مجلس سکوت کرده است

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با وجود نهایی شدن گزارش کوی دانشگاه

یک روز پس از آنکه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به پخش فیلم حمله به کوی دانشگاه از تلویزیون فارسی بی بی سی واکنش نشان داد، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس نیز در گفتگو با روزنامه اعتماد، با بیان اینکه اقلیت مجلس در مورد علل و عوامل و محرک های شکل گیری حادثه کوی دانشگاه “سوالات جدی” دارد، گفت “با توجه به قول رئیس مجلس مبنی بر رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه، ما از کمیته حقیقت یاب مجلس انتظار داریم در قبال آن چه اتفاق افتاده، به وظایف خود عمل کند.”

گفتگوی داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در مورد فیلم هجده دقیقه ای حمله به کوی دانشگاه و عدم قرائت گزارش آماده کمیته حقیقت یاب مجلس در صحن علنی مجلس، با واکنش تند سایت های تندروی حامی نمایندگان هوادار دولت روبرو شد و درهمین راستا “شبکه ایران” با پخش گزارشی علاوه بر نسبت دادن اتهاماتی به خبرنگارانی پارلمانی اصلاح طلب، روزنامه های اعتماد، آرمان روابط عمومی و  آفتاب یزد را متهم به پیگیری خط بی بی سی در دامن زدن به مساله حمله به کوی دانشگاه کرد.

 

در انتظار قرائت گزارش

داریوش قنبری هم در مصاحبه با اعتماد با بیان اینکه هنوز موفق به دیدن فیلم پخش شده از تلویزیون فارسی بی بی سی نشده، گفت: بنده هنوز موفق به دیدن این فیلم جنجالی نشده‌ام اما ما در فراکسیون اقلیت بر اساس قول علی لاریجانی رئیس مجلس منتظریم ببینیم گزارش های کمیته حقیقت یاب در مورد حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان و مجتمع مسکونی نمایندگان کی ارائه می شود و به چه مسائلی می پردازد و در قبال چه موضوعاتی سکوت می‌کند. ما هم همچون افکار عمومی در رابطه با علل و عوامل و محرک های شکل گیری حادثه کوی دانشگاه سئوالات جدی داریم، بخصوص اینکه پس از انتشار فیلم مذکور حساسیت های خاصی در جامعه در رابطه با حوادث پس از انتخابات شکل گرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استمرار سکوت و تاخیر کمیته حقیقت یاب مجلس در ارائه و قرائت گزارش حمله به کوی دانشگاه توجیه پذیر نیست، افزود: به عقیده بنده به عنوان یک نماینده بهتر است کمیته ویژه حقیقت یاب که به دستور رئیس مجلس تشکیل شده است هرچه زودتر گزارش اش در این باره را حداقل به نمایندگان ارائه کند تا افکار عمومی داخل کشور حقایق را از زبان نمایندگان و وکلای خودشان بشنوند و واکنش مجلس و پیگیری های نمایندگان شان را لمس کنند. به هر حال در این باره استمرار سکوت و تاخیر کمیته قابل توجیه نیست و انتظارمان از مجلس و به ویژه کمیته حقیقت یاب این است که به وظایف خودشان در قبال آنچه اتفاق افتاده عمل کنند.

مدتی بعد از آغاز اعتراضات مردمی به نتیجه دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری و متعاقب آن بروز حوادث و فجایعی تکان دهنده در بازداشت گاه کهریزک و کوی دانشگاه، به دستور علی لاریجانی کمیته ای برای بررسی و پیگیری این حوادث تشکیل و قرار شد رسیدگی به سه پرونده بازداشتگاه کهریزک، حمله به کوی دانشگاه وحمله به کوی سبحان در دستور کار مجلس قرار گیرد.

با وجود گذشت بیش از هفت ماه از سه رخداد مزکور، کمیته حقیقت یاب تاکنون تنها به ارائه گزارشی ناقص در مورد اتفاقات رویداده در بازداشتگاه کهریزک بسنده کرده و هنوز از معرفی عاملان و آمران اصلی در جمع متهمان این پرونده خبری نیست.

 

طرفدارن احمدی نژاد درمجلس؛ گروه فشار

عضو اقلیت مجلس در بخش دیگری از گفتگوی خود با روزنامه اعتماد از قول علی لاریجانی رئیس مجلس برای رسیدگی به این مساله خبر داده، در حالی که لاریجانی هنوز سکوتش را در قبال پخش این فیلم نشکسته است. اما قنبری گفته: واقعاً اینکه کمیته حقیقت یاب هنوز فعال است یا نه، ما در جریان اصل ماجرا قرار نداریم اما عدم تشکیل جلسه کمیته نمی تواند نافی فعالیت آنها باشد چراکه ما خبرهایی داریم که حتی گزارش آنها نهایی هم شده است اما به نظر می رسد شرایط برای قرائت آن مساعد نیست. بر اساس آمارهای هیات رئیسه فعلاً عده‌ای در مجلس ظرفیت انتشار این گزارش ها را ندارند.

