رییس‌جمهور آرژانتین و پرونده ایران

فیگارو
فیگارو

» تحلیل فیگارو از ابهامات مرگ دادستان

آلیس پویا

دادستان آلبرتو نیسمان هفته گذشته رییس جمهور کریستینا کیرشنر را به حمایت از تهران در پرونده سوءقصد ضدیهودی علیه مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس متهم کرد. جسد نیسمان چند روز پس از مطرح کردن این اتهامات، درحالی که گلوله ای به سرش اصابت کرده بود، در آپارتمانش یافت شد. او قرار بود در فردای مرگ‌اش افشاگری‌های خود درخصوص این پرونده را در مقابل کنگره بیان کند.

به دنبال مرگ دادستان نیسمان که آرژانتین را در حیرت فرو برد، روز دوشنبه تظاهراتی با پلاکارد “من نیسمان هستم”، در اشاره به شعار “من شارلی هستم” در بوئنوس آیرس برگزار گردید.

مرگ وی به واقع شوک بزرگی بود، زیرا شب قبل از روزی برگزار شد که می توانست در آرژانتین یک روز کلیدی باشد: قرار بود دادستان روز دوشنبه در برابر کنگره بر اتهامات سنگین خود علیه رییس جمهور آرژانتین و چهار تن از نزدیکانش، ازجمله وزیر امور خارجه، صحه بگذارد. براساس یک سند ۳۰۰ صفحه‌ای [که تاکنون تنها بخش‌های کوچکی از آن به اطلاع عموم رسیده، زیرا اسامی برخی از مأموران دستگاه‌های امنیتی نیز در آن آمده است]، دولت کریستینا کیرشنر تلاش کرده تا مسؤولیت ایران در سوءقصد سال ۱۹۹۴ را که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن ۳۰۰ نفر شده، پنهان سازد.

این سوءقصد ضدیهودی که به عنوان مرگبارترین سوءقصد آرژانتین شناخته می‌شود، باعث وحشت جامعه یهودیان این کشور شده که دارای بیشترین تعداد جمعیت در میان کشورهای آمریکای لاتین است. خولیو شلوسر، رییس هیأت انجمن های اسراییلی آرژانتین، دراین خصوص گفت: “امروز بمب آمیا مجدداً منفجر شد.”

 

نقاط تاریک در نهادهای آرژانتینی

این واقعه به شکلی گسترده تر باعث نگرانی کل کشور شده، زیرا نشان می دهد که در نزد نهادها و ارگان های این کشور نقاط تاریکی وجود دارد. سوءقصد آمیا علی رغم ۲۰ سال تحقیق و تفحص که پستی و بلندی های بسیاری نیز داشت، هرگز حل و فصل نشد. یکی از قضات این پرونده برکنار شد و یکی از رؤسای سابق به دلیل انجام اقدامات غیرقانونی در روند تحقیق مورد استنتاق قرار گرفت. مدت ها بود که به وجود یک رد محلی اشاره می شد، ولی درنهایت به فراموشی سپرده شد.

به گفته نیسمان، دولت آرژانتین به هدف دریافت نفت به قیمت مناسب در ازای تحویل غلات تلاش کرده تا ایران را از اتهامات خود مبرا سازد.

هفته گذشته، جهش دیگری در تحقیقات بعمل آمد: آلبرتو نیسمان اظهار داشت که شنودهای تلفنی ای دراختیار دارد که نشان می دهد دولت کیرشنر در مورد عدم مجازات تروریست های ایرانی “مذاکره” کرده. در سال ۲۰۰۶، یک حکم جلب بین‌المللی علیه پنج تن از اعضای سابق دولت جمهوری اسلامی صادر شد. ولی در سال ۲۰۱۳ دولت کیرشنر با تهران به توافق نامه ای دست یافت تا با یکدیگر اقدام به ایجاد یک “کمیسیون حقیقت یاب” کنند. این کمیسیون به شدت مورد انتقاد کسانی قرار گرفت که معتقد بودند این اقدام علیه استقلال آرژانتین برای انجام تحقیق است.

از همان ابتدا، دولت تمامی اتهامات وارده را رد و از آن به عنوان “توطئه ای برای برکنار کردن دولت” یاد کرد. در چند ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در اکتبر ۲۰۱۵ برگزار شود، دستگاه قضایی آرژانتین تحقیقات و افشگری های خود علیه کریستینا کیرشنر را که دوره ریاست جمهوری اش غیرقابل تمدید است افزایش داده. قرار بود دادرسی در برابر کنگره باعث روشن شدن این اتهامات شود. درحال حاضر تحقیقی برای روشن شدن مرگ نیسمان آغاز شده تا مشخص کند آیا مرگ وی خودکشی بوده است یا قتل. روز یکشنبه، محافظان وی که قرار بود او را تا کنگره همراهی کنند، مشاهده کردند که در آپارتمانش از داخل با کلید قفل شده است. آنها جسد نیسمان را در حمام و در کنار یک اسلحه کالیبر ۲۲ یافتند.

 هفته گذشته نیسمان در مصاحبه با روزنامه کلارین گفته بود به شدت نگران است جان خود را در این ماجرا از دست بدهد.

منبع: فیگارو، 19 ژانویه