تقاضای مجوز برای راهپیمایی بزرگ سبزها

نویسنده
نازنین کامدار

» مقابله با توطئه پاره کردن عکس آیت الله خمینی

به دنبال پخش مکررتصاویر پاره کردن عکس های آیت الله خمینی از سیمای جمهوری اسلامی به منظورزمینه سازی برای برخورد با میرحسین موسوی و جنبش سبز، دیروز دانشگاه های تهران و امیر کبیر برای دومین روز متوالی شاهد تجمع و راهپیمایی دانشجویانی بود که ضمن در دست داشتن تصاویری از آیت الله خمینی که در پس زمینه رنگ سبز چاپ شده بود، شعار هایی در حمایت از میرحسین موسوی سر دادند و خواستار محاکمه مسئولان صدا و سیما شدند.همزمان میرحسین موسوی،کروبی ومجمع روحانیون مبارز، برای شرکت در راهپیمایی اعتراض به پاره کردن عکس ایت الله خمینی،تقاضای مجوز کردند.

همایش در دانشگاه تهران


پارلمان نیوز در مورد این مراسم که با همراهی اساتید دانشگاه ها برگزار شد،نوشت:” ارگان فراکسیون اقلیت مجلس، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران پس از کسب مجوزهای قانونی لازم، گردهمایی بزرگ اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران را به مناسبت روز دانشجو در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار کرده است و در این همایش نجفقلی حبیبی، الهه کولایی، دکتر ظفرقندی و محسن رهامی  به سخنرانی پرداخته اند”.
در این همایش، پیام تصویری سیدمحمد خاتمی که روز شنبه به همین مناسبت ضبط شده بود  به همراه کلیپی از سخنان میرحسین موسوی پخش شد.
این گزارش می افزاید:“بعد از پایان این مراسم انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران از حاضران خواستند در کمال آرامش و بدون برگزاری هرگونه تجمعی مراسم را به پایان ببرند”.
گفتنی است، از ظهر دیروز حضور نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران و نزدیک در دانشگاه افزایش یافته بود.

 

تجمع متشنج دانشجویان امیرکبیر

با این حال، بنا به گفته یک شاهد عینی  حاضر در دانشگاه امیرکبیر، مدیریت این دانشگاه از ظهر دیروز و همزمان با آغاز تجمع دانشجویان هوادار جنبش سبز، اقدام به انتشار دستورالعمل هایی  در سطح دانشگاه کرد که طی آنها  به  دانشجویان هشدار داده شده بود از تجمع بپرهیزند.
این شاهد عینی می گوید:” افرادی که دانشجوی دانشگاه نبودند بر خلاف قانون و عرف وارد دانشگاه شدند و اقدام به برگزاری تجمعی در اعتراض به اهانت به آیت الله خمینی، که موضوع تجمع دانشجویان دانشگاه بود، کردند؛ این در حالی بود که رئیس دانشگاه، تجمع دانشجویان امیرکبیررا ممنوع و غیر قانونی اعلام کرده بود”.
بنا به گفته این شاهد عینی، با این حال تجمع امیرکبیری ها با شعار “خمینی کجایی، موسوی تنها شده”برگزار شد؛هر چند ازهمان آغاز تعدادی از بسیجیان به دانشجویان حمله کردند  و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
وی ادامه می دهد:” با افزایش درگیری، یکی از اساتید به روی سکوی دانشکده پلیمر رفت و بسیجیان را دعوت به آرامش و محترم شمردن حق اعتراض دو طرف نمود. اما بسیجیان که اساتید دانشگاه را نمی شناسند، از این استاد درخواست کارت دانشجویی کردند؛وقتی هم متوجه شدند که وی از اساتید دانشگاه است به ضرب و شتم ادامه دادند. تمامی این صحنه ها هم با دوربین های صدا و سیما ضبط شد”.
به گفته شاهدان عینی، این ناآرامی در حوالی ساعت سه بعد از ظهر دیروز خاتمه یافت.

