بازگشت احمدی نژاد با تایید رهبر

نویسنده
نازنین کامدار

» "عامل ویرانی ۸ ساله"به اتهامات پاسخ می دهد؟

در حالیکه پروژه اعلام برائت حامیان و همکاران محمود احمدی نژاد کماکان به قوت خود باقی ست، وی حضور در مجامع مختلف را شدت بخشیده وبه گزارش رسانه ها قصد دارد در اولین سخنرانی خود درمشهد،که امشب برگزار خواهد شد، به اتهامات پاسخ دهد.

خبر سخنرانی محمود احمدی نژاد را سایت “دولت بهار”، نزدیک به عبدالرضا داوری، مشاور زندانی احمدی نژاد منتشر کرده و نوشته است: “دکتر محمود احمدی‌نژاد فردا شب(امشب) به مناسبت رحلت امام خمینی در مسجد حجت ابن الحسن مشهد سخنرانی می کند. این مراسم از سوی کانون فرهنگی هنری بصیرت برگزار خواهد شد. یکی از اعضای دفتر دکتر احمدی نژاد به خبرنگار ما گفته که او قصد دارد به اتهامات این مدت پاسخ دهد”.

سایت هشت صبح هم در اینباره نوشت: “اولین سخنرانی رسمی محمود احمدی‌نژاد بعد از دوران ریاست جمهوری‌اش شامگاه سیزدهم خردادماه انجام می‌شود. این سخنرانی در مشهد مقدس و در سالگرد مناظره جنجالی وی با میرحسین موسوی در سیزدهم خردا دماه ۱۳۸۸ خواهد بود. احمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته صرفا به حضور در برخی محافل عمومی چون هیات‌های مذهبی بسنده کرده بود. محل سخنرانی وی در مسجد حجت ابن الحسن مشهد خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود احمدی‌نژاد در اولین سخنرانی خود به برخی اتهاماتی که این روزها به دولتمردانش وارد شده، پاسخ گوید. در روزهای گذشته بهمن شریف‌زاده و عبدالرضا داوری از نزدیکان مشایی و احمدی‌نژاد بازداشت شده‌اند. مهم‌ترین اتهامی که این روزها دولت نهم و دهم با آن روبه‌رو شده و هنوز پاسخ روشنی از سوی یاران احمدی‌نژاد به آن داده نشده، ماجرای ۲۶ خودروی نهاد ریاست جمهوری است که رسانه‌ها گزارش داده‌اند همچنان در اختیار یاران احمدی‌نژاد است. اکبر ترکان به عنوان مسئول مناطق آزاد ایران هم در گفت‌وگویی که با یکی از روزنامه‌های صبح تهران داشته صراحتا گفته تعدادی از اتومبیل‌های مناطق آزاد همچنان در دست مردان دولت قبل است. از سوی دیگر داوود احمدی نژاد برادر رئیس‌جمهور سابق ایران روز شنبه در گفت‌وگویی از آنچه وی «دک شدن» مشایی و بقایی از اطراف احمدی‌نژاد خواند، خبر داده است. برخی اهالی سیاست معتقدند حضور مشایی در کنار احمدی‌نژاد به معنای قطعی شدن عدم بازگشت وی به فضای سیاسی کشور خواهد بود”.

سایت فرارو نیز با اشاره به این سخنرانی بر این نکته تاکید کرده که حضور یا عدم حضور مشایی در سخنرانی محمود احمدی نژاد، نشان دهنده خط مشی سیاسی او در انتخابات پیش روی مجلس است. به طوریکه اگر او بدون مشایی در مشهد سخنرانی کند به معنای تلاش برای دلجویی از اصولگرایان خواهد بود و در صورت حضور مشایی، او پیغام جدایی از اصولگرایان را به آنها خواهد داد. این در حالی ست که علی اکبر جوانفکر،مشاوراحمدی نژاد در گفتگو با خبرگزاری آریا،از مستحکم بودن “روابط برادرانه و دوستانه” میان احمدی نژاد ومشایی خبر داده و در عین حال تاکید کرده است که او “سرباز ملت ایران و نظام اسلامی است و هرگاه شرایط کشور اقتصاد کند و رهبری معظم انقلاب نیز بر آن مهر تایید بزنند،ایشان به وظیفه خود عمل خواهد کرد”.

