بازداشت عضو پنجم تحکیم وحدت

نویسنده
حسین محمدی

» بازداشت امین نظری در راه بیمارستان

برخوردهای حاکمیت با دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی، آن چنان شدت گرفته که حتی سازمان یونسکو نیز با انتشار گزارشی به این برخوردها اشاره کرده است. در این گزارش به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه اشاره شده و از جمله از کشته شدن چند تن از دانشجویان در جریان این حوادث سخن به میان آمده است.

در این گزارش آمده است که در جریان حمله ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ مأموران بسیج به خوابگاه دانشگاه تهران، ۳ دانشجوی پسر و یک دانشجوی دختر کشته شدند و اتاق های دانشجویان به آتش کشیده شد.

گزارش یونسکو همچنین به حمله مأموران مجهز به باتوم و گاز اشک آور به خوابگاه گلشن دانشگاه امیرکبیر تهران اشاره کرده و نوشته است که در جریان حمله ای مشابه به دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز یک دانشجوی دختر به شدت مضروب و دست کم یک دانشجوی دیگر کشته شده است.

گزارش های مربوط به حملات خشونت آمیز نیروهای امنیتی به محیط های دانشگاهی در شیراز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و مشهد بخش دیگری از گزارش یونسکو را تشکیل می دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که ۷۰ استاد دانشگاه در روز ۴ تیر ۱۳۸۸ پس از دیدار اعضای انجمن اسلامی استادان دانشگاه با میرحسین موسوی، بازداشت شدند.

این گزارش در حالی انتشار می یابد که بنا به اخبار منتشر شده، قاضی دادگاه شبنم مددزاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم، در پاسخ به اعتراض وی مبنی بر اعمال شکنجه در طول دوران 11 ماه بازداشت خود، حبس انفرادی و ضرب و شتم با شلاق، کابل و مشت و لگد را مصداق شکنجه ندانسته است.

شبنم مددزاده هفته گذشته، پس از یک سال بازداشت موقت و شش جلسه دادگاه، به همراه برادرش فرزاد مددزاده به تحمل پنج سال حبس تعزیری با تبعید به زندان رجایی شهر محکوم شدند.

 

دفتر تحکیم وحدت: بازداشت های تازه

امین نظری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مسوول کمیته حقوق بشر این سازمان، در روز 22 بهمن بازداشت شده است.

آن گونه که کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارش داده او برای جراحی آخرین مهره کمر خود به درمانگاه می رفت که توسط پلیس دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

شاهدان عینی از وخامت حال این فعال دانشجویی حکایت می کنند. به گفته این شاهدان، وضعیت جسمانی امین نظری به دلیل وجود عفونت شدید بسیار وخیم بوده و به مراقبتهای ویژه بهداشتی و درمانی در خارج از زندان نیازمند است.

امین نظری تابستان امسال نیز در تهران بازداشت شد. در طول مدت زمان بازداشت، بر اثر شکنجه های وارده دست وی شکسته و به شدت آسیب دیده بود.

این اما تنها مورد آسیب جسمی به نظر نبوده و وی در زمان بازداشت در روز عید نوروز در مقابل زندان اوین ـ به هنگام برپایی سفره هفت سین توسط دفتر تحکیم- ساعت ها از درخت آویزان بوده، به گونه ای که به دست وی آسیب های جدی وارد شده است.

یکی از اعضای خانواده امین نظری در گفت و گوی کوتاهی با روز، با اعلام اینکه هنوز از دلایل بازداشت این فعال دانشجویی اطلاعی در دست نیست، گفت: “حدس ما این است که وی به دلیل اعمال فشار بر دفتر تحکیم بازداشت شده است.”

 او همچنین افزود: “متاسفانه امین از نظر جسمی در وضعیت مناسبی نیست. دست آسیب دیده وی در زمان آخرین بازداشتش، هم چنان برایش مشکل ساز  است. از طرف دیگر وی دچار مشکلاتی در وضعیت ستون فقرات و همچنین معده خود بود که برای درمان آن ها، به طور مرتب به پزشک مراجعه می کرد. با توجه به وضعیت جسمی امین، وی نیازمند مراقبت شدید پزشکی است که طبیعتا در زندان امکان آن وجود ندارد. امیدواریم که اوضاع نامساعد زندان، باعث وخیم تر شدن حال امین نشود. در حال حاضر مسوولیت سلامتی امین، بر عهده جمهوری اسلامی و افرادی است که وی را بازداشت کرده اند.”

