بحران بی سابقه در صنعت برق

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» 5 میلیارد دلار بدهی دولت، نهصد هزار کارگر معترض

بحران کارگری به صنعت تولید برق کشور رسیده و برای اولین بار رئیس سندیکای صنعت برق با اعلام اینکه دولت 5 میلیارد دلار به ما بدهکار است، گفته: “میزان بدهی ما نیز به بانک ها پنج هزار میلیارد تومان است و هم اکنون با این وضعیت دست کم نه صد هزار نفر از کارگران صنعت برق در آستانه بیکاری قرار گرفته اند و تداوم این روند به زودی بحران خاموشی را هم به دنبال خواهد داشت”.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری کار ایران، حجم مطالبات اعضای سندیکای صنعت برق از دولت به رقم نگران کننده 5 میلیارد دلار رسیده است. این میزان بدهی بی سابقه دولت به صنعت برق که بخش عمده آن مطالبات دست کم نه صد هزار تن از کارگرانی است که مستقیم و غیر مستقیم در بخش صنعت برق مشغول به کار هستند، بسیاری از واحد های تولید کننده تجهیزات برق را تهدید می کند.

محمد پارسا، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در گفتگوی خود با ایلنا، با بیان این مطلب افزود: مشکلات بی‌شمار واحدهای تولید کننده تجهیزات برقی را تهدید می کند. درحال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان یا تعطیل هستند و یا با بخش اندکی از ظرفیت تولیدشان کار می‌کنند.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ضمن هشدار به مسئولان دولتی در خصوص احتمال تعطیلی بسیاری از واحد های تولید کننده، در تشریح بحران حاکم بر صنعت برق کشور به ایلنا گفته است:  ”متاسفانه رقم بدهی‌های دولت به ما آنقدر سنگین شده که در صورت عدم چاره جویی واحدهای تولید کننده مجبور به تعطیلی خواهند بود و بیش از نهصد هزار نیروی کار که مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند، در معرض بیکاری قرار دارند.”

محمد پارسا در بخش دیگری از این گفتگو بحران موجود را ناشی از عدم پایبندی دولت احمدی نژاد به تعهدات مالی خود نسبت به صنعت برق دانسته و گفته است: “چون دولت طلب‌های ما را به موقع نداده ما نتوانسته‌ایم وام‌هایمان را تسویه کنیم. بدهی‌مان به سیستم بانکی بسیار سنگین شده است. از این رو ما از سوی بانک‌ها تحت فشار شدید هستیم و بین خود اعضا نیز دعوای حقوقی در جریان است.”

 

بحران با تصمیم مجلس آغاز شد

وی در ادامه آغاز بحران را به تصمیم مجلس اصولگرای هفتم در تثبیت قیمت دانسته و افزوده: “از زمانی که مجلس تصمیم به تثبیت قیمت برق گرفت، وزارت نیرو نتوانست بدهی های خود را بپردازد و صنعت برق آهسته آهسته درگیر بحران شده و سیر قهقرایی آن آغاز شد. به هر حال وقتی تعادل در وزارت نیرو برهم می خورد طبیعی است که مجموعه ای که در حال کار با این وزارتخانه هستند نیز دستخوش تغییر می شوند.”

محمد پارسا در ادامه به میزان دقیق بدهی وزارت نیرو به صنعت برق و همچنین میزان بدهی این صنعت به سیستم بانکی اشاره داشته و گفته: “بدهی وزارت نیرو به ما حدود 5 میلیارد دلار است که 40 درصد از این مبلغ را شرکت مینا به ما بدهکار است. رقم مطالبات بانک‌ها از ما بیش از 5 هزار میلیارد تومان است. با برخی از بانک‌ها در حال مذاکره هستیم تا مگر بدهی ما را استمهال کنند. بالاخره برخی بانک‌ها برای وصول مطالباتشان دست به اقدامات حقوقی و قضایی زده‌اند. ما دیگر زورمان نمی‌رسد خودمان را سر پا نگه داریم. در حالت اضطرار هستیم و خیلی از مدیران ما فراری شده‌اند. باور کنید برخی از مدیران ما به خاطر چک برگشتی به خانه‌هایشان نمی‌روند و مثل قاچاقچی‌ها با من در اتومبیل قرار می‌گذارند تا مسائلشان را بگویند.”

 

تظاهرات کارگران

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در ادامه علل بحران موجود را برشمرده و با بیان اینکه بحران موجود حتی صادرات ما را نیز با خطر مواجه کرده، به ایلنا گفته است: “خریدار 99 درصد از تولیدات ما دولت است. وزارت نفت و نیرو عمده‌ترین مشتریان ما هستند اما وقتی کالا را می‌خرند و پول نمی‌دهند تعادل ما بر هم می‌خورد. این بحران سبب شده بازار صادراتی ما نیز در معرض خطر قرار گیرد. ما با بحران‌های کارگری مواجه شده‌ایم. هر چند سعی کرده‌ایم خطوط تولید را کامل تعطیل نکنیم اما در برخی واحدها با اعتراضات کارگران مواجه‌ایم… شرکت آونگان به طور کامل تعطیل شد، برنامه‌ای برای صادرات به پاکستان طرح‌ریزی شده بود اما این شرکت هر روز شاهد تظاهرات کارگری است و به طور کامل تعطیل شده است. کارگرانی که حقوق هم نگرفته اند دست روی مواد اولیه موجود در این شرکت گذاشته‌اند و نمی‌گذارند آن را خارج کنیم در نتیجه ما با مشکلاتی مواجه‌ایم.”

 

خطر جدی برای صادرات

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در ادامه گفته های خود، پیش بینی کرده که در صورت عدم حل مشکل، خاموشی از راه می رسد و تدام این وضعیت بدون تردید صادرات ما را نیز در معرض خطر جدی قرار می دهد: “صنعت برق حدود 51  تا 2 میلیارد دلار قرارداد صادراتی دارد اما اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد نمی‌توانیم از پس تعهداتمان برآییم و بازارهای خارجی را نیز از دست می‌دهیم. این در حالی است که صنعت برق بیشترین سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی را داراست.”

پارسا همچنین می افزاید: “در حال حاضر کارخانه های ما با سی درصدظرفیت خود کار می کنند. چینی‌ها و هندی‌ها در حال در دست گرفتن بازارهای ما هستند و پایین بودن نرخ ارز از یک سو صادرات ما را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر پایین بودن تعرفه‌ها به بازارهای داخلی ضربه می‌زند و سبب شده تجهیزات چینی بازار داخلی را در دست بگیرند.”

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در پایان نیز نسبت به تداوم بحران موجود هشدار می دهد و می گوید: “اگر به زودی این مشکل حل نشود بحران خاموشی نیز از راه می رسد. ما خواستار آن هستیم که برای پرداخت حقوق کارگران بخشی از مطالباتمان را از دولت بگیریم. در ضمن سئوال ما این است که وقتی بانک‌ها از ما به خاطر تاخیر بهره می‌گیرند چرا مطالبات ما از دولت مشمول بهره دیرکرد نمی‌شود.”