قنبری در ادامه به نقش نمایندگان تندروی حامی احمدی نژاد در مجلس پرداخته که به تعبیر وی در این گونه موارد مانند گروه های فشار عمل می کنند و در فرایندهای داخلی مجلس تاثیر گذارند. او در این باره گفته است: بدون تردید این عده از طرفداران احمدی نژاد در مجلس هستند، البته برخی از آنها الان در مجلس به شکل یک گروه فشار عمل می کنند. به همین دلیل به عقیده من بی تردید فعالیت آنها بر فرآیندهای داخلی مجلس و نحوه انجام وظایف نمایندگان به ویژه طیف اکثریت تاثیرگذار است.

 

تداوم سکوت مقامات اصلی

با وجود حساسیت ویژه افکار عمومی به مساله حمله نیروهای سه گانه پلیس، لباس شخصی ها و سپاه وبسیج، و برجسته شدن دوباره آن در رسانه های گروهی، غیر از سه تن از نمایندگان مجلس تاکنون هیچ یک از مقامات مربوطه، به ویژه مسئولان دستگاه قضائی و انتظامی اظهار نظری نکرده اند.

در اوج اعتراضات مردمی بعد از انتخابات و مدتی بعد از حمله به کوی دانشگاه، آیت الله خامنه ای خواستار رسیدگی به این مساله شده و حمله به کوی دانشگاه را فجیع توصیف کرده بود. بعد از آن نیز مقرر شد مجلس با تشکیل کمیته ای این ماجرا را پیگیری کند؛کاری که به تاخیر افتاده است. این تاخیر در حالی ست که تاکنون بارها نیروی انتظامی و سپاه پاسداران همدیگر را متهم اصلی حمله به کوی دانشگاه معرفی کرده اند. با این حال اسم فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه، و عزیز الله رجب زاده فرمانده سابق انتظامی تهران کماکان به عنوان متهمان اصلی حمله به کوی دانشگاه بر سر زبان هاست.

 

گزارش شبکه ایران و توقیف اعتماد

اما پس از پخش فیلم حمله به کوی دانشگاه از تلویزیون فارسی بی بی سی، و به دنبال واکنش سایت ها ورسانه های حامی تندروی دولت از جمله کیهان، رجانیوز و ایرنا در نسبت دادن اتهاماتی به برخی از خبرنگاران پارلمانی اصلاح طلب، روز گذشته» شبکه ایران»نیز وارد این ماجرا شد. این شبکه دیروز طی گزارشی با اشاره به واکنش برخی از نمایندگان مجلس به فیلم پخش شده از بی بی سی، و سئوالات خبرنگاران در این مورد، با “مشکوک” خواندن فیلم پخش شده از بی بی سی، از روزنامه اعتماد نام برد و نوشت: روزنامه اعتماددر شماره امروز خود، با اشاره به پخش یک فیلم از تلویزیون دولتی انگلیس، خوانندگان خود را ترغیب کرد که حتما این فیلم را تماشا کنند. اعتماد… با دادن آدرس به مخاطبان خود، آنان را به مشاهده این فیلم مشکوک تشویق کرده است.

شبکه ایران در بخش دیگری از گزارش خود روزنامه اعتماد را متهم به انتشار مطالب بی بی سی بدون ذکر منع کرد و افزود: این روزنامه پیش از این هم در برخی از موارد، مطالب منتشر شده در سایت “بی بی سی فارسی” را بدون ذکر منبع و به عنوان تحلیل، در صفحات خود منتشر می کرد که با مشخص شدن این مساله، این رویه را متوقف کرد

در پایان گزارش شبکه ایران، همچنین دو روزنامه “آرمان روابط عمومی” و “آفتاب یزد” نیز به خاطر انتشار مطالبی در همین خصوص متهم به “پیگیری خط بی بی سی” شدند. شبکه ایران در مورد این دو روزنامه نوشت: دیگر روزنامه های طیف اصلاحات هم در اقدامی مشابه تلاش کردند تا پس از تحرکات اینترنتی در انتشار این موضوع، دامنه فعالیت خود را به سطح نشریات مکتوب و روزنامه ها بکشانند. روزنامه “آرمان” روابط عمومی هم که چندوقتی است در اختیار روزنامه نگاران اصلاح طلب قرار گرفته، تیتر “فیلم کوی دانشگاه تامل برانگیز است”را بر پیشانی خود قرار داده است. روزنامه آفتاب یزدهم که چندی پیش با استعفای سردبیر لندن نشین خود روبرو شد، با استفاده از سخنان یکی از نمایندگان مجلس، به این موج دامن زده است.

با وجود اینکه هنوز مقامات مسئول در مجلس، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در ارتباط با این فیلم سکوت معناداری پیشه کرده اند، اما سایت و رسانه های حامی احمدی نژاد با حساسیت ویژه ای این مساله را دنبال می کنند.