لازم به ذکر است، مهدی عربشاهی، بهاره هدایت؛ مرتضی سیمیاری و میلاد اسدی دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم هستند که در اوین نگهداری می شوند. از این میان تاکنون تنها مرتضی سیمیاری در دادگاه حاضر شده است و از وضعیت بقیه اعضا، اطلاعی در دست نیست. برخی گزارش ها حاکی است بازجویان خواستار اعلام انحلال دفتر تحکیم از سوی اعضای شورای مرکزی و همچنین شرکت آن ها در مصاحبه تلویزیونی هستند.

 

سورنا هاشمی و علی رضا فیروزی در اوین

پس از بیش از پنجاه روز بی‌خبری، چهارشنبه هفته گذشته مشخص شد سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی در اوین نگهداری می‌شوند.

به گزارش بامدادخبر، در مراجعه‌‌ پدر سورنا هاشمی به دادسرای انقلاب تهران، سرانجام معاون دادستان تهران تایید کرد که سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی، دو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان، در زندان اوین نگهداری می‌شوند.

 این در حالی‌است که در این مدت و با وجود مراجعات مکرر خانواده‌های این دو دانشجو به مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی، هیچ نهادی مسوولیت ناپدید شدن آنها را قبول نکرده بود.

 در همین حال پدر سورنا هاشمی- که از رزمندگان و آزادگان جنگ هشت ساله با عراق است- در نامه‌ای دردمندانه به فرزندش به او یادآوری کرده بود که آنچه به اسم شهدا و رزمندگان در حال رخ دادن است هیچ‌گاه از آرمان‌های او و هم‌رزمانش نبوده است.

 گفتنی‌ است سورنا‌ هاشمی عضو دانشجویان و دانش‌اموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران است که در جریان دستگیری اعضای این گروه در آذرماه گذشته نیز سه هفته را در بند 209 زندان اوین در بازداشت به سر برد. وی به همراه علیرضا فیروزی و چند دانشجوی دیگر دانشگاه زنجان از جمله افشاکنندگان فساد اخلاقی مددی، معاون دانشجویی این دانشگاه بودند؛اما بعدها در دادگاه به همین اتهام به حبس تعزیری محکوم شدند و از ادامه‌ تحصیل آنان در دانشگاه نیز جلوگیری به عمل آمد.

 

دور جدید بازداشت فعالان دانشجویی

تارا سپهری فردبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف بازداشت شد. این دانشجوی ورودی سال 84 رشته مهندسی شیمی، پیش از این نیز در تابستان سال جاری، در اطراف مسجد قبا بازداشت شده بود. هنوز هیچ اطلاعی از محل نگهداری و علت بازداشت این دانشجو در دست نیست.

یک منبع آگاه نزدیک به خانواده سپهری فر به روز گفت: “ما هیچ اطلاعی از دلیل بازداشت، اتهامات و مکانی که تارا به آن جا منتقل شده است نداریم. فعلا در حال پیگیری موضوع هستیم تا ببینیم چه اطلاعاتی می توانم از وضعیت تارا به دست بیاوریم.”

وی با اشاره به نگرانی خانواده تارا سپهری فر، اعلام کرد که آن ها امیدوارند فرزندشان هرچه سریع تر آزاد شود، زیرا اصولا جرمی مرتکب نشده است.

همچنین امیر حسین فتوحی دانشجوی محروم از تحصیل، شامگاه 22 بهمن ماه بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.

به گزارش هرانا، ماموران وزارت اطلاعات در مراجعه به منزل پدری امیر حسین فتوحی ضمن بازداشت نامبرده و بازرسی منزل، برخی از وسایل شخصی او را ضبط کردند.

در حکمی که به عنوان حکم قضایی توسط پدر امیرحسین فتوحی رویت شده هیچ اسمی از فرزندش، که دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است، نبوده و تنها حکمی کلی برای بازداشت رویت شده است.

طبق آخرین گزارشات امیرحسین فتوحی هم اکنون در بند 209 زندان اوین به سر میبرد و تنها اجازه یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده اش داشته است. کماکان از اتهام و دلیل دستگیری وی اطلاعی در دست نیست.

 

دانشگاه قزوین: اخراج و تعلیق

30 تن از فعالین دانشجویی دانشگاه قزوین به علت فعالیت هایشان، با حکم اخراج و تعلیق از دانشگاه روبرو شدند.

آل بویه، سرپرست دانشگاه قزوین، در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص دستگیری و اخراج دانشجویان در حوادث اخیر گفت: “اعتقاد دارم دانشگاه محل پویایی فکرو اندیشه است و باید محل آزاد اندیشی باشد و تلاش کرده ایم همه تشکلهای سیاسی، علمی و فرهنگی در چارچوب قانون فعالیت کنند و در فضایی صمیمی و با استدلال دانشجویان وارد بحث و گفتگو شوند اما عده ای تندروی کردند و خودشان هم پشیمان هستند و گفته اند اشتباه کرده اند و به رغم صحبتهای ما در چارچوب قانون حرکت نکردند و با بر هم زدن جلسات امتحان برای خود مشکل درست کردند.”

