یونسی، مشایی روحانی شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "دستیار ویژه اقلیت‌ها" در عبادتگاه یهودیان

برخی از رسانه‌های اصولگرا تازه‌ترین سخنان علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقلیت‌های “قومی مذهبی” ایران را “ادعای عجیب” و “شگفت‌آور” خوانده‌ و برخی دیگر گفته‌های او در کنیسه یهودیان را “واجد صفات سخنان فرقه‌ای و معنویت‌های منفک از دین” و مشابه مواضع اسفندیار رحیم مشایی در دولت سابق دانسته‌اند.

علی یونسی که برای سفری دوروزه به شیراز رفته بود ابتدا در عبادتگاه یهودیان این شهر از حقوق اقلیت‌های دینی ایران دفاع و هنگام بازگشت نیز در دیدار با خبرنگاران از “مدیریت و قانون مرد سالارانه” در ایران انتقاد کرد، اما بیش از همه آنچه باعث انتقاد از او شده حضور در کنیسه یهودیان و تفسیرش از نشانه‌های پرچم حکومت سابق ایران است.

علی یونسی روز شنبه، ۱۳ اردیبهشت پیش از ترک شیراز در یک کنفرانس خبری، پرچم سه رنگ ایران را دارای “سابقه تاریخی” دانسته و گفته است: “عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی و شاهنشاهی است، در حالی‌که شیر نماد حضرت علی (ع) و خورشید نماد حضرت محمد (ص) است و در دوران گذشته اضافه کردن تاج به این نماد باعث سلطنتی شدن آن شد.”

به گزارش خبگزاری ایلنا یونسی با بیان اینکه “برای نماد هلال احمر احترام زیادی” قائل است پیشنهاد کرده که “نماد شیر و خورشید که نماد حضرت محمد (ص) و علی (ع) است جایگزین نماد کنونی هلال احمر شود”. سایت اصولگرای جهان نیوز این گفته‌های یونسی در مورد پرچم ایران را “عجیب و شگفت آور” خوانده است.

دستیار ویژه روحانی جمعه شب با حضور در جمع کلیمیان شیراز گفت گرایش‌های تند مذهبی، تهدید کننده صلح جهانی است. او افزود: “گرایش‌هایی مانند القاعده، سلفی و وهابی در اسلام یا صهیونیست در یهودی و مسیحی‌های تند، تعدادشان معدود است. اینان برای صلح جهانی خطرناک هستند و همه باید برای مقابله با آنان تلاش کنیم.”

پایگاه خبری محافظه‌کار “خیبر آنلاین” نزدیک به مصباح یزدی در یادداشتی نوشته است که یونسی در سخنرانی خود در جمع کلیمیان شیراز “ضمن طرح نقطه‌نظرات شخصی‌اش درباره تاریخ ایران و ادیان با روایتی یهودی و عبرانی برخی نکات را بر زبان رانده است که دقیقا معادل فرقه‌ای دارد.”

نویسنده این یادداشت که عنوان “شاید یونسی می خواهد مشایی روحانی باشد” را بر پیشانی دارد نوشته است: “وقتی می‌گوییم فلان اظهارنظر فرقه‌ای است، یعنی اینکه آن جملات واجد و دربرگیرنده گذاره‌های فرقه‌ای و برداشت‌های انحرافی و آلوده از معنویت بوده و سرشتی یگانه در برداشت‌های ناروا از عرفان و شناخت دارد. به این اعتبار وقتی اظهار نظرهای دستیار رئیس‌جمهور در امور قومیت‌ها را که در جمع یهودیان شیراز بیان شده مرور می‌کنیم، نشانه‌های فرقه‌ای موج می‌زند.”

در ادامه این یادداشت نوسینده آورده است: “با مرور اظهارنظرهای وی درباره یهودیان، تاریخ و ایران، همان سخنان جنجال برانگیز رحیم مشایی در دولت قبل تداعی می‌شود که نتیجتا سبب شد دولت، مشروعیت خود را در میان بسیاری از حامیان سنتی خود از دست بدهد. اگرچه اینگونه اظهارنظرها بنابر دلایل متعددی من‌جمله برخوردهای شدید با رسانه‌های منتقد کمتر رسانه‌ای می‌شود اما به‌نظر می‌رسد علی یونسی دوست دارد مشایی دولت روحانی باشد.”

