سرکوب داخلی، اعتراضات جهانی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

به فیلم های سینمایی خیلی علاقه مند بود. هر کاری را که شروع می کرد می خواست تا درجه استادی پیش برود. استاد سنتور و ساز دهنی بود. طراحی و نقاشی می کرد، می خواست مجسمه سازی را هم شروع کند که…“. که چی؟ جواب مشخص است: که نیروهای امنیتی او را کشتند. این سخنان مادر مسعود هاشم زاده است. جوان دیگری که گلوله “کودتاچیان” او را از پای درآورد و به این ترتیب، مسعود هاشم زاده هم به فهرست کشته شدگان حوادث اخیر اضافه شد.

در گوشه دیگری از شهر، یک نوجوان 18 می خواست در کنکور پزشکی دانشگاه آزاد شرکت کند، که…

 و باز معلوم است: او به خاک سپرده شد. محمد کامرانی، که روز 18 تیر بازداشت شده بود، به اوین منتقل گردید و از آنجا هم به بیمارستان و از بیمارستان هم به گورستان.

و در چنین اوضاعی مهدی کروبی گفت: “جوان مردم را کشته اند و حالا هم می گویند ما نبودیم”.

از اینها گذشته، در این هفته بازداشتها هم ادامه داشت. آنجا که عده ای قصد داشتند به نماز جمعه بروند و عده ای هم از نماز جمعه برگشتند. شادی صدر، وکیل سرشناس ایرانی در حالی که قصد داشت به نماز جمعه برود، از سوی نیروهای لباس شخصی با دستگیر شد. به قول همسرش با “شیوه های قرون وسطایی” و به گفته عفو بین الملل به شکل” خودسرانه و غیر قانونی و خشونت آمیز”.

علاوه بر شادی صدر، به گفته آسوشیتدپرس، دهها تن دیگر هم در روز جمعه، پس از برپایی نماز جمعه دستگیر شدند. حتی مهدی کروبی و عبدالله نوری هم مورد تعرض لباس شخصیها قرار گرفتند. نماز جمعه ای که در آن، هاشمی رفسنجانی هم خواستار آزادی زندانیان شد.

اما بازداشت ها باز ادامه یافت. سید عمار کلانتری، سردبیر سایت آینده دستگیر شد و خبر بازداشت برادر زهرا رهنورد هم تایید گردید. بعلاوه، بازداشتها در خارج از تهران ه ادامه داشت وشماری هم در مهاباد بازداشت شدند: دکتر حسن شیخ آقای، روزنامه نگار و فعال سیاسی و همچنین طاهر فرامرزی، کریم صوفی مولودی، جعفر وهاب پور، حسن آتش پوش و سلیمان پرویزخانی.

از سوی دیگر، واکنش به بازداشتها ادامه داشت. بیش از 100 خبرنگار بین المللی خواستار آزادی مازیار بهاری شدند و دهها استاد دانشگاه هم آزادی کیان تاجبخش را خواستار گردیدند.

همزمان با ادامه بازداشت ها، وزیر اطلاعات از پخش اعترافات زندانیان در صورت موافقت قاضی خبر داد. دیدبان حقوق بشر هم درواکنش گفت”این وحشتناک است که وزیراطلاعات در مورد پخش اعترافات کسانی صحبت می کند که هفته ها بدون دسترسی به وکلای خود در زندان بوده اند”.

آن طرف تر، در این هفته، شماری هم احضار شدند.  12 نفر از اعضای انجمن اسلامی و شورای صنفی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بار دیگر به کمیته انضباطی احضار گردیدند.

و یک زن هم در قزوین اعدام شد.

در واکنش به همه اینها و همه  اتفاقاتی که در یک ماه گذشته در ایران صورت گرفت، اعتصاب غذای سه روزه فعالان ایرانی که بنا به دعوت اکبر گنجی صورت می گیرد و با حمایت  و همراهی روشنفکران جهان روبه رو شده، آغاز گردید.

این در حالی است که سوم مردادهم، روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران اسم گزاری شده و در بین از 50 کشور جهان، تجمعات اعتراض آمیز در واکنش به نقض حقوق بشر در ایران برپا خواهد شد.

بی جهت نبود که همزمان با نقض گسترده حقوق بشرپس از انتخابات و اعتراضات وسیع بین المللی به آن، ریاست اتحادیه اروپا اعلام کرد “دولت ایران با مشکل مشروعیت روبرو است”.