نفوذ جمهوری اسلامی مانع موضع گیری شده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه بحران مرزی در مصاحبه روز با نماینده مجلس عراق

سردار عبدالله نماینده مجلس عراق، در مصاحبه با روز می گوید: “هیأتی متشکل از کمیسیون‌های دفاع، امنیت و امور خارجه‌ مجلس قرار است روز چهارشنبه این هفته به مناطق مرزی که درگیری ها در آنجا جریان دارد اعزام شود و گزارش بازدید خود را از این مناطق به مجلس و دولت تقدیم کند.”

در دومین روز از درگیری نیروهای سپاه پاسداران و پژاک در مرزهای ایران و عراق،مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند عملیات “تعقیب و مجازات” اعضای حزب حیات آزاد کردستان همچنان ادامه دارد؛ سخنگوی پژاک هم  تداوم درگیری ها را تایید کرده است.البته مقامات جمهوری اسلامی و پژاک آمارهای متفاوتی در ارتباط با خسارات ناشی از این درگیری ها اعلام کرده اند.

احزاب، گروه ها و فعالان سیاسی و مدنی هم روز گذشته در بیانیه های مختلف حملات  جمهوری اسلامی در داخل خاک کردستان عراق را محکوم کرده و از مجامع بین المللی خواسته اند با فشار بر جمهوری اسلامی مقدمات متوقف کردن این حملات را فراهم آورند.

 

زخمی شدن غیرنظامیان

مقامات جمهوری اسلامی و حزب حیات آزاد کردستان در دو روز گذشته از وقوع درگیری های “شدید” در مناطق مرزی مشترک ایران با کردستان عراق خبر داده اند؛ پژاک می گوید  بیش از پنجاه تن از نیروهای جمهوری اسلامی  و هفت تن از نیروهای این حزب در درگیری های اخیر کشته   شده اند، اما مقامات جمهوری اسلامی تنها مجروح شدن تعداد محدودی را تائید و در برابر ادعا کرده اند که با تصرف مقر اصلی پژاک ده ها تن از اعضای این حزب را کشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به اینکه “رزمندگان قرارگاه حمزه سید الشهداء” در اولین روز عملیات ده ها تن از اعضای حزب حیات آزاد کردستان را کشته اند در یک اظهار نظر رسمی گفته است: “عملیات تعقیب و مجازات اشرار و تروریست های گروهک پژاک ادامه خواهد داشت.”

همزمان اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به درگیری های اخیر با حزب حیات آزاد کردستان اعلام کرده است: “این گروهک نیز حتما مانند گروهک های قبلی منهدم خواهد شد.”

این عضو کمیسون امنیت ملی گفته است که در نتیجه این درگیری ها 15 تن از اعضای پژاک کشته شده اند؛ این درحالیست که پیشتر سپاه پاسداران از کشته شدن ده ها تن از افراد وابسته به حزب حیات آزاد کردستان خبر داده بود.

در برابر شیرزاد کمانگر، سخنگوی پژاک دیروز در مصاحبه های مختلفی  بدون ذکر آمار دقیق، گفته است که در جریان آخرین درگیری ها شماری از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته شده اند.

مقامات کردستان عراق هم از زخمی و آواره شدن شماری از شهروندان عادی این منطقه خبر داده اند. فرماندارشهر مرزی “پشدر” در کردستان عراق صبح روز دوشنبه، 27 تیرماه، اعلام کرد که در ادامه حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به مناطق مرزی، یک شهروند غیرنظامی به علت اصابت گلوله توپ به محل زندگی اش به شدت مجروح شده است.

پیامنیر، خبرگزاری وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق نیز در این ارتباط نوشته است: “در پی حملەی توپخانەی ایران و درگیری نیروهای ایرانی با نیروهای پژاک تعداد کثیری از کوچ‌نیشنان دامنەی قندیل اوارەی منطقەی پشدر شدەاند.”

 بە گزارش این خبرگزاری، استاندار سلیمانیە روز دوشنبە با آوارگان شهرستان پشدر دیدار کرده است.

حسن عبداللە، فرماندار شهر پشدر در این ارتباط  گفته است: “تعداد کثیری از هموطنان در پی حملات توپخانەای ایران طی چند روز گذشتە در مناطق دامنەی قندیل آوارەی شهر مناطق پشدر شدەاند.”

به گفته این مقام کردستان عراق، سازمان صلیب سرخ و نهاد‌های خیریە برای کمک و امداد رسانی به آوارگان آماده شده اند.

انتشار گزارش تلفات این درگیری ها در رسانه های کردستان عراق در حالیست که سخنگوی پژاک در مصاحبه با خبرگزاری کردی زبان “روداو” گفته است که  نیروهای گروه اسلامگرای “انصار السلام” در این درگیری ها نیروهای سپاه پاسداران را همراهی کرده اند.

