تحریم در راه است

نویسنده

» نگاه خلیج تایمز به ضرب الاجل هسته ای ایران

جفری فلتمن نماینده دولت آمریکا در امور خاورمیانه روز یکشنبه اعلام کرد، ایران به دلیل امتناع از پذیرش مقررات موجود درباره برنامه های هسته ای، با دور تازه ای از تحریم ها روبرو خواهد شد.

فلتمن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «مجموعه ای از قوانین، مقررات و روندهای قانونی وجود دارد که بر برنامه های هسته ای کشورهای مختلف نظارت دارد. ایران خیلی راحت این قوانین را نادیده می گیرد. این رفتار باید با عواقبی روبرو شود.»

وی گفت: «جامعه بین المللی باید برای نمایش عواقب رفتار ایران همصدا شود و تحریم ها هم، بخشی از همین مقوله است.» فلتمن در حاشیه کنفرانس امنیت خلیج فارس در منامه بحرین گفت، البته تحریم ها اولین گزینه ایالات متحده برای برخورد با ایران نبوده است.

فلتمن، دستیار وزیر خارجه آمریکا، گفت: «گزینه مطلوب این است که ایران اعتماد بین المللی را به کمک روش های دیگر دوباره بدست آورد. برای مثال می توان گفت اگر ایران تمام مدارک و شواهد موجود را در اختیار بگذارد، امکان دسترسی به تمام افراد دست اندرکار در تأسیسات غنی سازی قم را مهیا کند، در اینصورت به سوی اعتماد سازی گام برداشته است.»

ایران که هم اکنون در سرپیچی از تحریم های سازمان ملل به غنی سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ادامه می دهد، در ماه سپتامبر از راز ساخت یک مرکز غنی سازی دیگر در دل کوه در نزدیکی شهر مقدس قم پرده برداشت.

فاش شدن وجود چنین مرکزی به تشدید نارضایتی غرب منجر شد. غرب سوء ظن دارد که ایران از غنی سازی اورانیوم برای رسیدن به مقصد نهائی خود، یعنی تولید تسلیحات هسته ای استفاده می کند. این اتهامی است که تهران انکار می کند.

فلتمن که در ماه اوت گذشته به سمت خود منصوب شده است گفت، هرچند تحریم های وضع شده علیه تهران منجر به «تغییر رفتار ایرانی ها» نشده است، اما به افزایش بهای تجارت با این کشور منجر شده است.

وی گفت: «این چیزی است که باید برخی تصمیم گیرندگان در ایران را به خود بیاورد. آنها باید دوباره به این فکر کنند که چه راهی را در پیش گرفته اند.»

فلتمن اطمینان داد که هرگونه توافقی که میان ایران و پنج عضو دائدم شورای امنیت بدست آید، برای کشورهای حوزه خلیج فارس هزینه و دردسری به دنبال نخواهد داشت.

وی افزود پیشنهاد شیخ خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین در خصوص شرکت داده شدن مقامات کشورهای خلیج فارس در گفتگوهای هسته ای با ایران را به گوش واشنگتن خواهد رساند.

شیخ خالد در سخنرانی خود در ششمین کنفرانس منامه در روز شنبه، نسبت به گفتگوهای هسته ای تحت رهبری آمریکا با ایران به این دلیل انتقاد کرده بود که کشورهای خلیج فارس را در ماجرا شرکت نداده است.

شیخ خالد گفت: «اگر گفتگوئی برای حل و فصل این معضل وجود خواهد داشت، ما هم مایلیم نگرانی های خود را در آن مطرح کنیم. به عقیده من، گفتگوها باید با حضور کشورهای منطقه از نو انجام شود.»

در همین حال، آمریکا پیشنهاد روز شنبۀ ایران برای مبادله 400 کیلوگرم اورانیوم خلوص پائین با سوخت هسته ای در جزیره کیش را رد کرد.

در عوض، واشنگتن از تهران خواست پیشنهادی را که در جریان آخرین دور مذاکرات با آن کشور از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای مطرح شده، بپذیرد.

 

منبع: خلیج تایمز- 13 دسامبر 2009