دیدار ♦هنر روز

نویسنده

poorahmadbozrdashtb.jpg

تهران این هفته شاهد بزرگداشت کیومرث پور احمد کارگردان صاحب نام سینمای ایران بود. همکاران هنر روز گزارش این رویداد را فرستاده اند.

بزرگداشت کیومرث پور احمد در خانه هنرمندان:

سیمای مردی تنها در میان جمع

بزرگداشت کیومرث پور احمد کارگردان صاحب نام سینما ی ایران عصر سه شنبه این هفته در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این برنامه اهالی نام آشنای سینما ومنتقدین حضور داشتند و درباره این سینماگر سخنرانی کردند.

پس از پخش فیلمی که سجاد آوینی واردلان عاشوری کارگردانی آن را بر عهده داشتند، دکتر امید روحانی به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: “در ایران دشوار است که بتوان داستان فیلمسازی یک کارگردان را دنبال کرد. اما این قضیه در مورد پور احمد فرق می کند. کارنامه او را که مرور می کنید متوجه می شوید، او توانسته یکی از پیچیده ترین کارها را در سینما انجام دهد. پور احمد بسیار شخصی فیلم می سازد. اما تماشاگران بسیاری به تماشای فیلم های شخصی او می نشینند.”

او ادامه داد: “پور احمد هم جزو فیلمسازانی به شمار می آید که از عرصه ادبیات سینما به فیلمسازی روی آورده است. او در سینمایی فیلم می سازد که کار کردن در ان بسیار دشوار به نظر می رسد. پور احمد در این میان کوشیده به تنهایی تصویری باشد از آن چیزی که سینمای ایران می بایست باشد. این فیلمساز روایت هایی را برگزیده که به آنها آشنا بوده است. بنابراین کمتر در روایت هایش اشتباه وجود دارد. او معمولا آدم هایی را تصویر می کند که در مقابل اجتماع می ایستند و به مقابله با آن بر می خیزند. این نگاه منحصر به فرد از ابتدا در کارهای او وجود دارد و تا امروز ادامه می یابد.”

در ادامه برنامه دکتر احسان نراقی گفت: “پور احمد نشانگر رشد سینما در جامعه است. او در این سال ها تمرکز خود را به سوی کودکان معطوف داشته و توانسته به زبان مناسبی در روانشناسی کودکان و نوجوانان برسد. اینگونه حرکت ها در کشور های دیگر توسط سازمان های خصوصی ترتیب داده می شود. اما پور احمد به تنهایی و شخصی این راه را پی گرفته است.”

سخنران بعدی که با اشتیاق درباره پور احمد سخن راند هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده آثار کودکان و نوجوانان بود. او نیز گفت: “من و پور احمد آنقدر به هم وابستگی داریم که گهگاه ما را با هم اشتباه می گیرند. او آنقدر به من لطف داشت که نام مجموعه خود را با نام من آغاز کرد و این بزرگواری او را نشان می دهد. پور احمد زیاد می فهمد واین زیاده فهمی بسیاری از سانسورچیان را ناراحت می کند.”

خسروشکیبایی هم روی صحنه حضور یافت و با اشاره به صحبت های مرادی کرمانی افزود: “من و کیومرث هم یک روح در دو بدن هستیم، اما تا به حال این شانس را نداشته ام که مثل آقای مرادی کرمانی من را با او اشتباه بگیرند.”

علیرضا داودنژاد هم از به وجوه قصه گویی و درام پردازی آثار پور احمد ا شاره کرد و گفت: “صبح که آغاز می شوند چند درصد مردم ایران فکر می کنند باید داستان تعریف کنند. پور احمد هم می نویسد، هم خوب می نویسد، هم تاثیر گزار می نویسد و هم می شود از روی ان نوشته ها فیلم ساخت. ما امروز برای پور احمد بزرگداشت نگرفته ایم. برای خودمان بزرگداشت گرفته ایم که این شانس را داریم که فیلم های او را ببینیم و درک کنیم.”

دیگر میهمان این مراسم یکی از فیلمسازان نسل جوان سینما بود که توانسته نام خود را به عنوان سینماگری برجسته در ایران و سایر کشورها به ثبت برساند . این میهمان اصغر فرهادی کارگردان فیلم چهارشنبه سوری بود: “افتخار می کنم که پور احمد همواره جزو هنرمندانی است که پس از اولین نمایش فیلم هایم به من تبریک می گوید. او یک خصیصه مهم دارد و آنهم صداقتش است که در آثارش نیز نمودی آشکار دارد. منتقدان براو بر سر ساخت دو فیلم آخرش خرده گرفتند. اما باید به پور احمد احترام گذاشت که تحت هر شرایطی کار می کند و فیلم می سازد.” جلسه با سخنرانی یک منتقد آغاز و با سخنرانی منتقدی دیگر یعنی جمشید ارجمند پایان یافت. او درباره طنز در آثار پور احمد صحبت کرد: “قلم طنز این نویسنده و فیلمساز را ستوده ام. او در بیانیه بیستمین جشنواره فیلم فجر چنان نوشت که همه را به وجد آورد. امیدوارم این طنز همچنان در آثارش باقی بماند.”

اما کیومرث پور احمد هم خود در سخنانی کوتاه گفت: “خوشحالم که جوانان این بزرگداشت را برگزار کردند. خوشحالم که آنان با فیلم های من ارتباط برقرار می کنند.”

مراسم با نمایش فیلمی از پشت صحنه اتوبوس شب آخرین ساخته این فیلمساز پایان یافت.