باد داشت تهران را با خود می برد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۵ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند

“همه اشیا رو هوا بود، مردم هر کدوم از یک طرف می‌دویدند، ماشین‌ها رو باد تکون می‌داد، در جایی مثل کریم‌خان منجر به تصادف هم شد. بیرون برای دقایقی حتی قادر نبودم چشام رو باز کنم. وحشتناک بود”. این اظهار نظر یک شاهد عینی ساکن پایتخت است که در اوج طوفان دوشنبه تهران در خیابان کریم‌خان بوده؛ طوفانی شدیدی همراه با گرد و غبار غلیظ که ظرف دقایقی سراسر تهران را در نوردید.

احمدی صادقی، رئیس مرکز فرماندهی و مدیریت بحران پایتخت روز دوشنبه، ۱۲ خردادماه اعلام کرد که در نتیجه توفان تهران “طبق آمار تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه٬ پنج نفر کشته و ۴۴ نفر مصدوم شدند.”

بر اساس گزارش مقامات جمهوری اسلامی خسارات حادثه پایتخت به علت عدم اطلاع رسانی به‌موقع سازمان هواشناسی کشور بالا رفته است.

احمد صادقی گفته است که “اگر سازمان هواشناسی می‌توانست وقوع طوفان را پیش‌بینی کند بلافاصله با هماهنگی صداوسیما و سایر رسانه‌ها هشدارهای لازم را صادر و مردم را در جریان قرار می‌دادیم. اگر پیش‌بینی‌ها درست و به موقع انجام شده بود قطعا تلفات و خسارات کاهش می یافت”.

طوفان روز دوشنبه تهران از حدود ساعت ۱۷ و ربع آغاز شده و به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دقایقی بعد کلان شهر تهران را درنوردید و زندگی عمومی مردم پایتخت را در همه بخش‌ها مختل کرد.

بر اساس گزارش‌ها شکستن شیشه، قطع شاخ و برگ درختان، تخریب داربست سازه های ساختمانی، سقوط اجسام و اشیای نصب شده در پشت بام و نمای ساختمان ها، کنده شدن تابلوها و سازه‌های شهری از جمله تبعات توفان دیروز تهران بود که به گزارش ایرنا منجر به گزارش ۱۳۰ مورد حادثه انسانی به آتش نشانی تهران شد.

ابتدا گزارش شده بود که طوفان گرد و غبار متوقف و رگبار باران آغاز می شود اما بر اساس آخرین پیش‌بینی‌ هوا شناسی، این طوفان شدید در دو روز آینده هم ادامه خواهد داشت.

یک شاهد عینی در خیابان فاطمی به روز می‌گوید: درخت‌های زیادی در این خیابان قطع و برای دقایقی همه چیز مختل شد ولی به مرور با آرام‌تر شدن شدت وزش باد، وسائل نقلیه عمومی و مغاز‌ه‌ها توانستند به فعالیت عادی خود ادامه دهند.

یک شاهد دیگر هم که در زمان اوج گیری طوفان در خیابان شریعتی بوده می‌گوید: “سنگ خورده‌ها می‌خورد تو شیشه مغازه‌ها، خیلی‌ها کرکره‌ مغازه‌ها را کشیده بودند پایین. کف خیابون پر از اشغال و خرده سنگ بود. بعدشم تاکسی نبود و مردم در صف های طولانی منتظر وسایل نقلیه عمومی بودند.”

 

میلاد در خاوران

یک کاربر تهرانی هم در صفحه فیس‌بوک در توصیف طوفان پایتخت نوشته: “باد داشت تهران را با خودش می‌برد. درخت‌ها، اشیاء، ماشین‌ها، بناها، تابلوهایی که نام خیابان‌ها را بر آن‌ها حک می‌کنند… اگر سمج‌تر از این‌ها بود شاید برج میلاد را می‌برد می‌انداخت وسطِ گورستانِ خاوران.”

همچنین در نتیجه رخ دادن تصادف‌های زنجیره‌ای در اتوبان قم-تهران و تصادف دیگری در آزادراه قم ـ- تهران، دیروز ترافیک سنگینی را شاهد بود.

روز دوشنبه، ابتدا گزارش‌های متعدد و متناقضی در مورد تلفات و خسارات این طوفان منتشر شد اما آخرین اخبار حکایت از کشته شدن قطعی پنج نفر و احتمال بالا رفتن تلفات جانی دارد.

احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه “هر پنج کشته شده حادثه تهران مرد بودند” توضیح داده که “دو نفر به علت سقوط مصالح ساختمانی جانشان را از دست داده اند، ضمن اینکه یک نفر به علت سقوط از پشت بام و یک نفر دیگر نیز به علت سقوط درخت جان باخته است.”

رضا دهقان‌پور، رییس اورژانس تهران هم به خبرگزاری فارس گفته است: “مهم‌ترین عامل زخمی شدن شهروندان در تهران، سقوط مصالح ساختمانی و افتادن درخت‌ها بر سر عابران پیاده بوده است.”

همچنین گزارش شده که این رویداد کم سابقه جوی، موجب اختلال در آمد و شد در معابر پیاده و سواره تهران شده به نحوی که تردد خودروها در برخی نقاط شهر با اختلال و راهبندان شدید مواجه شد.

مسئولان استان تهران از احتمال تاخیر در پروازها و استفاده از فرودگاه اصفهان به عنوان جایگزین فرودگاه های تهران خبر داده‌اند.

در همین حال تمامی ایستگاه های آتش نشانی تهران به حالت آماده باش در آمده‌اند.

فتح الله تیموری، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفته که “تا پایان امشب تمامی ایستگاه‌ها در آماده‌باش کامل خواهند بود.”

 

ادامه طوفان؛ سه شنبه و چهارشنبه

شاهدان عینی به روز می‌گویند شهر در اوج این تغییر جوی یکباره تاریک شد، و همه جا را گرد و غبار قهوه‌ای‌رنگی فرا گرفت. مسئولان هواشناسی تهران گفته‌اند به دلیل ارتفاع عمودی گرد و غبار، نور خورشید حداکثر یک ساعت گرفته می‌شود.

احد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به خبرگزاری ایسنا گفته یک طوفان محلی در حال گذر است و در فصل بهار با باد شدید و گرد و غبار همراه است و پس از عبور آن بارش و سپس رگبار و رعد و برق ادامه خواهد داشت.

به گفته این مقام سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود طوفانی که تهرانی‌ها دیروز شاهد آن بودند، طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز حوالی بعدازظهر در تهران مجددا رخ دهد.

روز دوشنبه برخی از رسانه‌ها به شهروندان توصیه کردند از بیرون رفتن و نزدیک شدن به جداره‌های شیشه‌ای ساختمان‌ها و درختان خودداری کنند.