سپاه در فهرست سازمان های تروریستی

نویسنده

sepah.jpg

فریبا صراف

همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در آمریکا، 397 نماینده کنگره این کشور به گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های”تروریستی” رای مثبت دادند و به این ترتیب برافزایش فشار بر ایران مهر تایید زدند.از مجموعه نمایندگان کنگره آمریکا، تنها 16 نفر با این نظر مخالفت کردند.این رای در حالی داده شد که مسئولین جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند آمریکا از این تصمیم عقب نشینی کرده است.

بنا بر مصوبه کنگره آمریکا،هر مؤسسه ای که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارتباط داشته باشد مورد تحریم قرار می گیرد. همچنین این مصوبه به دولت آمریکا امکان می دهد تا منابع مالی سپاه پاسداران را مسدود و شخصیت های حقیقی و حقوقی طرف معامله با آن را مجازات کند.

تروریست خواندن سپاه پاسداران، از زمانی در دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا قرارگرفت که ارتش این کشور، نیروی قدس سپاه پاسداران را در نا آرامی ها و بی ثباتی های عراق و افغانستان مسئول دانست. به ادعای نظامیان آمریکایی،سپاه قدس به شورشیان عراق و افغانستان کمک تسلیحاتی و آموزشی می کند تا نظامیان آمریکایی را هدف قرار دهند.

خبرگنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی، ابتدا از طریق یک مقام دولتی آمریکایی در بی بی سی افشا شد. این مقام “ّبی نام” به بی بی سی گفت “انتظار دارد دولت جورج بوش به زودی اضافه شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی خارجی را اعلام کند”. به گفته این منبع خبری “سپاه پاسداران به خاطر دخالت در نا آرامی های عراق و افغانستان و ارتباط با آنچه که مقام های آمریکایی گروه های تروریستی در خاورمیانه می نامند، در فهرست سازمان هایی” قرار می گرفت که “وزارت خارجه ایالات متحده آنها را به ارتباط با تروریسم متهم می کند”.

همزمان روزنامه های واشنگتن پست و نیویورک تایمز نیز به نقل از مقام های عالی رتبه دولت آمریکا که از آنان هم نامی برده نشده بود، نوشتند: “این اقدام بر اساس یک بخشنامه اجرایی صورت می گیرد که جورج بوش، رییس جمهوری، دو هفته پس از حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ صادر کرد”.

در پاسخ به این اقدام،وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گزارش های آمریکا را “ بخشی از جنگ روانی واشنگتن علیه ایران” خواند. محمد حسین بابایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منطقه سمنان نیز مانند دیگر فرماندهان عالیرتبه سپاه،اعلام کرد: “تروریست خواندن سپاه تأثیری در اراده پولادین پاسداران و بسیجیان ایرانی ندارد.” او همچنین هدف قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را” یکی از دلایل بارز شکست استکبار جهانی” دانست.

هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه هم ضمن سخنانی با تاکید بر اینکه “سپاه پاسداران نه تنها از نظر نظامی مسئولیت دارد بلکه این مسئولیت و وظیفه در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین المللی نیز مهم می‌باشد” این اقدام آمریکا را “کینه توزانه و موذیانه” توصیف کرد و افزود: “دشمنی استکبار با سپاه پاسداران به خاطر نقش عظیم این نیرو در صدور انقلاب و ایجاد تحول در جنبش‌های ملتهای اسلامی است”.

در راستای همین اظهارنظرها، مهدی امامقلی،دبیر هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بوعلی همدان هم تاکید کرد: “آمریکا جرأت هیچ گونه اقدامی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارد.”

وی سپس با اشاره به اینکه “گفتمان انقلاب اسلامی به مرحله تبادر در جهان اسلام رسیده است” اعلام کرد: “آمریکا از سپاه پاسداران و به طور کلی ایران ترس دارد و در اظهار نظرهای خود منتظر نحوه واکنش طرف مقابل است.”

یک کارشناس سیاسی “بی نام” هم در تحلیل مفصلی که در خبرگزاری فارس منتشر شد، با این تاکید که “سپاه بزرگتر از تصور آمریکاست” خبر ازیک “صحنه شطرنج دیپلماسی” در جمهوری اسلامی داد که با حرکت به موقع مهره ها “رقیب را در وضعیت آچمز قرار” داده است.

بعد از مدتی نیزخبرگزاری فارس به نقل از “پایگاه خبری اتحادیه صدا و سیمای مصر” و از قول “مسؤولان بلندپایه آمریکایی که نامشان فاش نشد” اعلام کرد: “آمریکا تصمیم گرفته سپاه را بطور کامل به عنوان سازمانی تروریستی معرفی نکند زیرا از سویی برخی همپیمانان واشنگتن با این اقدام موافق نیستند و از سوی دیگر مسائل قانونی مرتبط با این مسأله نیز مانع این اقدام است”.

