نمی زند. با این حال وی، متحدانش و منصوبان وی صاحب نفوذ فوق العاده ای در شورایعالی امنیت ملی کشور هستند که تحت نظارت رهبر عالی کشور فعالیت می کند.

لحن و سخنان احمدی نژاد، حاکی از آن است که امکان توافق هنوز وجود دارد. مقامات صاحب نفوذ ایران و حتی مخالفان اصلاح طلب احمدی نژاد تأکید کرده اند که تبادل سوخت هسته ای در جهت منافع ملی ایران نیست و به این ترتیب مناظره بر سر قبول، رد یا تعدیل پیشنهاد یاد شده همچنان ادامه دارد. 

در همین حال، مقامات ارشد و رهبران روسیه، قطر و ترکیه- کشورهائی که به روابط نزدیک خود با ایران ادامه می دهند- در تلاش برای متقاعد ساختن ایران به همکاری، با همتایان ایرانی خود دیدارهائی داشته اند.

احمدی نژاد گفت اکنون زمان آن رسیده است که ایران به دستاوردهای هسته ای خود پایبند بماند.

وی گفت: “متوقف ساختن برنامه هسته ای ما، دیگر موضوع بحث نیست. ما به نقطۀ همکاری با قدرت های هسته ای از مجرای آژانس بین المللی انرژی هسته ای رسیده ایم.”

 

منبع: لوس آنجلس تایمز- 12 نوامبر