ناطق نوری را استعفا دادند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» خبری که تکذیب شد

علیرغم تکذیب خبر استعفای علی اکبر ناطق نوری از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر نهادهای حکومتی، سایت منتشر کننده این خبر با انتشار مطلب دیگری بر استعفای او تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجو متعلق به سازمان بسیج دانشجویی روز شنبه نوشت که ناطق نوری طی روزهای اخیر از کلیه مسوولیت‌های خود در ارکان “نظام” از جمله عضویت در مجمع تشخیص مصلحت استعفا داده است.

ناطق همچنین رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری یا همان دفتر رهبر جمهوری اسلامی است که اگرچه در خبر خبرگزاری دانشجو نامی از آن نیامده اما تاکید شده که ناطق نوری از “کلیه مسئولیت” هایش در نظام استعفا داده است.

اما روزنامه شرق که به جناح اصلاح طلب نزدیک است در شماره روز گذشته خود به نقل از محمد هاشمی برادر اکبر هاشمی رفسنجانی و عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر استعفای ناطق نوری از این سمت را تکذیب کرد.

این روزنامه توضیح بیشتری در این خصوص نداد اما خبرگزاری دانشجو شب گذشته گفت و گویی کوتاه با محمد هاشمی منتشر کرد که اوخبر منتشر شده در روزنامه شرق را اصلاح کرده است.

بر اساس خبر جدید خبرگزاری دانشجو، محمد هاشمی به این وبسایت گفته است: “من خبر استعفای ناطق نوری را نه تکذیب کردم و نه تایید، فقط گفتم اطلاعی ندارم.”

او همچنین افزوده که “من نمی دانم روزنامه شرق چه چیزی را منتشر کرده است.”

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و برادر رئیس این شورا اضافه کرده است: “من به شرق گفتم که از استعفای آقای ناطق نوری اطلاعی ندارم، ایشان در جلسه قبل مجمع که شنبه هفته گذشته برگزار شد حضور داشتند اما نه خبر استعفای او را تکذیب کردم و نه تایید کردم.”

هاشمی همچنین در پاسخ به اینکه آیا ناطق نوری از سایر مسئولیت هایش استعفا داده یا نه؟ گفته که “من اطلاع ندارم که از بقیه مسئولیت هایش استعفا داده یا نه باید از خود ایشان سئوال کنید.”

 

“کاملا کذب”

تاکید خبرگزاری دانشجو بر صحت خبرش در حالی صورت گرفته که سایت خبرآنلاین نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته به نقل از دفتر ناطق نوری این خبر را تکذیب کرده است.

این سایت به نقل از دفتر ناطق نوری نوشت که او در هر دو سمت خویش “به صورت فعال” حضور دارد.

خبرآنلاین افزود که ناطق نوری در دفتر بازرسی مقام معظم رهبری به صورت منظم حضور می یابد و علاوه برآن در جلسات مجمع تشخیص مصلحت شرکت می کند.

بر اساس این گزارش دفتر ناطق نوری، شایعات مربوط به کناره گیری وی از مسئولیت هایش را “کاملا کذب” دانست.

علی اکبر ناطق نوری پس از پایان دوره پنجم مجلس شورای اسلامی تاکنون، رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری بوده است.

سایت خبرآنلاین در تحلیلی انتشار خبر استعفای او از سمت هایش در جمهوری اسلامی را “خبرسازی و انتشار شایعه به دنبال ایجاد فضای مطلوب به نفع خود در آستانه پایان یافتن دوره کنونی مجمع تشخیص مصلحت” توسط برخی “محافل سیاسی خاص” عنوان کرده است.

