قتل عمد است و براساس قانون، دادخواهی شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده اوین عثمانی، دختر هجده ساله کرد، در مصاحبه با روز:

“نه لباس نیروی انتظامی داشتند نه هیچ نشان و آرمی که مشخص کند از نیروی انتظامی هستند. راه را بر ما بستند و ما به گمان اینکه خرابکار هستند دور زدیم تا فرار کنیم و شلیک کردند. خواهر ۱۸ ساله من را کشتند و حال می‌گویند شلیک اشتباهی بوده و قتل غیرعمد. در حالیکه قتل عمد بود و ما شکایت کرده‌ایم به امید اینکه عدالت اجرا شود و براساس قانون، دادخواهی شود”.

این‌ها اظهارات هوشنگ عثمانی است؛ برادر اوین عثمانی، دختر ۱۸ ساله بانه‌ای که ۲۳ آبان ماه بر اثر اصابت گلوله جان باخت. او به “روز” میگوید که پرونده قتل تشکیل شده، به گفته مسولان نیروی انتظامی، قاتل در بازداشت است و خانواده اش امیدوارند به عنوان قتل عمد، پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد و قاتل به مجازات برسد تا اوین های دیگری چنین سرنوشتی پیدا نکنند.

نیروی انتظامی حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران نیست و تماس های خبرنگاران “روز” با مسولان نیروی انتظامی شهرستان بانه به جایی نمی رسد. هوشنگ عثمانی که هنگام اصابت گلوله به خواهرش همراه او بوده اما در مصاحبه با “روز” میگوید که عنوان میکنند مشکوک به حمل کالای قاچاق بوده ایم و شلیک کرده اند اما این توجیه است نه ماشین و نه خودشان هیچ نشانی از نیروی انتظامی نداشتند. اگر لباس نیروی انتظامی داشتند یا ماشین مشخصا آرمی یا نشانی از نیروی انتظامی داشت ما توقف میکردیم اما چهار نفر لباس شخصی بودند با ماشین شخصی که جلوی ما را گرفتند، ما فکر کردیم خرابکار هستند و برای اینکه به خواهرم آسیبی نرسانند دور زدیم و شلیک کردند. حال میگویند قتل غیر عمد در حالیکه می توانستند به لاستیک ها شلیک کنند نه اینکه مستقیم ما را نشانه بگیرند و خواهرم را بکشند. پلیس معلوم است میخواهد از خود دفاع کند میگوید اشتباه شده اما ما معتقد هستیم که قتل عمد است.

اوین به گفته برادرش هفته دیگر قرار بود عروسی کند. آقای عثمانی میگوید: ان روز همراه با اوین از خانه پدرم که در جاده بانه و مریوان است خارج شدیم می خواستیم کمی گشت و گذاری بکنیم که این اتفاق افتاد. حالا هم ما وکیل گرفته ایم و یکی از وکلای ما دیروز پرونده را دیده و انشالله از فردا- پی فردا مستقیم می روند روی پرونده کار میکنند.براساس هرآنچه از نظر قانونی و قانون جمهوری اسلامی است جلو می رویم بیشتر از این از دست ما بر نمی آید و اجرای قانون را میخواهیم. از لحاظ اجتماعی هم پی گیری میکنیم. اوین ما که رفت دنبال این هستیم که اوین های دیگر نروند.

او میگوید که خواسته او و خانواده اش این است که “دادخواهی شود و عدالت اجرا شود. اینکه چرا به نیروی انتظامی اجازه داده می شود در لباس شخصی چنین کنند. حالا ببینیم تا کجا می شود جلو رفت و چه خواهد شد”.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده اوین عثمانی است و هوشنگ عثمانی میگوید: پرونده اولیه تشکیل شده هنوز گزارش پزشکی قانونی و گزارش کارشناسی که امد و صحنه را بازسازی کرد روی پرونده نرفته. یعنی پرونده هنوز کامل نیست و پرونده اولیه براساس اطلاعات ما و نیروی انتظامی ، یعنی شاکی و متهم است. افسر بازسازی صحنه هنوز نظرش را کتبی نداده اما آنطور که اظهار میکرد میگفت در فاصله 5 متری این تیر شلیک شده حالا مبنای قانونی اش چگونه است و.. من نمیدانم و اطلاعات خاصی ندارم. منتهی پزشکی قانونی که پدرم رفته بود گفته اند که نوشته اند براثر اصابت مستقیم گلوله کشته شده.

او می افزاید: خودشان گفتند ضارب در بازداشت است و ما جز اجرای عدالت ، چیز دیگری نمیخواهیم. ما میخواهیم دیگر چنین اتفاقی برای هیچ اوینی نیفتد و هیچ اوینی جانش را اینطور از دست ندهد.

سوال میکنم که ایا به شما هم آسیبی رسیده؟ میگوید: نه. فقط یک گلوله به ماشین خورد که متاسفانه خورد به اوین و او به کما رفت و بعد هم که پر کشید.