دولت در فساد٬ گرانی و قانون‌شکنی رکورد دارد

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش اصول‌گرایان به آمارهای احمدی‌نژاد:

گفت‌وگوی اخیر محمود احمدی‌نژاد با صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی و ادعاهایی که وی مطرح کرده است٬ با واکنش اصول‌گرایان روبه‌رو شده و آن‌ها حملات جدیدی را علیه رییس دولت دهم سامان داده‌اند.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود مدعی شد که دولت وی٬ تنها دولتی بوده که “از روز اول با برنامه حرکت” کرده و “این دولت قانونمدار‌ترین دولت تاریخ ایران است”.

احمدی‌نژاد همچنین ادامه داده بود که “سوگند خوردم پاسدار قانون اساسی باشم، هر جا ببینم خلاف قانون اساسی است باید مقاومت کنم، این عین قانونمداری است. قانون‌گریزی را کسانی انجام می‌دهند که هر روز یک جور تصمیم می‌گیرند… یک مورد نتوانسته‌اند بی‌قانونی دولت را ثابت کنند. کسانی که ما را به قانون‌گریزی متهم می‌کنند می‌خواهند کارهای خود را بپوشانند”.

احمدی‌نژاد٬ هم‌چنین در گفت‌وگوی چندی پیش خود با صدا و سیما و همچنین دیدار هیات دولت با رهبر جمهوری‌اسلامی٬ با ارائه آمارهایی مدعی شده بود که وضعیت اقتصادی ایران در دوران هشت ساله زمام‌داری وی٬ در تمام زمینه‌ها رشد داشته است.

این ادعاهای احمدی‌نژاد اما با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. خبرگزاری مهر - متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی - با انتشار یادداشتی پیرامون دولت احمدی‌نژاد٬ اقدام به ارائه آمارهایی از دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد پرداخت و نوشت: “بزرگترین فساد تاریخ اقتصاد ایران معروف به فساد ۳ هزار میلیارد تومانی در دولت دهم شکل گرفت… ارزش پول ملی کشور ظرف مدت یکسال به یک سوم کاهش یافت… حجم نقدینگی کشور که در زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد زیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود، با رشد غیرطبیعی به فراتر از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید… گرانی کالاهای اساسی ظرف مدت یکسال چندین برابر شد… وقوع فساد بزرگ در بیمه ایران، همه را در این باره شوکه کرد… تغییرات پیاپی حلقه اقتصادی دولت به خصوص در چهارسال اول فعالیت، بی‌برنامگی را بیش از بیش نمایان کرد… نرخ تورم که در سال اول فعالیت دولت احمدی نژاد ۱۰.۴ درصد بود، در پایان فعالیتش از مرز ۳۵ درصد عبور کرد و نرخ تورم نقطه به نقطه به فراتر از ۴۵ درصد رسید و تورم مواد خوراکی هم از ۶۰ درصد عبور کرد… بودجه سالیانه کل کشور به دلیل تاخیرات طولانی مدت دولت در ارائه آن به مجلس رکورددار و به جای فروردین، از تیرماه ابلاغ شد… نرخ بیکاری نه تنها ظرف مدت ۸ سال ریشه کن نشد بلکه افزایش هم یافت… رشد اقتصادی ایران پس از سالها منفی شد… در دوران ۸ ساله احمدی‌نژاد کمی بیش از ۵۴۲ هزار شغل ایجاد شد، این در حالی بود که پیش از این دولتمردان اعلام می کردند ۷ میلیون شغل در این سالها ایجاد کرده‌اند”.

هم‌زمان وب‌سایت شفاف‌نیوز٬ نزدیک به محمدباقر قالیباف٬ پیرامون ادعای احمدی‌نژاد درباره قانون‌مداری دولت خود٬ چنین نوشت: “یکی از مشکلات جدی عرصه سیاست گذاری کشور، تخطی و بی توجهی به قانون از سوی دولت ها است. این بی قانونی در زمان ها و در عرصه های مختلف وجود داشته است؛ اما در دولت نهم و دهم ( به خصوص دولت دهم) رویه نامناسب و خطرناک دیگری نیز شکل گرفت که دولت بارها چه به صورت ضمنی و چه به صورت صریح اعلام کرد که قانونی را که قبول نداشته باشد اجرا نمی کند. این روحیه دولت تا بدانجا پیش رفت که می توان گفت عبارت مناسب برای توصیف عملکرد دولت در این زمینه نه قانون گریزی بلکه قانون ستیزی است که بدون شک از دلایل اصلی ایجاد هرج و مرج در عرصه های سیاستی مختلف، همین نوع نگاه و رویکرد بوده است. به دلیل حاکم بودن این روحیه بر دولت دهم، شاهد ایجاد چالش های جدی بین نهادها بودیم و دولت در تمام طول این مدت هم و غم خود را مصروف شیوه مملکت داری به صورت یکجانبه برای دست یابی به منافع کوتاه مدت خود کرد. نکته مهم اما اینجاست، هشت سال ریاست جمهوری با شعار و وعده و وعید و با بی قانونی هایی که با حرف توجیه شده اند، تا فضای سیاسی کشور را به طور کلی به سوی شعارگرایی و بی قانونی تغییر دهد؛ چرا که در دولت دهم، قانون وقتی محترم است که برای دولت نفعی در میان داشته باشد”.

اما تنها سخنان احمدی‌نژاد٬ باعث واکنش اصول‌گرایان نشده است. اعطای مجوز تاسیس دانشگاه بین‌المللی ایرانیان به وی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در روزهای گذشته باعث حرف و حدیث شده است.

پیش از این غلام‌علی نادری، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد غیردولتی - غیرانتفاعی وزارت علوم با ارسال بخشنامه‌ای تاکید کرد درخواست‌های جدید برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تهران و شهرستان‌های کشور بررسی نشود. وی همچنین در گفت‌وگویی در این‌باره گفته بود: “به‌علت اشباع‌شدن تعداد موسسات غیردولتی در تمام استان‌های کشور، فعلا مجوز جدیدی صادر نمی‌شود و فقط مجوز راه‌اندازی موسسات غیرانتفاعی تک‌جنسیتی برای مراکز هر استان صادر خواهد شد”.

اما امیر محبیان٬‌ از تحلیل‌گران اصول‌گرا٬ دلیل اعطای این مجوز به احمدی‌نژاد را این‌گونه تبیین کرده است: “آقای احمدی‌نژاد علاوه بر اینکه موفق شده مجوز تاسیس دانشگاه را اخذ کند برای چند نشریه هم توسط ایشان مجوز گرفته شده و فکر می‌کنم آقای احمدی‌نژاد به دنبال آن است که تیم مرتبط با خود را در این نقاط جایگزین و به این وسیله شکلی از حزب یا حلقه‌یی از هواداران خود را سامان دهد. به هر صورت این کار بدی نیست که ایشان مجوز تاسیس دانشگاه گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد آقای احمدی‌نژاد این اقدام را در راستای تداوم و ادامه حیات سیاسی خودشان انجام می‌دهند… اگر همه راه‌های احمدی‌نژاد برای بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش بسته می‌شد، او انفجاری عمل می‌کرد. نظام مسیر آینده سیاسی احمدی‌نژاد را بن‌بست نکرده است”.