جدال هاشمی و دلواپسان بالا گرفت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در آستانه‌ی اجلاس خبرگان

با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس سالانه‌ی مجلس خبرگان، اکبر هاشمی‌رفسنجانی - یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست این مجلس و منتقدان او فعال‌تر شده‌اند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در هفته‌های اخیر موضع‌گیری‌های‌اش در حمایت از دولت حسن روحانی را شدت بخشیده و هم‌زمان منتقدان اصول‌گرای او نیز برای زیر سوال بردن نظرات او تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

هاشمی رفسنجانی در “همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای” زبان به انتقاد از مخالفان مذاکرات هسته‌ای گشود و آن‌ها را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، مقایسه کرد: “نتانیاهو آن‌جا اوباما را تهدید می کند و این‌جا هم دل‌واپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم. البته ما نمی‌دانیم این چه سری است”.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که “در مهم‌ترین پروژه دولت که تلاش می‌شود به سرانجام برسد و تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز مورد حمایت رهبری است، باز این دلواپسان با نتانیاهو همزبان شده‌اند”؛ او افزود: “تا تیم مذاکره کننده با طرف مقابل که آنها هم شیطنت می‌کنند به نتایجی می‌رسد، بعضی از این دلواپسان به جای استقبال در فرودگاه می‌آیند و حرفهایی می‌زنند. تریبون مجلس هم که باز است و هر چه بخواهند می‌گویند و میلیون‌ها نفر از مردم می‌شنوند و بعضی از دروغ‌ها نیز باور می‌شود”.

این سخنان واکنش منتقدان را برانگیخت. حمید رسایی، نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری، در تذکری سخنان هاشمی را “توهین به مجلس و نمایندگان” توصیف کرد و درباره مقایسه نتانیاهو با منتقدان توافق هسته‌ای گفت: “آقای هاشمی ما با نتانیاهو هم‌صدا شده‌ایم یا شما که در کودتای فتنه سال ۸۸ با آن‌ها در ادعای دروغ تقلب هم‌صدا شدید و در جریان ضد سوریه، دقیقا همان اتهاماتی را به بشار اسد زدید که اسراییلی‌ها می‌زدند و مدعی استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی علیه مردمش بودند”.

او ادامه داد: “ملت ایران آن‌قدر ساده نیستند که هر دروغی را باور کنند کما این‌که ادعای تقلب شما در سال ۸۸ را باور نکردند. دروغ‌گو آن‌هایی بودند که در انتخابات سال ۸۸ نظام اسلامی را به دروغ متهم به تقلب کردند ولی مردم دروغ آن‌ها را باور نکردند و بعد از مدتی دور این جماعت را خالی کردند و در انتخابات سال ۹۲ هم نشان دادند که به نظام اسلامی اعتماد دارند و در انتخابات شرکت کردند”.

 

این انتقاد‌ها از هاشمی هم‌زمان با آن اتفاق می‌افتد که احتمال حضور او به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان رهبری افزایش یافته است. پیش از این به شکل غیررسمی از هاشمی‌رفسنجانی نقل شده بود که در صورت کاندیداتوری هاشمی‌شاهرودی او از رقابت کنار خواهد کشید، اما در غیر این‌صورت، وارد رقابت برای کسب ریاست این مجلس خواهد شد.

انتقادها از هاشمی‌رفسنجانی البته محدود به رسایی نماند. علی لاریجانی،‌ رییس مجلس نهم، روز گذشته با اشاره به سخنان هاشمی‌رفسنجانی، انتقادهای نمایندگان را “دل‌مشغولی” توصیف کرد که مقایسه آن با “رفتار خصمانه’ اسراییل “قیاس مع‌الفارق و غیرمنصفانه است”.

رییس مجلس نهم اضافه کرد: “این که در مجلس شورای اسلامی نمایندگان با آزادی نظرات خود را اعلام می‌کنند این نکته برجسته نظام ما است و نباید آن را تخطئه نمود، البته هم نمایندگان و هم افراد دیگر در کشور باید از طرح مسائل غیرواقعی پرهیز کنند”.

هم‌زمان حسین شریعتمداری، مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در سرمقاله امروز این روزنامه، سخنان هاشمی‌رفسنجانی را “سخیف، بی‌پایه و عوامانه” توصیف کرد و نوشت که هاشمی‌رفسنجانی در حال حاضر نه “یکی از استوانه‌های نظام”، بلکه عضو “یک گروه سیاسی” است.

به نوشته شریعتمداری: “اظهارات اخیر جناب هاشمی، تلاش بی‌فایده‌ای برای تغییر صورت مساله است. ایشان و در موارد بیشتری آقای روحانی، سعی می‌کنند برای ناکامی خود در مذاکرات و بر زمین‌ ماندن وعده‌هایی که داده بودند، «علت» و «عواملی» بیرون از حوزه مسوولیتی خود بتراشند و در این راه تا آنجا پیش می‌روند که حتی منتقدان خود را با نتانیاهو، همزبان معرفی می‌کنند”.

خبرگزاری اصول‌گرای تسنیم نیز با انتشار مطلبی با عنوان “چه کسی نظام را تهدید به افشای اسرار می‌کرد”، نوشت: “بررسی سوابق هاشمی که خود در قامت مخالفت با افشای اسرار نظام، از نمایندگان مجلس و یا به تعبیر خود او “دلواپسان” انتقاد می‌کند، نشان می‌دهد که خود وی اعتقاد چندانی به حفظ اسرار نظام ندارد و در مواقع ضرورت، از منتشر کردن هر سندی که صلاح بداند! ابایی ندارد”.

هم‌زمان رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری هم درباره سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام موضع‌گیری کرد: “به نظر می‌رسد بازی فریب آمریکا و رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن تیم ایرانی به پذیرش برخی خواسته‌ها که برخلاف خطوط قرمز نظام است برخی از اعضای دولت و شخصی مثل هاشمی رفسنجانی را که وارد نهمین دهه زندگی خود شده، فریب داده است. سیاست‌مدار سال‌خورده‌ای که خود تجربه معامله با آمریکایی‌ها را داشته و در آن ناموفق بوده است”.

به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی زمان انتخاب رییس مجلس خبرگان و ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای، هر دو سوی این منازعه موضع‌گیری‌های خود را در روزهای آینده نیز ادامه دهند.