احمدی نژاد: اسراییل محو می شود

نویسنده

po_memarian_01.jpg

امید معماریان

درحالی که مذاکرات برای تحریم ایران در سازمان ملل نزدیک به توافق نهایی می شود، کنفرانس هولوکاست درتهران، باردیگر موجی از نگرانی را درمیان کشورهای غربی به وجود آورده است. آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان برگزاری این سمینار درتهران را محکوم کرده و تونی بلرنیز آن را شوکی فراسوی اندیشه خوانده است.

ahmadiholib.jpg

سمینار هولوکاست دربسیاری ازمنابع غربی در اتصال با گفته های سال گذشته محمود احمدی نژاد مبنی بر پاک کردن اسراییل از روی نقشه جغرافیایی تفسیر شده است. سخنان ضد اسراییلی محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهوری ایران طی سال گذشته همواره از سوی منابع غربی و به خصوص اسراییل به عنوان تهدید اسراییل مطرح شده است. احمدی نژاد در کنفرانس دوروزه تهران گفته است که رژیم صهیونیستی مانند اتحاد جماهیر شوروی محو خواهد شد. او پیشتر نیز از اضمحلال رژیم صهیونیستی سخن گفته بود. خبرگزاری بی بی سی درگزارشی ازاجلاس تهران نوشته است که این اجلاس “به شدت تحریک آمیز” بوده است. مقامات برگزار کننده سمینار گفته اند می خواهند درخصوص تابوهایی که اطراف مساله هولوکاست وجود دارد صحبت کنند؛ اما با توجه به وضعیت منطقه ای ایران و رویارویی های فرقه ای ومذهبی وسرزمینی از لبنان تا عراق، چنین کنفرانسی تنها عاملی برای شعله ورکردن احساسات ضد یهودی قلمداد شده است.

روایت های مختلفی ازکشتار یهودیان درجنگ جهانی دوم وجود دارد که رایج تزین آنها اشاره به کشتار شش میلیون یهودی در طول جنگ جهانی دوم می کند. فرانسیس هریسون خبرنگار بی بی سی در تهران گفته است که کنفرانس تهران اجتماع ننگینی از نفی کنندگان هولوکاست در سراسرجهان بوده است: “افرادی که دراین کنفرانس شرکت کرده اند ازاینکه ایران به آنها اکسیژنی برای معرفی وتبلیغ داده بسیار خوشحال بودند.”

احمدی نژاد دراین کنفرانس گفته است که موجودیت رژیم صهیونیستی درحال افول است واین چیزی است که خداوند وعده داده و چیزی است که همه ملت ها می خواهند. او به انکارکنندگان هولوکاست گفته است که “ایران خانه شماست وخانه همه آزادی خواهان جهان. شما اینجا می توانید عقاید خودتان را به صورت آزادانه و دوستانه در فضایی آزاد بیان کنید: “منحنی حیات رژیم صهیونیستی، معکوس شده و این رژیم در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. این یک وعده الهی و خواست ملت‌هاست. وقتی من گفتم که این رژیم محو می‌شود، شبکه رسانه‌ای جهان، حمله سنگینی به من کردند و برخی دوستان به من می‌گفتند که رسانه‌های جهان با شعار آزادی و حقوق بشر،‌ علیه این شعار رفتار می‌کنند؛ اما من هم‌اکنون می‌گویم که سرنوشت رژیم صهیونیستی مانند اتحاد جماهیر شوروی است که محو شد و چیزی به آن نام امروز در جهان وجود ندارد.”

احمدی‌نژاد سپس با مخاطب دادن سیاستمداران اروپایی وآمریکایی گفته است: “من به سیاستمداران آمریکایی و اروپایی می‌گویم؛ روشی که آن‌ها در پیش گرفته‌اند و از رژیم جعلی اسرائیل حمایت و جنایت‌های او را به نام دفاع از خود اعلام می‌کنند، در دنیا به پایان رسیده و امروز دیگر در جهان کاربردی ندارد. من به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم اگر روزی تاسیس این رژیم و تحمیل آن به ملت‌های منطقه، منافع مادی برای‌شان داشت، امروز هرچه که می‌گذرد، منافع آن‌ها بیشتر به خطر می‌افتد و حضور این رژیم برای آن‌ها ضرر است که هر روز انباشته می‌شود.”

