موج نگاهداری سگ در ایران

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال در باره قانون ضد سگ در ایران

ایرانیان برای سازماندهی اعتراضات ضد دولتی به اینترنت روی آوردند. اکنون دوباره به اینترنت روی آوردند تا یکی دیگر از احکام اسلامی را زیر سئوال ببرند: خرید و فروش سگ.

دوستداران سگ در ایران به وب سایت هایی مثل ووف ووف و پرشین پت روی آوردند تا سگ مورد علاقه خود را انتخاب کنند و یا سگ های خود را با یکدیگر عوض کنند.

خرید و فروش سگ درایران غیر قانونی  است مگر آنکه برای نگهبانی باشد یا مورد استفاده پلیس باشد. سگ ها در اسلام حرام یا “نجس” هستند. تا همین اواخر نگاهداری سگ به حلقه کوچکی از ایرانیان غرب زده محدود بود.

ولی دسترسی به شبکه های تلویزیونی ماهواره ای و برنامه های آمریکایی در مورد سگ ها باعث شده تا نگاهداری سگ به یک نشانه شاخص اجتماعی بدل شود.

امین 25 ساله می گوید: “اکنون مد شده است که همه توله سگ را به عنوان هدیه تولد به یکدیگر می دهند.” او تا قبل از اینکه به دهکده ای در دو ساعتی تهران برود تا یک سگ جرمن شپرد را تحویل بگیرد، سگ نگاه نمی داشت.

مقامات هم در حال تلافی هستند. سال گذشته آیت الله مکارم شیرازی فتوایی در مورد سگ صادر کرد و داشتن سگ را مطرود دانست. در ماه آوریل مجلس ایران لایحه ای را تصویب کرد که نگاهداری سگ را به عنوان جرم شناسایی کرد و آنرا ناشی از “معیارهای  مبتذل غربی” دانست.

تابستان امسال هم پلیس اخلاقی در خیابان ها گشت می زند تا قانون ضد سگ را به اجرا در آورد. مجازات داشتن سگ از جریمه 500 دلاری، در صورت مشاهده سگ در اماکن عمومی، تا ضبط خودرو  و تعلیق گواهینامه راننده، در صورت حمل سگ بدون قفس، متغییر است.

دارندگان سگ برای احتراز از مجازات در ساعات دیر شب به بیرون بردن سگ های خود اقدام می کنند و یا سگ ها را در ساعات شب با اتوموبیل جابجا می کنند. فروشنگان سگ گاهی تا 10000 دلاربرای برخی از انواع سگ ها طلب می کنند و چنان مخفیانه عمل می کنند که گاه مشتریان را با چشم بسته به محل نگاهداری سگ ها می برند.

آقای شکوری که نتوانسته بود سگ مورد نظر خود را در شبکه های مخفی فروش سگ پیدا کند به اینترنت روی آورد و به جستجو برای سگ پرداخت. با یک جستجوی کوتاه در گوگل دهها وب سایت در سراسر ایران از رشت گرفته تا اهواز پیدا می شود.

وب سایت رشت توله سگ ها را از روی عکس می فروشد. در ابتدا خریدار باید مبلغ را که بین 500 تا 10000 دلار است به یک حساب بانکی واریز کند. سپس حیوان انتخابی ظرف دو هفته با کامیون و درحالیکه میان کالاهای دیگر پنهان شده است به خریدار تحویل می شود.

وب سایت پت پارس تبلیغ می کند که توله سگ هایی با پاسپورت تقلبی بین االمللی عرضه می کند که از اوکراین با پرواز مسافری به ایران آورده شده است. به آقای شکوهی گفته شده بود که توله سگ خود را در سالن ورودی فرودگاه تهران تحویل بگیرد. او که از این همه ماجراها خسته شده بود آخر به یک سگ پا کوتاه محلی رضایت داده بود.

وب سایت های فروش سگ تائید می کنند که سگ ها را بطور غیر قانونی با پرداخت به مسافرین وارد کشور می کنند. در حالیکه واردات سگ برای فروش ممنوع است ولی مسافرین اجازه همراه داشتن سگ را دارند.

پرواز های اوکراین به تهران به عنوان پروازهای “توله سگ” معروف شده است، زیرا مسافران که اغلب دانشجو هستند با خود سگ حمل می کنند.

مقامات گمرک فرودگاه با مشاهده تعداد سگ های وارد شده در سال گذشته مالیات ورود آنرا از 50 دلار به 800 دلار افزایش دادند. برخی از واردگنندگان سگ عملیات خود را تغییر مسیر داده و سگ ها را از اوکراین به ارمنستان و ترکیه می برند و از آنجا از طریق کامیون و اتوبوس وارد ایران می کنند.

صاحب پت پارس که یک جوان 30 ساله است و خواست که نامش فاش نشود گفت: “ما شبکه وسیعی از ایران تا اروپا داریم و می خواهیم ایرانیان را با سگ ها آشتی بدهیم.”

در ورودی بسیاری از پارک های تهران نوشته شده “ورود حیوانات [سگ] اکیدا ممنوع است.”

میلاد، صاحب 24 ساله یک سگ تریر سفید می گوید از تعقیب پلیس اخلاقی توانسته است فرار کند. او با سگ خود با اتوموبیل در حال بازگشت از خانه دوست خود بوده است که یک خودروی پلیس او را شناسایی می کند و به او فرمان می دهد که ایست کند. او نمی ایستد و پلیس او را تا در خانه تعقیب می کند. او در اتوموبیل را باز می کند تا سگ را رها کند ولی مامور پلیس به بیرون می پرد و تفنگ خود را به سوی سگ نشانه می رود.

میلاد می گوید: “من خودم را روی سگ انداختم و گفتم اول باید مرا بکشید.” او می گوید در همین حال گروهی از همسایگان بیرون می آیند و پلیس نهایتا از کشتن سگ  منصرف می شود و آنرا با خود می برد. ولی گواهینامه میلاد برای مدت شش ماه معلق و خودروی او برای مدت سه ماه معلق شد.

منبع: وال استریت ژورنال - 17 ژوئیه