حمله به بی حجابی فراتر از روسری

نویسنده

» گزارشی از سانفرانسیکو کرونیکل

این رسم ایران در تابستان است: پلیس اخلاق اسلامی به زنان فشار می آورد که روسری هایشان را جلو بکشند و بعد از چند روز تقلا سرکوب ها کم کم محو می شود.

امسال اما سرکوبگران مد در ایران در تعداد زیادتر و قدرتمند تر ظاهر شده و کارشان را به آرایش موی مردان و جواهراتی که بیش از حدغربی هستند گسترش داده اند.

امسال هیچ توضیح رسمی در این مورد منتشر نشد، اما به نظر می رسد این کار ادامه رفتارهای حکومت مذهبی در قبال مدی است که از دهه نود میلادی شکل گرفته بود:  لباس های تنگ زنان و گوشواره و خالکوبی مردان و از بین بردن تاثیرات غیر اسلامی در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی.

برای عقب بردن زمان- آنچه که به آن “طرح امنیت اجتماعی” می گویند- می تواند در جایی که همه روحانیون قدرتمند قصد دارند تجدید قوا کنند، جدی تر شود.

نیروهای محافظه کاری که در اطراف رهبر ایران، آیت الله خامنه ای جمع شده اند، تلاش های احمدی نژاد را برای گسترش قدرت سرکوب کرده اند و انتظار می رود در انتخابات مجلس که قرار است اوایل امسال بزگرار شود، قدرتمند ظاهر شوند.

نزدیک به دو سوم مجلس بیانیه ای را در حمایت از مبارزه با “تهاجم فرهنگ غرب” امضا کرده اند. آنها معتقدند که فرهنگ غربی در روسری های عقب رفته زنان و شلوارهای تنگ و کوتاهی که پای زنان را بیش از حد مجاز به نمایش می گذارد، برای مبارزه با قوانین حجاب در ایران نفوذ کرده است.

حدود هفتاد هزار پلیس برای مبارزه با بد حجابی در ماه گذشته در تهران وارد عمل شده اند.

سردار احمدی مقدم، رئیس پلیس ایران  می گوید: “مبارزه با افراد بد حجاب، خواسته مشروع مردم است.” وی ماه گذشته  به دلیل دست داشتن در سرکوب مردم در بعد از انتخابات مخدوش ایران در سال 2009، وارد لیست سیاه آمریکا شد.

امسال آرایش موی مردان و استفاده از زیورآلاتی مثل گردنبند مورد هدف قرار گرفته است.

سال گذشته، وزارت ارشاد، راهنمایی در مورد مدل موی مورد قبول دولت در اختیار پلیس مبارزه با افراد بد حجاب قرار داد. در لیست سیاه این فهرست موی دم اسبی و مدل موی خروسی  قرار داشت.

یک مرد جوان که فقط نام خانوادگی اش، مهاجر، را در اختیار ما گذاشت می گوید: “درست است که ممکن است بعضی ها از این مدل ها بدشان بیاید. اما من نمی توانم بفهمم که چرا باید به حرف آنها گوش بکنم.”

سرکوب جوانان به دلیل پیروی از مد، بخصوص در مورد مردان- یک روش کم خطر برای سرکوب مخالفان سیاسی است. فرهاد، دانشجوی 21 ساله که موهایش به سر شانه هایش می رسد، می گوید یک بار قسمتی از موهایش را سبز کرده بود. رنگ سبز سمبل جنبش اعتراضی مردم ایران است.

فرهاد می گوید: “جوانان به سرکوب شدن در مورد حجاب در فصل تابستان عادت دارند. اما امسال موضوع جدی تر شده است.”

در مورد مردان فقط به چند تذکر اکتفا می شد و آنها را به سلمانی یا به خانه می فرستند تا مدل مو و لباسشان را تغییر بدهند.

 احمدرضا رادان گفته: زنان را با صحبت در مورد ارزش های اسلام و حجاب ارشاد می کنیم. اگر آنها فورا وضع حجاب خود را اصلاح نکردند، بازداشت می شوند.

وی افزوده: به خانواده هایشان گفته می شود که لباس مناسب برایشان بیاورند. بازداشت شدگان بعد از امضای تعهد نامه آزاد می شوند.

اما خطوط بین طرفداری از مد و مد دائما در حال تغییر است.

به گفته مقامات مسئول، آنچه که زمانی عمومیت داشت و همیشه با آن مبارزه می شد-مثل لباس تنگ و مانتوی کوتاه- امروز ممکن است منجر به بازداشت بشود. اوایل این ماه، احمد خاتمی، گفت که زنان  نباید گردنبند و دستبند خود را به مردان نامحرم نشان بدهند.

هیچ گزارش رسمی در مورد بازداشت افراد بدحجاب منتشر نشده است اما رادان روز دوشنبه اعلام کرد که تعدادی از مغازه هایی که لباس های تحریک آمیز می فروختند، تعطیل شده اند.

سانفرانسیسکو کرونیکل، 21 ژوئن