خودی هاهم ناراضی هستند

نویسنده

arashsigarchi.jpg

آرش سیگارچی

هرچند که با “حکم حکومتی” رهبری ، برخلاف قانون اساسی محمود احمدی نژاد با تاخیری 11 روزه بالاخره وزیر ‏پیشنهادی اقتصاد و امور و دارایی را به مجلس معرفی کرد اما همانطور که پیش تر گفته می شد وی نامه دو جانشینان ‏احتمالی دو وزیر معزول دیگر کابینه را هم به مجلس داد که البته “رونمایی” از این “لیست سه گانه” با حواشی کمی همراه ‏نبود. مجلسیان که اعتقاد دارند برای معرفی این وزرا “مشورتی” با آنها نشده بود و “امیدی” به این سه وزیر “نیست” و ‏البته حامیان دولت که معتقدند “همان پور محمدی بهتر بود”.


raeesjomhorsegane.jpg

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور صبح روز سه شنبه در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی‎ ‎‏ ، “سیدشمس‌الدین حسینی” ‏را برای تصدی‎ ‎وزارت امور اقتصادی و دارایی، “علی کردان” را برای تصدی وزارت کشور و “حمید بهبهانی” را‏‎ ‎برای ‏تصدی وزارت راه و ترابری معرفی کرد.


‎ ‎محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی سه شنبه مجلس را برعهده داشت پس از قرائت نامه معرفی سه وزیر پیشنهادی ‏رئیس‌جمهور به مجلس، اعلام کرد سه‌شنبه هفته آینده برای هر سه وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور، رای‌گیری خواهد شد.


هرچند محمود احمدی نژاد در نامه خود به رییس مجلس به اصل 137 قانون اساسی برای معرفی وزرای پیشنهادی به ‏مجلس اشاره کرد اما بیش از سه ماه پیش وی ، داوود دانش جعفری وزیر اقتصاد دولت خود را برکنار کرد و براساس اصل ‏‏135 قانون اساسی می بایست پیش از پایان رسیدن سه ماه ، وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می کرد که البته 28 ‏مرداد در حالی به پایان رسید که معاون احمدی نژاد خبرداد رییس جمهور از رهبری “حکم حکومتی” برای تمدید ‏سرپرستی وزارت اقتصاد گرفته است.


غیر از وزیر اقتصاد ، رییس جمهوری ، وزیر کشور و راه و ترابری دولت را نیز برکنار کرده بود که به این ترتیب روز ‏سه شنبه احمدی نژاد سه وزیر پیشنهادی جدید را به مجلس معرفی کرد تا پس از برگزاری آیین رای اعتماد ، مشخص شود ‏آیا اینها وزیر می شوند یا نه. در هفته های اخیر گزینه هایی برای این سه وزارتخانه مطرح بودند که البته به جز وزارت ‏راه ، احمدی نژاد برای دو وزارتخانه دیگر گزینه های جدیدی را رو کرد بطوریکه حتی نزدیکان احمدی نژاد نیز تا آخرین ‏لحظات از گزینه های دیگری سخن می گفتند.


با این حال جدی ترین گزینه برای وزارت راه ، “بهبهانی” بود. در حالی احمدی نژاد همین گزینه را برای وزارت راه و ‏ترابری معرفی کرده که احتمال آن از پیش مشخص بود. حمید بهبهانی 68 ساله که به عنوان استاد دانشگاه علم و صنعت ، ‏‏”استاد راهنما”ی محمود احمدی نژاد در مقطع دکترا بوده و پیش از این از سوی احمدی نژاد به چند سمت منصوب شده بود. ‏وی که دارای دکترای تخصصی عمران با گرایش حمل و نقل و ترافیک از دانشگاه‏‎ “ ‎کینزول” فلوریدا است پیش از این از ‏سوی ‏‎”‎محمود احمدی نژاد “ به عضویت در شورای عالی تدوین برنامه پنجم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ‏که از سال 1389 تا 1393 قرار است در کشور به اجرا در آید ،منصوب شده است‏‎ . ‎به نوشته خبرگزاری جمهوری ‏اسلامی ایران ، بهبهانی از ابتدای فعالیت دولت نهم نیز مشاور دکتر محمود احمدی نژاد در امور حمل و نقل کشور بوده و ‏در این زمینه انجام وظیفه کرده است ‏‎. ‎‏ به نوشته ایرنا ، بهبهانی از سوی کارشناسان لقب “پدر راه ایران” دارد.


علی کردان در حالی در دقیقه نود به عنوان وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارتحانه کشور انتخاب شد که در حال ‏حاضر قائم مقام وزارت نفت است و در گذشته در سمت های‎ ‎معاون اداری- مالی، مجلس و امور استان های سازمان صدا و ‏سیما (در دوره لاریجانی و‎ ‎ضرغامی) و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (در دوره جهرمی) و معاون وزارت‎ ‎فرهنگ و ارشاد اسلامی (در دوره وزارت علی لاریجانی) سابقه فعالیت دارد‎. ‎‏ به نوشته سایت آفتاب علی‏‎ ‎کردان هم اکنون ‏مشغول نگارش برنامه خود برای اداره این وزارتخانه می باشد و به زودی‎ ‎آنرا تقدیم مجلس می‌کند‎.‎

اما ناشناس ترین وزیر معرفی شده ، “سیدشمس‌الدین حسینی” برای وزارتخانه اقتصاد و امور دارایی است. شمس الدین ‏حسینی در حال حاضر‎ ‎دبیر کارگروه تحولات اقتصادی است و پیش از این معاون وزیر رفاه و تامین اجتماعی و‎ ‎در دوره ‏اصلاحات از مدیران زیر مجموعه دژپسند معاون وزارت بازرگانی و مدیر روابط‎ ‎عمومی سازمان برنامه و بودجه در ‏دوره سازندگی و ریاست میرزاده بوده‎ ‎است‎. ‎

ناراضی ‏

شاید بهترین عنوانی که می توان برای واکنش نمایندگان و چهره های سیاسی نزدیک به دولت در پی معرفی این سه وزیر ‏انتخاب کرد همین عنوان “ناراضی” باشد ؛ از روح الله حسینیان که خود گزینه ای برای وزارت کشور بود تا خباز ، نماینده ‏اصلاح طلب عضو مجلس هفتم و حتی سایت رجا نیوز که نزدیک به دولت است ، همه از این انتخاب های احمدی نژاد ‏باراز نارضایتی و البته تعجب کرده اند.