وی افزود: “دانشجو باید خودش باشد و بازیچه تشکلهای سیاسی واقع نشود ما هم تلاش می کنیم با نگاه اصلاحی مشکل این دانشجویان برطرف شود که برای 10 دانشجو در کمیته انضباطی حکم صادر و حکم بدوی گرفته شده که در مرحله تجدید نظر سعی می کنیم با نگاه اصلاحی به آنها کمک کنیم و در مجموع 10 دانشجو اخراج و 20 دانشجو تعلیق شده اند.”

آل بویه گفت: “اگر کسی در قالب تشکل فعالیت کرده و تخلف کند باید پاسخگو باشد اما دانشگاه از هیچ استاد شاکی نیست و هیچ استادی هم در این دانشگاه تحت فشار سیاسی قرار ندارد اما همه باید پایبند قانون باشند و به آن احترام بگذارند.”

 

دانشگاه شیراز: ادامه فشار بر دانشجویان منتقد

درجریان دستگیری‌های صورت گرفته درآستانه فرارسیدن ۲۲ بهمن، حمدالله نامجو دانشجوی دانشگاه شیراز بازداشت شد.بعد از چند روز بی‌خبری طی تماس تلفنی با خانواده وی مشخص شد که او قبل از ۲۲ بهمن توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. او در حالی برای بار سوم بازداشت می شود که بیش از ۱ سال است اجازه ورود به دانشگاه را ندارد.

نامجو رییس شاخه دانشجویی ستاد مهدی کروبی در استان فارس و از فعالان دانشجویی و مطبوعاتی دانشگاه شیراز و سردبیر نشریه دانشجویی متن در دانشگاه شیراز است. لازم به ذکر است که او سال گذشته به مدت۲ هفته و تابستان امسال پس از انتخابات به مدت یک ماه بازداشت شد.

عبدالله داودیان فعال دانشجویی و نشریاتی دانشگاه شیراز هم از خوابگاه اخراج شد؛ او نیز در سال های گذشته با احضار به دادگاه و محرومیت از تحصیل روبرو بوده است. تعداد دیگری از دانشجویان هم به دانشگاه ممنوع الورود شده اند که آمار دقیقی از آنان در دست نیست.

اخیرا احسان هاشمی دیگر فعال دانشجویی دانشگاه شیراز با صدور حکم ۲ ترم تعلیقی و با توجه اینکه سال گذشته هم از تحصیل محروم شده بود، عملا از دانشگاه اخراج شد. حکم اخراج وی شفاها به خانواده اش ابلاغ گردیده است.او که روز ۱۳ آبان به طرز وحشیانه ای دستگیر شد، همچنین به دادگاه انقلاب احضار و حکم جلب وی از طرف دادگاه انقلاب صادر شده است.

سعید خسرو آبادی دانشجوی کار شناسی ارشد جامعه شناسی هم برای بار دوم با ۱ ترم ممنوعیت از تحصیل روبرو شد؛به این ترتیب می توان گفت او از دانشگاه اخراج شده است. کاظم رضایی نیز که از روز ۱۳ آبان بازداشت شده، بیش از ۱۰۰ روز است که در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر شیرازنگهداری می شود و از پرونده وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

اعتراض به بازداشت علی ملیحی بیانیه

دانشجویان دانشگاه آزاد سراسر کشور با انتشار بیانیه ای بازداشت علی ملیحی از فعالین دانشجویی این دانشگاه را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: “داستان پر کین استبداد بر قامت دانشجو و اهل قلم این مرز و بوم حکایت ادامه داری است داستانی که این بار مدام بی محابا بر طبل لجاجت و عناد خویش با نهاد های دانشگاهی و مدنی ایران می کوبد و از حوادث و اتفاقات هشت ماهه اخیر درس عبرت نمی گیرد و همچنان به تصور اشتباه خویش که گمان می برد ندای آزادی خواهی مردمان این سرزمین با دستگیری بهترین فرزندان این آب و خاک به سکوت می نشیند؛ به دستگیری فله ای دانشجویان و فعالان جامعه عرصه مدنی به مناسبت های مختلف ادامه می دهد.”

