حجاب زمستانی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

اگر زمانی کسی بخواهد درباره جامعه توتالیتر طنز بنویسد، مثل جورج اورول که این کار را در قلعه حیوانات و بخصوص ۱۹۸۴ کرد، احتمالا برای مسخره کردن سیستم توتالیتر فرض می‌کند که حکومت یک پلیس امنیت اخلاقی دارد. یعنی جمهوری اسلامی انگار از روی نوشته های طنز اداره می شود. یکی جوک می گوید، حکومت هم آن جوک ها را به خاطره تبدیل می کند. یکی اش همین امنیت اخلاقی است که اجرا می شود تا زنان دیده نشوند. یعنی جامعه اعم از مرد و زن اگر زنان را نبینند، امنیت دارند. نه اینکه خوب ببینند، نه اینکه محترمانه ببینند خوب است، نه، اصولا زنان را نباید دید وگرنه زندگی انسان مختل می شود.

پلیس امنیت اخلاقی دیروز مشخصات لباس ها را برای زمستان امسال اعلام کرد، دقیقا مثل شانل که هر سال رنگ آن سال را اعلام می کند، ما هم چون خیلی باحال و جالبیم، مشخصات حجاب هر سال را اعلام می کنیم. یعنی 36 سال است جمهوری اسلامی هی می گردد حجابی را انتخاب می کند تا زنان دیده نشوند، زنان کشور هم الحمدالله چون هوششان از کنترل کننده ها بیشتر است، همان حجاب را تبدیل به وسیله ای می کنند که دیده می شوند. توجه کردید الهام چرخدنده درست از زمانی دیده شده که حجاب می گذارد، قبلا این همه داف بازی به خرج می داد و یکی بود مثل هزاران دروداف مملکت، حالا از وقتی حجاب گذاشته، صد برابر دیده می شود.

پلیس امنیت اخلاقی گفته که لباس ممکن است دارای پوشیدگی باشد، اما مایه تبرج و خودنمایی باشد و طبیعتا عفت عمومی را مورد هدف قرار می دهد و مثل لگد می خورد توی عفت عمومی کشور و چه بسا عفت عمومی در جریان این برخورد جر بخورد. در واقع برای پلیس قانون حجاب در دین مهم نیست، مهم این است که رئیس پلیس خودش هر سال به مقتضای همان سال تعدادی آیه حجاب برای خودش نازل می کند و می شود قانون حاکم بر کشور. به همین دلیل خواهران حتی اگر چادر هم بپوشند، یا مانتو و روسری هم بپوشند، ولی دیده بشوند، مجرم هستند. یعنی کلا خودنمایی برای زنان حرام است.

مشخصات حجاب زمستانی امسال شامل این موارد است؛ لباس نباید بدن نما باشد، نه اینکه لباس نباید سینه یا پوست را نشان بدهد، بلکه مانتو نباید طوری باشد که تی شرت زیرش که زیر آن لباس زیر پوشیده شده دیده شود. کلاه حجاب کامل نیست، مانتو نباید کوتاه باشد، تنگ نباید باشد، منقوش با تصاویر نامانوس با فرهنگ ایرانی نباید باشد، مثلا خط و خوشنویسی که با فرهنگ ایرانی نامانوس است نباید روی لباس باشد. ساپورت بدن نما و منقش نباید باشد. اهداف پوشیدن حجاب در زمستان ۱۳۹۳ چنین است:

یک: نباید یک زن دیده شود.

دو: نباید معلوم شود که زن بدن دارد.

سه: حتی الامکان اگر زنان وجود نداشته باشند، امنیت اخلاقی جامعه بیشتر تامین می شود.

 

شیوه نامه کنسرت

پلیس امنیت اخلاقی گفته که در حال تدوین شیوه نامه مشترک برگزاری کنسرت ها از نظر امنیت اخلاقی است. البته معلوم است در کشوری که رئیس فرهنگستان هنرش معتقد است کار شجریان روی صحنه جلف بوده، وای به حال بقیه. اصلا چطوری کسی می تواند تصور کند که شجریان که همیشه روی صحنه نجیب ترین و سنگین ترین و موقرترین شخصیت را داشته و دارد، ممکن است جلف باشد، اگر او جلف باشد که دیگر بقیه باید بروند بمیرند. به هر حال حدس می زنم که شیوه نامه نظارت پلیس بر برگزاری کنسرت شامل این موارد باشد.

یک: اگر گروه برگزار کننده یا خواننده کسی باشد که مورد قبول حکومت باشد، مثلا مداح باشد، یا مثلا از هنرمندانی باشد که زرپ و زرپ مجوز اجرا می گیرند، هنرمند می تواند هر کاری دلش خواست بکند، هر جنغولک بازی و شیرینکاری دوست دارند، یعنی شهریاری بازی می تواند بکند و هیچ مشکلی نیست.

دو: در کنسرت افرادی که حکومت از آنها خوشش نمی آید، مثلا همایون شجریان و شجریان بزرگ، خواننده تنها جایی از بدنش را که باید تکان بدهد، همان دهانش است، اگر بتواند صدا از خودش در بیاورد و دهانش را هم باز نکند خیلی بهتر است.

سه: اعضای گروه موسیقی کلا نباید دیده شوند.

چهار: مردم نباید کلا تکان بخورند.

پنج: زنانی که به کنسرت می روند، اینطور نباشد که فکر کنند می خواهند بروند روضه خوانی یا برای عزاداری روز عاشورا که هر لباسی دلشان خواست بپوشند، حجاب در کنسرت سه برابر استاندارد باید رعایت شود.

 

عقب نشینی در برابر پول

این علما چه افکار جذابی دارند، آدم حال می کند. اصلا پول برایشان هیچ ارزشی ندارد، البته نه اینکه برای خودشان ارزش ندارد، اتفاقا برای گرفتن دوزار پول خودشان را به چهار قطعه مساوی جر می دهند، اما پولی که زندگی مردم با آن اداره می شود برایشان بی اهمیت است، اینقدر تقوا دارند. مثلا همین آقای کاظم صدیقی امام جمعه عبور موقت تهران گفته که “آیا عقب نشینی و قبول ذلت ما در مقابل پول ارزش دارد؟” اصلا هم برایش مهم نیست که پولی که در موردش حرف می زنیم ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار است، انگار صد هزار تومان است. یکی به این آقا بگوید که بدون این پولها مردم نمی توانند زندگی کنند.

حالا این عقب نشینی ننگین چیست؟ اینکه جمهوری اسلامی باید به دنیا اطمینان بدهد که نمی خواهد بمب بسازد، نمی خواهد جهان را تهدید کند، و قصد دارد مثل یک کشور نسبتا محترم در دنیا زندگی کند. به رفتار درست و منطقی می گوید عقب نشینی. خوب جهان حق دارد به جمهوری اسلامی اعتماد نداشته باشد، مگر ما که ایرانی هستیم به این حکومت اعتماد داریم که مردم جهان و دولتهای جهان به آن اطمینان بکنند؟ بی خیال برادر.