روح الله حسینیان نماینده تهران که نتوانست در مواجهه با خبرنگاران “شگفتی” خود را از “معرفی وزرای پیشنهادی ‏اقتصاد، کشور و راه از سوی دولت” پنهان کند با بیان اینکه “از این انتخاب ها شگفت زده شدم” ، به خبرنگاران گفته ‏است:“امیدی به اینکه این افراد بتوانند کاری انجام دهند وجود ندارد.”


چنانکه سایت خبری آفتاب نیز گزارش داده غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون اقتصادی اعلام کرده است که “در ‏خصوص اسامی ‌وزرای پیشنهادی با مجلس مشورتی نشده‌بود”.


محمدرضا خباز مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس که انتظار می رفت به عنوان عضو مهم این کمیسیون درجریان تصمیم ‏رییس جمهور برای وزارت اقتصاد باشد نیز به ایسنا گفته است:“در مجلس و با نامه اخیر رییس جمهور با اسم سید ‏شمس‌الدین حسینی آشنا شدم.”


وی با گلایه از دولت همچنین افزوده است:“اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس در جریان انتخاب وزرای‎ ‎پیشنهادی نباشند، ‏شیوه‌ی درستی نیست‎. ‎بهتر بود که در انتخاب وزرای‎ ‎تخصصی با کمیسیون‌های مجلس هماهنگ می‌شد وگرنه رابطه‌ی ‏دولت و مجلس استحکام واقعی‎ ‎نخواهد داشت‎.‎‏”‏

سردرگم

در این میان ، هرچند سایت خبری نزدیک به دولت هم از معرفی اینچنینی وزرا انتقاد کرده اما به نوعی سردرگمی در ‏معرفی وزرای پیشنهادی از سوی دولت دیده می شود. پیش از این در سه مصاحبه جداگانه با خبرگزاری ایسنا ، ایرنا و مهر ‏، سید مهدی هاشمی سرپرست فعلی وزارت کشور خبرداده بود که با صحبت های انجام شده رییس جمهور وی را به عنوان ‏وزیر معرفی خواهد کرد اما نه تنها احمدی نژاد او را معرفی نکرد که بجای او کردان را معرفی کرد. این درحالی است که ‏هفته پیش با مطرح شدن نام کردان به عنوان یکی از کاندیداهای وزارت کشور ، مجتبی ثمره هاشمی از نزدیکان احمدی ‏نژاد این موضوع را در گفتگو با مهر تکذیب کرده بود.


پس از اینکه احمدی نژاد کردان را به عنوان وزیر پیشنهادی کشور معرفی کرد ، اینک هاشمی ، سرپرست فعلی وزارت ‏کشور اعلام کرده که خود از رییس جمهوری خواسته کس دیگری را بجای او برگزیند.


در این رابطه سایت رجا نیوز نیز در مطلبی از رییس جمهوری انتقاد کرده و نوشته است:“آنچه که در تغییر پورمحمدی به ‏نظر می‌رسید، احساس ضرورت برخی تغییر رویکردها بود و‎ ‎این تحول هم اکنون با ابهام روبرو شده است‎.‎‏ برخی فعالین ‏سیاسی معتقدند چنانچه قرار بود گزینه‌ای با این ویژگی‌ها معرفی شود،‎ ‎مصطفی پورمحمدی به مراتب مقتدرتر و مجرب‌تر ‏بود.”


این سایت با یادآوری این موضوع که “علی کردان وزیر پیشنهادی کشور، معاون سابق مالی‎- ‎اداری سازمان صداوسیما در ‏دوره مدیریت علی لاریجانی و از یاران نزدیک رئیس مجلس‎ ‎هشتم است” نتیجه گیری کرده است که رئیس جمهور با این ‏اقدام قصد داشته است از ایجاد فضای تقابل دولت با مجلس هشتم در‎ ‎ماههای اول فعالیت این مجلس و بهره برداری‌های ‏بعدی جریان مخالف اصولگرا جلوگیری‎ ‎نماید.


اما در مورد وزارت اقتصاد نیز وضع به همین ترتیب است. صمصمامی هرچند جلسه ناموفقی در روزهای اخیر با ‏کمیسیون اقتصادی مجلس داشت اما چنانکه خباز مخبر کمیسیون اقتصادی گفته است:“در جلسه ای که با آقای صمصامی ‏داشتیم نظرات ایشان را‎ ‎جویا شدیم. وی گفت که از ابتدا فکر نمی کردم که من را برای وزارت اقتصاد معرفی کنند‏‎ ‎اما اخیرا ‏گفته اند که می‌خواهند مرا معرفی کنند لذا در حال آماده کردن برنامه‌های‎ ‎خود هستم. یک دفعه می بینیم که امروز فرد ‏دیگری را جهت‎ ‎تصدی پست وزارت اقتصاد معرفی کرده‌اند.“‏