این بیانیه با اشاره به بازداشت علی ملیحی و همچنین چند تن از فعالان دانشگاه آزاد، چنین ادامه یافته:“خبر تلخ بازداشت علی ملیحی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد و از همکاران مجلات شهروند امروز، ایران دخت و روزنامه اعتماد خاطر ما را آزرد و چهره پلید سانسورچی ها و شلاق به دستان را که مطابق نسخه ی نخ نما شده ی همه ی دیکتاتورها زندانی کردن فعالان سیاسی و دانشجویی و مخدوش کردن چهره ها را در دستور کار خود قرار داده را زشت تر و کریه تر از همیشه در مقابل دیدگانمان به تصویر درآورد. رسوایی بازداشت های پیشین دانشجویان دانشگاه آزاد هنوز برای عامران و آمران این بازداشت های خودسرانه باقی مانده؛ سلمان سیما دیگر فعال دانشجویی این دانشگاه بعد از گذشت سه ماه از بازداشت هنوز در زندان که امروز جایگاه انسان های پاک و با اراده ای است که خواسته اند آزادی را در قاب غبار گرفته پنجره این شهر جای دهند به جرم بی جرمی روزگار می گذراند. خیال خام دیکتاتوری که با تهدید و تعلیق و تبعید دانشجویان نتوانست ره به جایی ببرد این بار با بازداشت دانشجویان اهل قلم هراس خود را از موج ملی برخاسته از اراده مردمان ایران زمین نشان داد و گویی خود نیز یقین کرده اند که رقص کلمات آنها در وادی “دانستن حق مردم است” کاری تر از گلوله های آنها است که مغز ها را متلاشی می کند و بازداشت علی ملیحی یار دبستانی ما که دانشجوی خبرنگاری است که دغدغه درس و دانشگاه سبب نشده بود از اصلاح طلبی ننویسد نشانی از این باور دیکتاتوری است که قلع و قمع فرهنگی و مطبوعاتی را در دستور کار خود قرار داده است.

این بیانیه در پایان می افزاید: “دانشجویان دانشگاه آزاد با محکومیت بازداشت علی ملیحی و تداوم بازداشت غیرقانونی دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه: سلمان سیما، گلنارتوسلی، میلاد فدایی، سعید حائری، پیمان چالاکی، حسین کیاروستا، رشیداسماعیلی، سینا شکوهی، مهردادرحیمی و شیوا نظرآهاری خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط همه بازداشت شدگان است و اعلام می دارد که رفتارهای نابخردانه و ددمنشانه در این روزها جز بر آتش خشم دانشجویان در آغاز ترم جدید تحصیلی نمی افزاید و تاکید می نماید که قرار گرفتن دانشگاه در مسیرآرامش و توسعه و تولید علم جز از طریق اداره دانشگاه به طور مستقل و به دور از دست های امنیتی خارج از دانشگاه میسر نمی باشد.”

 

اعتراض ادوار به بازداشت کاوه قاسمی

شعبه کرمانشاه سازمان ادوار تحکیم وحدت با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی، خواستار آزادی وی شد. در این بیانیه امده است: “بیش از 12 روز از بازداشت دوست و همراهمان، کاوه قاسمی کرمانشاهی می گذرد و تاکنون غیر از یک بار تماس تلفنی وی، خبری از دلایل بازداشت و نیز شرایط روحی و جسمی ایشان در بازداشتگاه در دسترس نمی باشد. چنین شرایطی موجب نگرانی شدید خانواده و نیز دوستان این فعال مدنی کرمانشاهی می باشد.به عنوان کسانی که افتخار حضور همراه کاوه در شعبه کرمانشاه سازمان ادوار تحکیم وحدت را داشته ایم، موکدا بر فعالیتهای حقوق بشری و مسالمت آمیز وی مهر تایید نهاده و حمایت بی قید و شرط خود را از تلاشهای بی وقفه و تحسین برانگیز وی در اعتلای وضعیت حقوق بشر در ایران و بالاخص مناطق کردنشین، اعلام می داریم. صد افسوس که به جای تقدیر و ارج چنین اقدامات بشردوستانه ای، زندان نصیب کاوه گردد. به عنوان کسانی که از نزدیک شاهد میزان و نحوه فعالیتهای کاوه در احقاق حقوق زنان، دانشجویان، اقلیتها و نیز حمایت از خانواده زندانیان سیاسی و البته تلاشهای بی نهایتش بر علیه احکام اعدام زندانیان سیاسی بوده ایم، در مقابل این مقدار هم و غم حقوق بشریش سر تعظیم و احترام فرود آورده و مصرانه از نهادهای مسئول بازداشت این فعال مدنی خوشنام شهرمان درخواست می کنیم نسبت به آزادی بی قید و شرط وی اقدام نمایند.“