وعده ای که پوچ از کار در آمد

نویسنده
حمید احدی

» خانه اهدایی احمدی نژٰاد به فرای، فروخته شد

خانه ای که محمود احمدی نژاد با سروصدا به ریچارد فرای ایرانشناس آمریکایی هدیه داد، همزمان با درگذشت این ایرانشناس آمریکایی آشکار گردید که خالی از اعتبار بوده و به تازگی به فروش رفته است.

رسول جعفریان روحانی جوان و منتقد دولت احمدی نژاد در خبرآن لاین به یاد آورده که شهریور سال ۱۳۸۹ یک شب در تلویزیون شاهد بودیم که اعلام شده است که آقای احمدی نژاد خانه ای به آقای ریچارد فرای داده است. خانه را هم نشان دادند. خانه ای زیبا و قدیمی بود. یادم هست که در آن خبر از استاندار اصفهان هم مطلبی آمد یا شاید خودش هم نشان داده شد. گویا ورقه ای هم به فرای دادند. قیچی رمان… و تثبیت این که این خانه به آقای فرای داده شده است. از این جدی تر نمی شود نشان داد.
اخیرا پس از درگذشت آقای فرای دیدم که یکی از سایت ها آن خبر را به عنوان خبر تحقق یافته و قطعی انعکاس داده و درباره :
“محبوبیت فرای در میان ایرانیان نوشته مرزی نمی شناخت. او پس از انقلاب نیز مورد احترام مقامات ایران بود تا حدی که در سال ۱۳۸۹دولت محمود احمدی نژاد به ریچارد فرای یک واحد مسکونی در اصفهان اهداء‌کرد”.
درزمانی که این خبر انتشار یافت روزنامه های هوادار دولت نوشتند: ‌خانه تاریخی تمیزی تا زمان حیات پروفسور فرای در اختیار این شرق شناس و ایران شناس خواهد بود و پس از آن به عنوان بنیاد شرق شناسی اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد. ‌آثار و تالیفات این پروفسور آمریکایی در بنیاد شرق شناسی اصفهان جمع آوری خواهد شد تا مورد استفاده شرق شناسان قرار گیرد.
جعفریان نوشته: خانه مزبور که به نام خانه تمیزی شناخته می شود و واقع در خیابان ابن سینای اصفهان، بازارچه حمام قاضی است، متعلق به شرکت مسکن سازان بوده است. این شرکت گویا در مجموعه وزارت مسکن قرار داشته است. زمانی که فرای با رئیس جمهور دیدار می کند، گویا از او می خواهد که اجازه دهند او را در کنار پوپ که قبرش در کنار زاینده رود است دفن کنند. اجمدی نٰژاد گفته: چرا بعد از مردن به شما خانه بدهیم. در همین حیات شما خانه ای به شما می دهیم. 

به این ترتیب قرار شد میراث فرهنگی دنبال کند. نتیجه آن شد که خانه تمیزی به آقای فرای داده شود. طبعا خانه مالک داشت و به قیمت دو میلیارد تومان کارشناسی شد. قرار گذاشتند و قراردادی با مسکن سازان نوشتند و قرار شد که این پول به این شرکت یاد شده داده شود. اما دو روز بعد روزنامه کیهان مطلبی علیه این اقدام احمدی نژٰاد نوشت و این که فرای خارجی است و چنان که معمول این روزنامه است او را ایرانشناس صهیونیست خواند اما جالب این است که خانه تمیزی هرگز به فرای داده نشد و که 

 یک ماه قبل، خانه به شخصی فروخته شد تا تبدیل به یک هتل سنتی شود. 

رسول جعفریان در مقاله خود نوشته: حالا معلوم نشد وصیت فرای برای دفن کنار پوپ جدی بوده است یا نه… احتمال می دهم جدی بوده… اما نه رئیس جمهور فعلی نه کسی دیگر جرأت نخواهد داشت این اقدام را انجام دهد. خدا رحم کرد که مرگ فرای افتاد به تعطیلی. جنازه آن بنده خدا را که نمی شود روی زمین نگاه داشت. ایران هم دو سه هفته تعطیل است. بنابرین کسی هیچ کس مقصر نیست. امیدوارم هر کجا خاکش کردند، زمین او را قبول کند و آقای ظریف هم ناراحت نباشد.