هیچ منبع مستقلی ادعای سخنگوی پژاک را تائید نکرده، اما چندی پیش جعفر شیخ مصطفی، وزیر پیشمرگه در حکومت اقلیم کردستان عراق، جمهوری اسلامی را به فراهم آوردن تسهیلاتی برای انتقال نیروهای بنیادگرای انصارالاسلام به مناطق مرزی متهم کرده بود.

 

تجاوز به خاک عراق

نمایندگان مجلس عراق، حملات جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق را “نقض حاکمیت ارضی” این کشور دانسته اند اما هنوز هیچ یک از مقامات و نهادهای این کشور به صورت رسمی در برابر این حملات موضع گیری نکرده اند.هر چند خبرگزاری های عراقی خبر داده اند که پارلمان این کشور، بمباران مناطق مرزی اقلیم کردستان توسط جمهوری اسلامی را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس گزارش ها در این نشست اسلام النجیفی، رئیس مجلس عراق، کمیسیون‌های دفاع، امنیت و امور خارجه‌ را مأمور کرده است تا با همکاری وزارت دفاع و امور خارجه‌ در مورد بمباران مناطق مرزی اقلیم کردستان از سوی جمهوری اسلامی تحقیق کنند.

  سردار عبدالله، نماینده مجلس عراق با اعلام اینکه این کمیسیون ها روز چهارشنبه هفته جاری عازم منطقه می شوند، در مورد نتایج عملی این بررسی ها به روز می گوید: “تصمیم دولت و مجلس عراق بستگی به گزارش نمایندگان و نوع تنظیم آن دارد. البته من خوش بین نیستم که این گزارش بتواند باعث موضع گیری صریح مقامات حکومت مرکزی و یا حتی حکومت اقلیم کردستان شود.”

به نظر این نماینده مجلس عراق، برخی از مقامات عراقی از جمله احزاب کردستان عراق دارای روابط حسنه ای با جمهوری اسلامی هستند و از این منظر انتظار موضع گیری صریح علیه  جمهوری اسلامی ممکن به نظر نمی رسد.

سردار عبدالله می گوید: “جمهوری اسلامی در شکل گیری حکومت فعلی عراق نقشی تعیین کننده داشته و در حال حاضر نیز نفوذ چشمگیری در معادلات سیاسی  عراق دارد، به همین خاطر به نظر نمی رسد که مقامات عراقی بتوانند به راحتی در برابر این حملات موضع گیری کنند.”

او می گوید البته به صورت پراکنده افرادی در مجلس عراق هستند که علیه این حملات موضع گیری کرده اند. آقای عبدالله یادآوری می کند: “چند روز پیش زمانی که محمدرضا رحیمی،مشاور اول احمدی نژاد به عراق سفر کرده بود، از رئیس مجلس این کشور دعوت کرد تا به ایران سفر کند، اما آقای  اسامه النجیفی این سفر را منوط به عقب نشینی نیروهای جمهوری اسلامی از خاک کردستان عراق کرد. رئیس پارلمان به صراحت گفته است که ایران با این اقدام به رسما به خاک عراق تجاوز شده است.”

 

جنگ نجات دهنده نیست

حملات اخیر جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق، واکنش شمار زیادی از احزاب، گروه ها و فعالان کرد را به دنبال داشته است.

300 فعال سیاسی و مدنی کرد، در نامه ای سرگشاده ضمن محکوم کردن این حملات، خواهان “متوقف شدن حمله‌ی نظامی جمهوری اسلامی و عقب نشینی نیروهایش از خاک کردستان” عراق شده اند.

امضا کنندگان این نامه همچنین نوشته اند: “پیشنهاد و راهکار ما برای حل مسئله‌ی کُرد در ایران، نه جنگ مسلحانه و حمله‌ی نظامی که فراهم آوردن فضای فعالیت مدنی از سوی حاکمیت و طرح مطالبات کُردها توسط فعالان و احزاب منتقد و مخالف به شیوه مسالمت آمیز است.”

از طرفی دیگر فعالان کرد حوزه زنان در یک نامه سرگشاده  جداگانه ضمن محکوم کردن این حملات تاکید کرده‌اند که “جنگ نجات دهنده نیست”.

حزب کومله کردستان ایران نیز در بیانیه ای با “غیر انسانی” و “جنگ طلبانه” توصیف کردن حملات سپاه پاسداران به “مرزهای کردستان عراق” از مجامع جهانی، نهادهای مدافع حقوق بشر خواسته است که از “طریق متفاوت” تلاش کنند که جمهوری اسلامی اینگونه اعمال “خودسرانه” را متوقف کند.