سهم بیشتر به خاطر رجزخوانی آمریکا

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقاد اصولگرایان از انتشار گزارش بودجه نظامی

هم‌زمان با انتشار گزارش‌‌هایی پیرامون بودجه نهادهای نظامی جمهوری‌اسلامی در سال آینده٬ اصول‌گرایان انتشار چنین گزارش‌هایی را “مغایر امنیت ملی” توصیف کرده و البته از تلاش‌های خود برای افزایش رقم بودجه نظامی سال‌ آینده خبر داده‌اند.

محمدحسین آصفری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی٬ گفته است که اقدام روزنامه شرق در انتشار جزییات بودجه نهادهای نظامی “خلاف امنیت ملی” است و اضافه کرده: “می‌طلبد که دقت بیشتری از سوی نهادهای مسئول جهت پیشگیری از این گونه اقدامات شود. یک روزنامه چه لزومی دارد جزئیات بودجه را که موجب آگاهی بیگانگان از وضعیت مالی نیروهای مسلح می‌شود را منتشر کند”.

اشاره وی به گزارشی است که روزنامه شرق روز شنبه منتشر کرد. این روزنامه در گزارش خود با انتشار جزییاتی از لایحه بودجه٬ نوشت که “بررسی ارقام پیشنهادی ارایه‌شده از سوی دولت نشان می‌دهد کل بودجه در نظر گرفته‌ شده در بخش دفاعی و انتظامی در لایحه بودجه سال آینده، ۳۶۷ هزار و ۱۰۶میلیاردریال است. این رقم نسبت به بودجه مصوب سال‌جاری، ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس، سهم اعتبارات دفاعی و انتظامی از کل مصارف بودجه عمومی از ۱۷ درصد بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۲ به ۸.۱۶ درصد در لایحه پیشنهادی دولت کاهش یافته است”.

پیش از این اعلام شده بود که دولت حسن روحانی بودجه نهادهای نظامی و امنیتی را افزایش داده است. براساس گزارش‌های منتشر شده در آن زمان٬ بودجه وزارت اطلاعات ۲ هزار میلیارد٬ بودجه سپاه پاسداران ۹ هزار میلیارد٬ بودجه ارتش ۱۷ هزار میلیارد و بودجه نیروی انتظامی ۹ میلیارد افزایش پیدا کرده‌ بودند.

اکنون اما گزارش روزنامه شرق حکایت از کاهش بودجه نظامی جمهوری‌اسلامی در سال ۹۳ دارد. مساله‌ای که باعث شده اصول‌گرایان برای افزایش این بودجه به تکاپو بیفتند.

باقر حسینی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی٬ گفته است که این مساله حتی مورد توجه علی لاریجانی هم قرار گرفته و وی به کمیسیون تلفیق توصیه کرده است که بودجه نهادهای نظامی افزایش یابد: “سردار پاکپور٬ فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران٬ در کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کرد. در این جلسه پیرامون بودجه نیروی زمینی سپاه مباحثی مطرح شد و قرار شد در خصوص بودجه به نیروی زمینی سپاه مساعدت شود. با توجه به ادعاها و سخنان اخیر جان کری نیز،‌ رئیس مجلس در جلسه کمیسیون تلفیق طی سخنانی گفت که باید بودجه بنیه دفاعی کشور را تجدید نظر کرده و آن را تقویت کنیم لذا احتمالاً در بودجه دفاعی مساعدت ویژه‌ای انجام خواهد شد”.

لاریجانی در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس گفته است: “وقتی آمریکایی‌ها رجزخوانی می‌کنند ما باید با تقویت بنیه دفاعی کشور آماده‌تر شویم. با در نظر گرفتن بودجه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای بنیه دفاعی کشور نمی‌توان پاسخ عملیاتی به آمریکا داد که در این زمینه ردیف بودجه این بخش باید یک پرش داشته باشد تا وقتی وزیر امور خارجه آمریکا از ایران اقدام عملیاتی می‌خواهد بتوانیم پاسخ عملیاتی به آنها بدهیم”.

هم‌زمان جواد کریمی‌قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی٬ نیز در این زمینه با اشاره سخنان جان کری٬ وزیر امورخارجه آمریکا٬ گفته است: “باید پاسخ لازم به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا داده شود و بهترین اقدام در این ارتباط افزایش بودجه دفاعی کشور در جریان تصویب بودجه سال ۹۳ در مجلس است”.

جان کری٬ اخیرا گفته است که اگر جمهوری‌اسلامی در مذاکرات حضور نداشته باشد یا عمل به توافق ژنو را کنار بگذارد٬ آن‌گاه “گزینه نظامی که در دسترس آمریکاست هم آماده است و آنچه که لازم باشد انجام خواهد شد”.

هم‌زمان اسماعیل کوثری٬ رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی٬ نیز در چند گفت‌وگو٬ به انتقاد از بودجه دفاعی کشور پرداخته است. وی با انتقاد از دولت گفت که “نگاه دولت در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور نبوده و نیست و این مسئله در تدوین لایحه بودجه سال ۹۳ نیز مشاهده می‌شود و این نگاه در اصل خلاف برنامه ۵ ساله پنجم توسعه است”.

به گفته کوثری٬ کمیسیون امنیت ملی مجلس”بحث عدم تقویت بنیه دفاعی در لایحه بودجه ۹۳ را دنبال می‌کند تا دقیقاً بودجه بر اساس برنامه پنجم خصوصاً ماده ۱۹۷ آن که مربوط به صنایع دفاعی است، تدوین شود”.

وی همچنین مدعی شده که “بودجه دفاعی ایران نسبت به بودجه دفاعی کشورهای اطراف که تهدیدی ندارند و فقط توسط استکبار جهانی برای آنها ایران هراسی تلقین شده، به مراتب کمتر است و متاسفانه دولت نسبت به این مورد توجه دقیقی نکرده است”.

کوثری در گفت‌وگویی با فارس نیز گفته است که “درحال حاضر در مجلس نمی‌توان تغییرات آنچنانی در بودجه دفاعی صورت داد اما پیشنهادات منطقی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع مطرح می‌شود که امیدواریم با دولت به توافق برسیم”.