اعتراض دانشجویان به احمدی نژاد

نویسنده


ahmadinejadddab.jpg

رابرت تایت

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، روز گذشته با اعتراض بی سابقه دانشجویان معترض که عکس هایش را به آتش کشیدند و فریاد زدند “مرگ بر دیکتاتور”، مواجه شد. اولین جرقه های مخالفت علنی فعالان دانشجویی، بعد از گذشت یک سال از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در شرایطی زده شد که او در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر سخن می گفت. خشم آنها از افزایش سرکوب های دانشجویی در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد است. محافظان رئیس جمهور گفتند که 50 تا 60 نفر از دانشجویان اعتراض کرده اند. مخالفت ها موجب درگیری میان معترضین و طرفداران رئیس جمهور شد که فریاد می زدند: “احمدی، احمدی، حمایتت می کنیم.”

آقای احمدی نژاد، با اشاره به روز دانشجوی در ایران و در جواب به کلمه “دیکتاتور” گفت: “همه می دانند که دیکتاتور واقعی، آمریکا و نوکرانش هستند”. او افزود: “عده کمی که می گویند جو خفقان وجود دارد، سعی می کنند تا برای اکثریتی که قصد دارند با ایجاد خفقان کاری کنند که صدای اکثریت به گوش نرسد.”

او بعد از اینکه دانشجویی عکسش را به آتش کشید، گفت: “همه باید بدانند که احمدی نژاد آماده است تا در راه آزادی واقعی، استقلال و عدالت به آتش کشیده شود.”

به گزارش رویترز، سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که آقای احمدی نژاد اصرار کرده است که معترضان نباید تنبیه بشوند.

این اعتراض در حالی صورت می گیرد که مردم ایران خودشان را آماده می کنند تا روز جمعه برای انتخاب اعضای شورای شهر و نهاد پرقدرت خبرگان رهبری، به پای صندوق های رای بروند. این اولین امتحان انتخاباتی احمدی نژاد بعد از ریاست جمهوری است و درحالی است که دولت او تحت فشار افزایش قیمت و ناکامی در برآورده کردن وعده های اقتصادی اش، قرار دارد.

همچنین، این اعتراض، آخرین مورد از آشوب های دانشجویی است که بعد از سرکوب گسترده طرفداران دموکراسی در زمان رئیس اصلاح طلب پیشین، محمد خاتمی، انجام شد.

روز یکشنبه، حدود 700 نفر از دانشجویان دانشگاه امیر کبیرنسبت به بسته شدن انجمن اسلامی دانشجویان و اخراج فعالان سابق از دانشگاه، دست به اعتراض زده بودند. آنها همچنین به تخریب ساختمان انجمن اسلامی دانشجویان و تحمیل کردن ریاست دانشگاه، بدون رای گیری، معترض بودند. درحالی که تظاهر کنندگان شعار های ضد حکومتی می دادند، پلیس به داخل دانشگاه هجوم برد. هفته گذشته، صد ها دانشجوی دانشگاه تهران، بستر سنتی اعتراض دانشجویی، درحالی که شعار می دادند: “ما فقط خواستار آزادی بیان هستیم” با پلیس مواجه شدند.

وحید عابدینی، عضو انجمن دموکراسی خواهی دانشگاه، به روزنامه اصلاح طلب اعتماد گفت که این تجمع برای دفاع از استقلال و آزادی در دانشگاه ها، ترتیب داده شده بود.

صد ها دانشجو با سابقه فعالیت سیاسی، از تحصیلات دانشگاه محروم شده و تعداد زیادی از اساتید دانشگاه را اجبارا بازنشسته کرده اند. امسال، آقای احمدی نژاد، خوستار پاکسازی اساتید “سکولار و لیبرال” دانشگاه که به زعم خودش ستون پنجم غرب و استعمار در 150 سال گذشته در ایران بودند، شد. در زمان ریاست جمهوری او، یک روحانی تندرو، برای اولین بار رئیس دانشگاه تهران شد.

شهدای بجای مانده از جنگ سال 1988-1980، بین ایران و عراق در بعضی از دانشگاه ها دفن شدند که زیارت از آن، پیش زمینه ای را برای طرفداران حکومت ایجاد کرد که مراقب فعالیت دانشجویان باشند.

منبع: گاردین، 12 دسامبر 2006