 

کامران دانشجو:مردم وارد عمل شدند

در همین حال، پس از افشاگری سایت پارلمان نیوزدر مورد چگونگی سازماندهی عوامل بسیج برای حضور در دانشگاه تهران، کامران دانشجو، وزیر علوم در دیداری با روسای دانشگاه ها بدون اشاره به فاش شدن نحوه جمع آوری 7 هزار بسیجی در روز 16 آذر ،گفت:” در حوادث 16 آذرمردم خود وارد صحنه شدند و از توهین به امام شان در دانشگاه جلوگیری کردند”.
دانشجو همچنین به روسای دانشگاه ها هشدار داد، اگر خود با اهانت کنندگان برخورد قاطع نکنند، آنگاه مردم انقلابی وارد ماجرا شده و اقدام خواهند کرد.

وزیر علوم دولت احمدی نژاد،با گذشت چند روز از روز پرحاشیه دانشجو، علاوه بر صدور دستور برخورد با روسای دانشگاه ها، به دانشجویان هم هشدار داده که «هر کس رسم فرهیختگی را در دانشگاه ها به جا نیاورد دیگر در دانشگاه های ایران اسلامی جایی ندارد”.
وی که با همراهی صفار هرندی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری حضور یافته بود، همچنین از «تمام شدن حجت» سخن گفت و خطاب به منصوبانش در دانشگاه ها اظهار داشت:” حال که حجت بر همگان تمام شده است به ندای امت اسلامی ایران پاسخ مثبت داده و با شناسایی و معرفی اهانت کنندگان به ساحت قدسی امام راحل، قاطعانه و بدون هیچ گونه ملاحظه یی با آنان برخورد قانونی صورت گیرد تا شاید مردم، تسامحی که تا به حال صورت گرفته را بر ما ببخشند”.
 او افزود:” اکنون دیگر بحث نقد این گروه و آن سلیقه نیست. ماهیت و عمق توطئه مشخص و حجت بر همگان تمام شده است. صف طاغوت و اسلام ناب و حق از باطل جدا شده و باطل، همه مقدسات این ملت و عمود خیمه اسلام را نشانه گرفته است و دیگر جای مسامحه و مجال دادن به دشمنان دین و مقدسات این ملت شریف نیست”.

وزیر دولت احمدی نژاد در حالی از «مردم» سخن گفته که دیگر چگونگی حضور 7 هزار بسیجی سازمان یافته در مراسم روزدانشجو، افشا شده است.یک فعال دانشجویی در این مورد به روز می گوید:” بسیجیانی که از روز 16آذر وارد دانشگاه هاشدند، به دو گروه تقسیم و بخشی در دانشگاه تهران و بخش دیگری در دانشگاه امیرکبیر مستقر شده اند. گزارش هایی هم که به نام تحصن دانشجویان انقلابی در سایت های خبری وابسته به دولت منتشر می شود، اشاره به همین افراد دارد که در بین آنها مردان مسن و اعضای بسیج ادارات دیده می شود”.

 

 