سخنان احمدی نژاد دربرخی رسانه های غربی به خواست رییس جمهوری ایران برای پایان دادن به دولت اسراییل تعبیرشده است. سخنان احمدی نژاد عملا تاییدی بر حرفهای مقامات اسراییلی بوده است که تلاش می کنند ایران را تهدیدی برای امنیت ملی خود نشان بدهند. مرکل سخنان احمدی نژاد را اینچنین تفسیر می کند:” این سخنان نشان می دهد که چقدر موقعیت اسراییل خطرناک است واینکه اسراییل تحت چه تهدیداتی زندگی می کند.”

درحال حاضر بیست وپنج هزار یهودی درایران زندگی می کنند که دارای نماینده درمجلس ایران هستند. نماینده کلیمیان کشور پس ازآنکه سال گذشته احمدی نژاد به انکار هولوکاست پرداخت درنامه ای به وی نسبت به سخنانش انتقاد کرد وآن را نادرست خواند.

منوچهرمتکی وزیر امورخارجه ایران تلاش کرده است موضع ملایمی نسبت به برگزاری سمینار بگیرد. او گفته است که این کنفرانس نمی خواهد درصدد نفی ویا اثبات هولوکاست باشد، بلکه تلاش می کند فضایی برای متفکران ایجاد کنندکه به صورت دوستانه به بحث وگفت وگو بپردازند.

انکار هولوکاست دربرخی کشورها مانند اتریش، آلمان وفرانسه غیرقانونی است. به نحوی که یک دادگاه اتریشی دیوید اروینگ بریتانیایی را به دلیل انکار هولوکاست به سه سال زندان محکوم کرد. تونی بلر که طی روزهای گذشته مواضع تندی برعلیه ایران اتخاذکرده و از ایران به عنوان یک تهدید استراتژیک درمنطقه نام برده ، گفته است که این کنفرانس فراتر ازحد تصور بوده است. دربرلین، جایی که مرکل میهمان نخست وزیر اسراییل ایهودالمرت بوده ، صدراعظم آلمان گفته است: “ما به قوی ترین شکل ممکن کنفرانس هایی را که در ایران درخصوص عدم وجود هولوکاست برگزار می شودرا محکوم می کنیم.” مرکل افزوده است که “آلمان هرگز چنین موضوعی را قبول نخواهد کردو از هر راهی برای مخالفت با آن استفاده می کند.” المرت نیز با اشاره به برگزاری این سمینار درتهران گفته است که این موضوع نشان می دهد که دولت ایران “شخصیت غیرقابل قبولی” دارد وخطری برای غرب به شمار می آید.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید درخصوص برگزاری این سمینارگفته است:“این اجتماع در تهران توهینی به همه دنیای متمدن وهمچنین به ارزش های کهن و انسانی ایرانی مبنی بر مدارا واحترام مقابل است.” به نوشته الجزیره، تونی بلر برگزاری سیمنار را نشانه ای ازفرقه گرایی ونفرت نسبت معتقد به ادیان دیگر دانسته است:“وقتی شما رییس سابق فرقه کوکلوس کلان را به کنفرانسی در تهران دعوت می کنید تا کشته شدن میلیون ها نفر را درهولوکاست انکار کند، دیگر چه شاهد آشکاری برای اینکه بگویید این رژیم افراطی است می خواهید؟”

فرانکوفراتینی، کمیسیرعدالت وامورداخله اتحادیه اروپا گفته است که “می خواسته خشم وشوک خودرا به صورت آشکار درخصوص برگزاری کنفرانس درتهران نشان بدهد.” سخنان احمدی نژاد واکنش واتیکان را نیز به دنبال داشته است. واتیکان با اعلام اینکه هولوکاست یک “تراژی ترسناک است که کسی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باقی بماند”، عملا موضع خود را نسبت به این موضوع نشان داده است.

چندی پیش سید محمد خاتمی رییس جمهوری سابق نیز درسفر خود به آمریکا هنگامی که دربرابرپرسش یکی ازخبرنگاران درخصوص هولوکاست قرارگرفت ازاین واقعه به نام واقعه ای تلخ نام برد.

(عکس راهب هماوندی رویتر)