حمایت ایران از شورشیان یمن

نویسنده

» گزارش فرستاده ویژه لوموند از صنعا

طول و عرض اتاق کارعلی عانسی، رئیس دفتر علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن، حکایت از اهمیت جایگاه او در نظام سیاسی یمن دارد، نظامی  که تمرکز گرائی بیش از حد آن آماج انتقاد مخالفانش قرار دارد.

سخنان آقای عانسی با وجود آنکه عاری از درشت گوئی های رئیس جمهور یمن است برای کسانی که نسبت به پی آمدهای جنگ شمال نگرانند پیامی قاطع دربردارد.

جنگ درشمال یمن پس از پنج سال تداوم پرفراز ونشیب و به رغم امکانات قابل توجهی که از جانب حاکمیت به کار گرفته شده هنوز پایان نیافته است. به گفته منابع رسمی یمن جنگ حاکمیت علیه هواداران زیدی مسلک( شاخه ای از شیعه) عبدل ملک حوتی هزینه های نظامی کشور را سه برابر کرده است آن هم در شرایطی  که کاهش درآمد نفت که ناشی از ته کشیدن ذخایرسوختی است تأمین هزینه های عمومی کشور را با دشواری مواجه ساخته است.

یک سال پس از تلاش بی حاصل قطر برای میانجیگری، رئیس دفتر رئیس جمهور یمن صراحتاً می گوید: “این مسئله یک مسئله داخلی است. ما پیشنهاد کمک قطر را پذیرفتیم چون می خواهیم صلح برقرار شود بگذریم که قربانی های این جنگ هم همه از مردم یمن هستند. امّا نتیجه این شد که شورشی ها فکر کردند قوی هستند و به هیچ یک از موارد توافق صورت گرفته احترام نگذاشتند”. البته این چیزی است که شورشیان یمن تکذیب می کنند. عانسی در ادامه می افزاید: “الان آن ها مایلند که مسئله صورت بین المللی به خود بگیرد چون به نفع شان است امّا ما  میانجیگری دیگری را قبول نخواهیم کرد”.

از آقای عانسی علّت ادامه جنگ را جویا می شویم. می گوید: “ما مرتکب اشتباهاتی شدیم امّا اشتباهاتمان را جبران کردیم و مردم از ما برای حلّ این مسئله حمایت می کنند”.

حکومت پادشاهی عربستان نگران از وجود بی ثباتی در مرزهای شمالی خود به کمک علی عبدالله صالح شتافته است امّا یمن   پیشنهاد کمک ایران را که از سوی وزیر امور خارجه این کشور، منوچهر متکی اعلام شده رد کرده است. عانسی صراحتاً ایران را متهم می کند که در ادامه جنگ نقش دارد و اظهار می دارد که تهران، به رغم تکذیب مقامات ایران، از شورشیان حمایت می کند. وی با اطمینان می گوید: “رسانه های رسمی ایران آشکارا از آن ها حمایت می کنند” ضمن آنکه فعالیت های دیپلمات های ایرانی مستقر در یمن را زیر سئوال می برد. وی می گوید مدارک به دست آمده در صحنه های جنگ حاکی از حمایت بعضی از این دیپلمات ها از شورشیان است و می افزاید: “حوتی ها از گروه های شیعه بحرین و کویت و امارات کمک دریافت می کنند امّا حمایت ایرانی ها از آن ها از قدیم وجود داشته و تاریخچه اش به پیش از آغاز جنگ برمی گردد. حسین علی حوتی و پدرش بدر الدین در دهه 80 [ میلادی] در قم ساکن بودند و از آن به بعد بود که شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در میان طرفدارانشان رایج شد. با وجود همه این ها فکر قطع رابطه با برادران ایرانی به مغزمان هم خطور نکرده است”.

به گفته گروه های سیاسی مخالف جنگ شمال باعث سخت تر شدن مواضع حکومت شده که بازتاب آن را بیش از همه می توان در تشکیل پرونده در محاکم قضائی برای مطبوعات کشور دید. امّا رئیس دفتر عبدالله صالح ضمن رد اتهام فرد گرائی که از جانب مخالفان به حکومت وارد می شود معتقد است که مخالفان حکومت متشکل از سوسیالیست های سابق جنوب و ناصری ها و اسلامگرایان حزب اصلاح “خودشان هم نمی دانند چه می خواهند”. به گفته وی آخرین انتخاباتی که برگزار شد” محدوده نفوذ آن ها را مشخص کرد”. از طرف دیگر گروه های مخالف می گویند که حزب رئیس جمهور از تمام امکاناتی که در اختیار دارد برای سلطه بر نهادهای قانونی کشور استفاده می کند.

آقای عانسی در مورد گفته های مخالفان در مورد احتمال جانشینی احمد علی صالح، پسر بزرگ رئیس جمهور به جای پدر قاطعانه اظهار می دارد که “این خواست رئیس جمهور نیست”.

 

منبع: لوموند 13 نوامبر