رو سینه را هفت آب شوی از کینه‌ها

سعید حجاریان
سعید حجاریان

هنگامی که در بیمارستان “سینا” در سکرات موت دست و پا می‌زدم، او به آقای خاتمی تلفن کرده و جویای وضعیت من شده بود. (در فکر آش و سبزی بیمار خویش بود! ) اکنون که وی در بستر احتضار افتاده و چشم جهانی نگران اوست، وظیفه اخلاقی حکم می‌کند که دست آرزومندی از آستین دعا درآورم و برای مردی که قلبی بی‌کینه نسبت به بشریت داشت، آرامش روان از خدای مقلب القلوب استدعا کنم.

قاره آفریقا مردان بزرگی به خود دیده است، قوام نکرومه، پاتریس لومومبا، جمال عبدالناصر و… اما هیچ‌یک در قواره رهبری جهانی چون نلسون ماندلا نبوده‌اند، کسی که توانست سیاهپوستان آفریقای جنوبی را از شهروندی درجه چهارم (بعد از سفیدپوستان، دو رگه‌ها و هندی‌ها) بر مصدر امور کشور خود بنشاند و نظام آپارتاید را الغا و امحا کند. او 27 سال زندان را به جان خرید تا به همه بفهماند بنی‌آدم اعضای یکدیگرند و خداوند به نفس انسان کرامت داده تا دیگر نگرو و سیاه‌برزنگی از زبان‌ها بیفتد و آدمیان به قلوب بنگرند نه به قشور. او در دوران مبارزه آنقدر با نفسش جهاد کرده بود که بتواند دشمنان را ببخشد و حتی از توانایی‌های آنان در دولت خود استفاده کند. به همین لحاظ من او را یک عارف واصل می‌دانم که آنقدر روح خود را صیقلی کرده بود که می‌توانست به منزل تجلیه برسد.
رو سینه را چون سینه‌ها هفت آب شوی از کینه‌ها / وآنگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو

هنگامی که به ایران سفر می‌کرد به او خبر داده بودند که در ایران یک زندانی وجود دارد که بیش از تو در زندان بوده است (یکی از زندانیان توده‌ای که هم قبل و هم بعد از انقلاب را تجربه کرده بود) و او تنها تقاضایش از مسوولان ایران آزادی وی بود که اجابت شد. در همین سفر، وزارت خارجه ما که می‌خواست طبق پروتکل عمل کند، معاون خود را برای استقبال از پیرمرد به فرودگاه فرستاد (چون ماندلا آن موقع دیگر رییس‌جمهور نبود) اما وی آنقدر بلندنظر بود که این امور را به چیزی نگیرد، اما وقتی از ایران به ترکیه رفت، رییس‌جمهور آن کشور در پاویون به استقبال او شتافت و هکذا در هر سفری که می‌رفت، بالاترین مقامات با آغوش باز از وی استقبال می‌کردند.

بگذریم که اخیرا حرف‌هایی در مورد سفر ماندلا به تهران زده شد که دفتر وی، ناچار به تکذیب آن شد. گمان دارم که وظیفه شورای شهر تهران است که برای نکوداشت نام این رادمرد راه آزادی، دست به کار شده و مکانی را به اسم وی به ثبت برساند و همچنین از آقای خاتمی درخواست می‌کنم خود را برای سفر به آفریقای‌جنوبی و شرکت در مراسم بزرگداشت ماندلا آماده کند.

منبع: شرق، یازده تیر