راهپیمائی سراسری سبزها

در همین حال و با افشا شدن پروژه هواداران دولت درزمینه “اهانت به ایت الله خمینی” که بر اساس اطلاعیه  شنبه شب گذشته سایت کلمه،برنامه هایی از جمله بازداشت میرحسین موسوی را هدف گرفته بود، هواداران جنبش سبز خبر از برگزاری یک راهپیمایی بزرگ در اعتراض به این پروژه داده اند.در همین راستا مهدی کروبی از تصمیم مشترک  خود ومیرحسین موسوی برای «درخواست مجوز به منظور راهپیمایی در اعتراض به هتک حرمت صورت گرفته نسبت به آیت الله خمینی» خبر داد.
سایت تغییر(وابسته به مهدی کروبی) در گفتگویی با دبیرکل حزب اعتمادملی، به نقل از کروبی در این موردنوشته است:” نشر و اشاعه این عمل(انتشار تصویر پوستر پاره شده آیت الله خمینی) از سوی صدا وسیما، مصداق تشویش اذهان عمومی است.چرا که در موارد مشابه صدا و سیما عاقلانه رفتار کرد و مانع از انتشار تصاویر ساختار شکنانه بود اما در این مورد گویی که یک توطئه از پیش تعیین شده صورت گرفته باشد، زیرا ناگاه مردم ایران عکس امام عزیزشان را پاره شده بر صفحه تلویزیون دیدند که رفتار بسیار مشکوک و عجیب بود”.
کروبی ادامه داده:“امروز بنده با مهندس میرحسین موسوی تلفنی صحبت کردم و قرار بر این شد که برای راهپیمایی و محکوم کردن رفتارهای این چنینی یک درخواست مجوز بدهیم”.
وی خاطر نشان کرده:“گرچه برای راهپیمایی مسالمت‌آمیز، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی نباید درخواست مجوز داد اما با توجه به شرایط امروز و عدم خواست ما برای آسیب‌پذیری مردم، مجوز خود را به وزارت کشور ارایه می‌کنیم. امیدواریم که این حسن نیت ما پاسخ درخور مناسب بگیرد اما در صورت مخالفت، ما نمی‌توانیم عواقب حضور خودجوش مردم را بر عهده بگیریم و هرگونه اتفاقی که برای مردم انقلابی ایران بیفتاد مسئولیتش متوجه آقایان است. با این حال ما گزارش خود را در صورت موافقت یا مخالفت به مردم اعلام می‌کنیم”.
 مجمع روحانیون مبارز،تشکل روحانیونی که دبیر کلی آن بر عهده محمد خاتمی است نیز با انتشار بیانیه ای در اعتراض به پاره کردن عکس آیت الله خمینی، خواستار صدور مجوز به منظور برگزاری یک راهپیمائی شد.
در بیانیه مجمع روحانیون مبارز آمده است: “شایسته این بود با هر انسان مغرض یا بیماری که به چنین اقدامی دست زده است، برخورد قاطع شود و از هر گونه سوء استفاده جناحی و باندی از این امر پرهیز گردد”.
مجمع روحانیون مبارز در این اطلاعیه همچنین خواستار «برخورد قاطع» با  «هر انسان مغرض یا بیماری که به چنین اقدامی دست زده» شده است.
در ادامه این بیانیه می خوانیم:” مجمع روحانیون مبارز، ضمن تاکید بر دفاع از راه و آرمانهای آیت الله خمینی، درخواست یک راهپیمایی با شکوه برای نشان دادن دلبستگی همگان به راه امام و تجلیل از یاد و نام او را دارد ودر این باب اقدام رسمی و مکاتبه با مسؤولان ذی ربط را به عمل می آورد و نتیجه را به استحضار ملت شریف خواهد رساند”.
بیانیه مجمع روحانیون مبارز و درخواست صدور مجوز راهپیمائی در حالی منتشر می شود که روز یک شنبه، آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود در جمع طلاب و ائمه جماعات خواستار پایان دادن به اعتراضات شده بود.
سایت کلمه، پایگاه اطلاع رسانی وابسته به موسوی نیز از پیشنهاد سایت آرمان ایران مبنی بر راهپیمایی جنبش سبز خبر داده و نوشته است:” سایت آرمان ایران نزدیک به محسن رضایی، با ارائه یک پیشنهاد، یکی از بهترین راه حلها را دادن مجوز به جریان سبز برای شرکت در یک راهپیمایی برای محکوم نمودن چنین حادثه ای دانست، راهپیمایی که می تواند تنها با حمل عکس هایی از حضرت امام و بدون شعارهایی انحرافی برنامه ریزی شود”.

 

دادستان تهران: یک متهم در زندان

در همین حال و پس از آنکه مجمع روحانیون خواستار شناسایی عاملان این اقدام(پاره کردن پوستر آیت الله خمینی  و پخش کنندگان آن از صدا و سیما)شد، ایلنا به نقل از دادستان تهران از «دستگیری یکی از متهمین اهانت به تمثال حضرت امام» خبر داد. عباس جعفری دولت‌آبادی، در فردای روزی که رئیس قوه قضاییه خواستار مجازات «اهانت کنندگان به تمثال امام» شد، از وجود متهمی برای این پرونده خبر داده است. دادستان تهران تنها به صورت کلی از « تلاش مامورین این پرونده‌ها برای شناسایی متهمین » خبرداده و افزوده:” یک متهم در زندان است و قرار شده است این پرونده‌ها به سرعت تکمیل شود و به دادگاه برود”. وی البته تصریح کرده که از ذکر نام متهمین «معذور» است.