در همین حال احمد سالک کاشانی،عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس اسلامی،خواستار«اثبات» جدایی احمدی نژاد از مشایی شده؛بحثی که خود وی نیز آن را “غیرممکن” خوانده است.

سایت های هوادار احمدی نژاد در حالی ادعا کرده اند که وی قصد پاسخگویی به اتهامات را دارد که او پیش از این گفته بود “برای حفظ انقلاب ۶۰درصداز حرف هایم را اصلا نمی توانم بگویم.” وی قرار بود “شاید ۱۰درصد” بگوید و برای گفتن “حدود ۲۵ درصد” از حرف هایش هم وعده آینده را داده بود.گفتنی اینکه اصطلاح “بگم بگم” محمود احمدی نژاد،موضوع بحث های مختلفی بوده است.

 

در همین حال روز گذشته ماجرای اعلام برائت از وی توسط همکاران اش در دولت ادامه یافت. آنطور که سایت “مشرق” گزارش داده، حمید حاجی عبدالوهاب معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی در زمان احمدی نژاد درباره وی گفته است: “وقتی آقای رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی اشتغال حضور پیدا می‌کرد همه فعال ‌می‌شدند و درباره پرداخت تسهیلات بانکی وعده می‌دادند. یادم هست در یک جلسه‌ای یکی از بانک‌ها اعلام کرد که من ۲۰۰ میلیارد تومان برای بنگاه‌ها می‌توانم پرداخت کنم، آقای رئیس‌جمهور که ریاست جلسه را برعهده داشتند گفتند این ۲۰۰ تا را بکنید ۳۰۰ تا. مدیرعامل بانک جرات نه گفتن و استدلال کارشناسی برای عدم توان پرداخت را نداشت و مخالفتی نشد. به همین ترتیب سهم هر بانکی پس از اعلام توان توسط مدیرعامل‌ها افزایش پیدا کرد. ضمنا متعهد شدند به مصوبات قبلی هم عمل کنند و سقف ابلاغی سنوات قبل بانک مرکزی را پرداخت کنند! خیلی کم پیش می‌آمد که مدیرعاملی مخالفت کند. لذا بسیاری از منابع روی کاغذ تصویب می‌شد و جلو می‌رفت”.

 او افزوده است: “یک بار به آقای بهمنی گفتم اگر منابعی ندارید واقعا بگویید نداریم. ما هم برویم و طبق توان بانک‌ها برنامه‌ریزی کنیم. اگر شما بگویید نداریم ما هم می‌رویم به آقای رئیس‌جمهور و دیگران توضیح می‌دهیم که شما واقعا ندارید. متاسفانه اکثر این آقایان وقتی وارد جلسه با رئیس‌جمهور می‌شدند وعده‌هایی می‌دادند که بعدها نمی‌توانستند تعهداتشان را اجرایی کنند. متاسفانه بعضی از مدیران ما از جمله مدیران بانکی، آن جرات لازم را نداشتند که بیایند و بگویند وضعیت واقعی چگونه است تا با ارائه گزارش آنها، تجدیدنظری از سوی دولتمردان در مورد آن موضوع خاص صورت گیرد”.

عبد الوهاب ششمین مدیر دولت احمدی نژاد است که در یک ماه گذشته دست به افشگری بر علیه او می زند.

در حال حاضر، همزمان با اجرای پروژه اعلام برائت، دو تن از نزیکان احمدی نژاد، یعنی عبدالرضا داوری و بهمن شریف زاده در زندان به سر می برند. سایت های حامی احمدی نژاد امیدوارند وی بر علیه مخالفان خود در دولت جدید و اصولگرایان دست به افشاگری بزند؛ توقعی که در زمان رد صلاحیت مشایی نیز بارها مطرح شد، اما وی بدون کوچکترین اعتراضی، تصمیم شورای نگهبان را پذیرفت و از هر گونه سخنرانی افشاگرانه، مشابه سخنان اش درباره فاضل لاریجانی در مجلس خوداری کرد.