در برخورد با این مجموعه نظریات بود که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌أی ضمن محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا در تروریست خواندن سپاه پاسداران “طرح چنین مسایلی را نشانة گسترش دامنة منازعات موجود با آمریکا” و “ناشی از بحران هسته‌أی” دانست و ضمن ابراز نگرانی “مصرانه از مسئولان کنونی ادارة کشور” خواست “با اتخاذ سیاست‌های عاقلانه در این زمینه و با تداوم تلاش‌های دیپلماتیک، مانع شکل‌گیری چنین تصمیمات توطئه آمیز علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حداقل اجماع قدرت‌های بزرگ در این زمینه شوند”.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در راستای همین نگرانی “برخوردهای تحریک‌آمیز و شعارگونه با این گونه امور و استقبال از تشدید تنش و بحران و پاره‌ای اظهارنظرهای غیر مسئولانه و ساده‌لوحانه را که عملاً به تبلیغات علیه سپاه مهر تأیید می‌زند” در جهت منافع و امنیت ملی و”دفاع از این نهاد انقلابی ارزیابی” ندانست و “خواهان برخورد مدبرانه و هشیارانه با موضوع صرفاً از مجاری دیپلماتیک” شد.

سخنانی که کسی از میان “مسئولان کنونی کشور” بدان گوش نسپرد؛ تا دیروز که با تایید نمایندگان مجلس آمریکا، این اتفاق از تیتر روزنامه ها به مجموعه قوانین آمریکا راه یافت.

و درست وقتی که مارک فاکس، سخنگوی نیروی نظامی امریکا در بغداد می گفت: “محمود فرهادی تبعه ایران و عضو هیات تجاری ایران که روز پنجشنبه در سلیمانیه به وسیله نیروهای امریکایی دستگیر شد، عضو گروهی از سپاه قدس است که مسوولیت همه عملیات ها در عراق را به عهده دارد”.

و وینفلد دنیلسون، یک سخنگوی دیگر نیروی نظامی امریکا هم به خبرگزاری فرانسه اعلام می کرد: “فرهادی در حال بازجویی است. ما از او درباره اطلاعاتش و دخالت در انتقال ابزارهای انفجاری پیشرفته و نفوذگرهای انفجاری از ایران به عراق و نقش او در تسهیل سفر و آموزش شورشیان عراقی به ایران بازجویی می کنیم.”

همزمان با این بازجویی،نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از “ایران دارای سلاح اتمی” به عنوان “خطر غیر قابل قبولی برای ثبات جهان” یاد کرد و جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، ایران را در کنار کشورهای سوریه، کره شمالی، زیمبابوه، کوبا و سودان از جمله کشورهایی دانست که “رژیمی سرکوبگر” آنها را اداره می کند. حال در چنین شرایطی سئوال روز کیهان این است: “چرا جنگ نمی شود؟”

نویسنده مقاله کیهان زیر این تیتر می نویسد: “ظرف هفته های گذشته در تلویزیون ها، روزنامه ها و خبرگزاری های غربی سیلی از اخبار و گزارش ها به راه افتاده، همه با این مضمون که زمان درگیری ایران و آمریکا فرا رسیده و به زودی اتفاق هایی هولناک در راه خواهد بود. این فضای سنگین رسانه ای البته در نوع خود اولین نمونه نیست. اما این بار رسانه های غربی- که اخبارشان با بعضی مانورهای خاص از جانب دیپلمات های آمریکایی، فرانسوی و صهیونیست هم هماهنگ شده- سعی می کنند اینطور وانمود کنند که قضیه کاملا جدی است. برای این که مخاطبان این عملیات رسانه ای کاملا قانع شوند این پروژه جدید با دروغ هایی که قبلا از همین رسانه ها درباره قریب الوقوع بودن جنگ با ایران مکرر شنیده اند، فرق دارد، دوباره سر و کله انبوهی از «مقام های مطلع» و «منابع آگاه و بسیار آگاه» در رسانه های غربی پیدا شده که هرکدام با آب و تاب و بدون پرده پوشی و ملاحظه امنیتی از جزئیات طرح های محیرالعقول درباره حمله نظامی به ایران خبر می دهند”.

این روزنامه اما همچنان بر این نظر پا می فشارد که: “در داخل کشور مقام های رسمی بارها و به صراحت گفته اند که همه این سر و صداها «جنگ روانی» است و هدف آن هم فقط ترساندن ماست نه اینکه به واقع اقدامی علیه ایران در کار باشد….” و بعد هم آمار می دهد که حتی درصد بسیار کوچکی از مردم ایران هم قبول ندارند که آمریکا قادر به راه انداختن یک جنگ علیه ایران باشد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در جواب برای “کشورهای منطقه که با دشمنان اسلام و ایران اسلامی همکاری می کنند” شاخ و شانه می کشد که: “اگر جنگی اتفاق بیفتد و خاک خود را در اختیار دشمن قرار دهند و از آنجا علیه ما اقدام نظامی صورت گیرد، ما در برابر آن پاسخ می دهیم و این امری طبیعی است”.