محافظه‌کاران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، اسفندیار رحیم مشایی، معاون سابق احمدی نژاد و حامیان او در دولت سابق را “جریان انحرافی” می‌نامیدند؛ جریانی که گرچه بعدها سیاسی شد اما ابتدا با توجه به اظهارات جنجالی او در مورد یهودیان نام گذاری شد.

 

“مدیریت و قانون ما مردسالارانه است”

علی یونسی که مواضع اخیرش مورد انتقاد اصولگرایان قرار گرفته برای شرکت در همایش “اقوام واقلیت‌ها؛ چالش‌ها و فرصت‌ها” به شیراز رفته بود.

این همایش قرار بود روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در تالار شهید دستغیب دانشگاه شیراز برگزار شود اما بر اساس گزارش‌ها در نهایت مجوز برای تالار احسان در داخل شهر صادر شد.

 

گزارش شده که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه شیراز با همکاری سایر احزاب اصلاح طلب عضو “شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان فارس”، بانی همایش”اقوام و اقلیت‌ها” بودند که با حضور یونسی به مدت دو روز در شیراز برگزار شد..

به گزارش خبرگزاری ایلنا علی یونسی در پایان این همایش در کنفرانس خبری خود گفته است: “ظلم مضاعف تاریخی نسبت به زنان روا شده است و مدیریت و قانون ما مردسالارانه است، به‌طوریکه وقتی یک‌جا اعتماد می‌شود و یک زن به عنوان فرماندار انتخاب می‌شود، عده‌ای به اصطلاح ترش می‌کنند.”

او افزوده: “این یک مشکل فردی است. زنان در ایران برای مدیریت، سالم‌تر از مردان عمل کرده‌اند، کمتر در مقابل رشوه وسوسه شده‌اند و کمتر مزاحمت برای ارباب‌رجوع ایجاد کرده‌اند، قانون‌مدار، اخلاقی و صبور هستند ولی برخی مرد‌ها نمی‌خواهند این را بپذیرند و این یک حس خودپسندی مردانه است.”

یونسی در حالی از وضعیت زنان انتقاد کرده که دو روز پیش از او آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیداری با وزیر مخابرات دولت روحانی در قم به انتصاب زنان در بعضی شهرها به سمت فرماندار توسط وزارت کشور اعتراض کرده و گفته بود: “این اقدام با کرامت زنان سازگاری ندارد و دولت اسلامی باید در این قبیل اقدامات تجدیدنظر نماید.”

با اینکه فعالان جوامع اقلیتی می‌گویند روحانی به وعده‌های خود در خصوص مشارکت سیاسی و مدیریتی “اقلیت های قومی و مذهبی” عمل نکرده، اما اخیرا علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان زنان بلوچ و اهل سنت را در سمت‌هایی مانند فرماندار و مشاور استاندار منصوب کرده است.

این انتصابات پیشتر نیز با انتقاداتی از سوی دیگر مراجع شیعه روبرو شده بود. هفته گذشته آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی‌، مدرس حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها نسبت به “پرتوقع” کردن اقلیت‌ها هشدار داده بود.

 او گفته بود: “روشی هم که اخیراً دولت در برخی امور به دنبال آن است راه به مقصد ‏نمی‌رساند و تجربه نشان داده اگر در حد معمول کار کنیم توقعات هم محدود می‌شوند ولی اگر به ‏توقعات دامن بزنیم، بیشتر شده و فردا به دنبال وکیل و وزیر و رئیس جمهور هم خواهند بود.‏”

با این همه به گزارش خبرگزاری دولت علی یونسی، در کنفرانس خبری خود پیش از ترک شیراز از منقدانش در همایش “اقوام و اقلیت‌ها؛ چالش‌ها و فرصت‌ها” تشکر کرده و گفته است: “دستشان درد نکند. انتقاد کرده‌اند، اخلال که نکرده‌اند، مجلس را که به هم نزده‌اند.”