عضو کمیسیون امنیت ملی: طرح تابعیت فرزندان زنان ایرانی کنار گذاشته شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز

طرح تابعیت فرزندان زنان ایرانی که با مردان غیر ایرانی ازدواج می کنند از دستور کار مجلس خارج شد. پیش از این سخنگوی وزارت کشور که به عنوان نماینده دولت، مخالف طرح تابعیت فرزندان مادران ایرانی بود، درخواست کرده بود طرح مجددا به کمیسیون تخصصی بازگردد و مورد بررسی قرار گیرد اما این طرح کنار گذاشته شد. احمد بخشایشی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید چنین طرحی دیگر وجود ندارد و معلوم هم نیست مجلس آتی بخواهد چنین طرحی را پی گیری کند یا نه اما در مجلس فعلی این طرح دیگر کنار گذاشته شده است.

براساس قوانین ایران کودکان زنان ایرانی که با مردانی غیر ایرانی ازدواج کرده اند حتی اگر در ایران متولد شوند تبعه ایران محسوب نمی شوند. به همین علت صدها هزار کودک در ایران که اکثرا مادران شان با مردان افغان ازدواج کرده اند، در ایران هویت و تابعیتی ندارند. احمد بخشایشی به روز می گوید: در گذشته افغانی های زیادی به ایران آمدند. ما حدود۲ و نیم تا ۳ و نیم میلیون افغانی در ایران داریم. این افغانی ها به هر دلیلی با خانم های ایرانی ازدواج کردند. صاحب فرزندی شدند، فرزندشان ۱۸ ساله شد، اما شناسنامه ندارند، تابعیت ندارند. یک عده ای گفتند چکار کنیم، آمده اند ،ازدواج کرده اند،از زنان ایرانی بچه دار هم شده اند. اینها را بیرون کنیم؟ شناسنامه می خواهند، مدرسه می خواهند بروند، شغل می خواهند و گواهینامه و… ذهن شان به اینجا رسید. سپس با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند ظرفیت جمعیت ما می تواند ۳۳۰ میلیون نفر باشد و الان جمعیت ما رو به پیری می رود و باید در آینده جوانگرایی بکنیم و خانم های ایرانی تولید مثل بکنند، یک عده ای گفتند اینها هم که از خانم های ایرانی به دنیا آمده اند ۱۸ سال هم است در ایران هستند، به اینها تابعیت بدهیم به شرط اینکه ۵ سال اینجا باشند، مادر ایرانی باشد و جای دیگری نروند تابعیت بگیرند. یک عده ای هم گفتند نه تابعیت معمولا یا خون است یا خاک است و ما بهتر است این مساله را مد نظر قرار دهیم و نیاز نیست. ما به افرادی می خواهیم تابعیت بدهیم که نخبه باشند یا یک ویژگی ای داشته باشند. بهرحال فوریت اش تصویب شد و آمد در صحن و طرح رد شد. 

او می افزاید: صلاحیه یا طرح در خصوص تابعیت فرزندان مادران ایرانی بارها در مجلس مطرح شده، در سال ۸۵ و سال ۹۱ اما هربار به نوعی مساله حل نشده باقی ماند. براساس ماده ۹۷۶ قانون مدنی کسانی که در ایران از پدری که تبعه خارجه است بوجود آمده و بلافاصله پس از رسیدن به سن هجده سال تمام لااقل یک سال دیگر در ایران اقامت کرده باشند، قبول شدن آنها به تابعیت ایران بر طبق مقرراتی خواهد بود که مطابق قانون برای تحصیل تابعیت ایران مقرر است.

به عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گویم که هربار به نوعی این مساله در مجلس طرح شده، اما سرانجامی در جهت حل این معضل نیافته. اکثرا هم گفته شده که چنین طرح هایی اگر تصویب شود برخلاف امنیت کشور است و … شما فکر میکنید از جهت امنیتی چه مشکلی ایجاد میکند که کسانی که در ایران دنیا آمده اند و مادرشان ایرانی است مانند کسانی که پدرشان ایرانی است تابعیت و هویت داشته باشند؟

 او می گوید: اصلا معلوم نیست این طرح به مجلس آینده بیاید یا نیاید. در شهر ما هم هست، به خود من زنگ زدند گفتند پدر ما افغانی بوده در یکی از روستاهای اردستان با مادرمان ازدواج کرده و رفته. حالا ما هویت و تابعیت نداریم و.. یا چند مورد دیگر به من مراجعه کرده اند. به هرحال تابعیت از خون می آید یا از خاک. بحث های امنیتی هم هست که آیا صحیح است یا نیست؟ بعضی گفتند این به خاطر این است که رزمندگانی که از افغانستان می آیند و شیعه هستند، ومی روند سوریه و برمیگردند ایران ، به فرزندان شان تابعیت بدهیم و…

به مریم میرزاخانی اشاره می کنم با یک مرد غیر ایرانی ازدواج کرده و فرزندش ایرانی محسوب نمی شود. او نابغه ریاضی جهان و برنده معتبرترین جایزه ریاضی در جهان است اما برای سفر به ایران ناچار است برای فرزندش ویزا بگیرد و می گویم تنها زنانی که با مردان افغان ازدواج کرده اند نیستند که چنین مشکلاتی فرزندان شان دارند و…

 احمد بخشایشی می گوید: من به اندازه کافی توضیح دادم، شما می خواهید وارد چیزهای دیگری مبشوید.باید خانه ای وجود داشته باشد که نقاشی اش کنیم. دیگر چنین طرحی نیست. وقتی نیست درباره چی بحث کنیم؟

پیشتر نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس گفته بود: “اگر این طرح تصویب شود، این افراد حق رأی دادن پیدا می کنند از این رو ما باید مراقب تصمیمات خود باشیم و احساسی تصمیم نگیریم. تصویب این امر تبعات امنیتی دارد و مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد می کند. ما ایران را باید ایرانی نگه داریم و اجازه ندهیم یک غیر ایرانی در انتخابات شرکت کند، ما باید قداست ایران را حفظ کنیم”.