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، در هشتم اسفند ماه 1385 اکبر هاشمی رفسنجانی، علی جنتی، واعظ طبسی، امینی نجف آبادی، غلامعلی حدادعادل، محمد امامی کاشانی، موحدی کرمانی، قربانعلی دری نجف آبادی، محمد محمدی ری شهری، حسن صانعی، حسن روحانی، حسن حبیبی، میرحسین موسوی، علی اکبر ولایتی، حبیب الله عسگراولادی، علی لاریجانی، محمدرضا باهنر، مجید انصاری، سیدمصطفی میرسلیم، محمدرضا توسلی محلاتی، سیدمرتضی نبوی، علی اکبر ناطق نوری، سیدحسن فیروزآبادی، غلامرضا آقازاده، بیژن نامدارزنگنه، محسن رضایی، حسین مظفر، محمد هاشمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ایروانی، پرویز داوودی، غلامحسین محسنی، علی آقامحمدی، محمد فروزنده و داوود دانش جعفری را به عنوان اعضای حقیقی شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین کرد.

روسای سه قوه، شش فقیه شورای نگهبان، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط می شود و رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس، دیگر اعضای این شورا هستند.

ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از بدو تشکیل با اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است.

دوره کنونی این مجمع در اسفند ماه سال جاری پایان می یابد. پیش از این برخی طرفداران محمود احمدی نژاد و حامیان آیت الله خامنه ای هشدار داده بودند که پس از استعفای اکبر هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری تحت فشارهای گسترده سیاسی، او احتمالا از این سمت نیز کنار گذاشته خواهد شد؛ مسئله ای که به نظر می آید در تحلیل سایت خبرآنلاین درباره علت انتشار خبر استعفای علی اکبر ناطق نوری از این مجمع دخیل بوده است.

 

سابقه اختلاف

ناطق نوری که پیش از این از او به عنوان ریش سفید اصولگرایان نام برده می شد، در آذر ماه امسال اعلام کرده بود که تمایلی به عضویت در جامعه روحانیت مبارز هم ندارد.آن هم در حالیکه او خود از بنیانگذاران این تشکل کلیدی روحانی جناح راست سنتی پیش از انقلاب 1357 و سپس از چهره های اصلی آن بود. محمدرضا مهدوی کنی که با کنار رفتن هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد، ریاست این تشکل را بر عهده دارد.

اعضای جامعه روحانیت مبارز و نزدیکان ناطق نوری، عدم حمایت اعضای جامعه روحانیت مبارز از ناطق نوری پس از اتهامات محمود احمدی نژاد علیه فرزندان وی را از علل اصلی دلخوری و سپس کناره گیری ناطق از جلسات این تشکل می دانند.

در جریان مناظره انتخاباتی محمود احمدی نژاد با میرحسین موسوی در 14 خرداد 1388 که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، رئیس دولت اتهامات فساد مالی و اقتصادی را متوجه فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری کرد.

پسر ناطق نوری بعدها اعلام کرد پدرش به خاطر “رعایت مصالح کشور و نظام” از شکایت علیه احمدی نژاد خودداری کرده است هرچند به شکایت خانواده هاشمی رفسنجانی از رئیس جمهور هم هرگز رسیدگی نشد.

با وجود این ناطق نوری در نماز جمعه روز 29 خرداد 1388 که به امامت آیت الله خامنه ای یک هفته پس از برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری اقامه شد، شرکت نکرد و تاکنون نیز از پذیرفتن و تایید علنی نتیجه آن انتخابات خودداری کرده است.

سابقه اختلافات ناطق نوری با محمود احمدی نژاد اما به شش سال پیش باز می گردد که شیخ ریش سفید اصولگرایان ریاست شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی را بر عهده گرفته بود. این شورا وظیفه داشت از میان کاندیداهای مطرح اصولگرا برای شرکت در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در 1384 یک نفر را به عنوان کاندیدای نهایی این جریان انتخاب کند.

محمود احمدی نژاد تنها فردی بود که از آغاز به کار این شورا، با نوشتن نامه ای سرگشاده اعلام کرد که به مکانیسم وحدت اصولگرایان به ریاست ناطق نوری پایبند نیست.

در آن جمع، علی اکبر ولایتی به نفع هاشمی رفسنجانی کناره گیری کرد، احمد توکلی این کار را برای محمدباقر قالیباف انجام داد و در نهایت علی لاریجانی به عنوان نامزد نهایی شورای هماهنگی اصولگرایان انتخاب شد؛اما پیروزی در نهایت از آن محمود احمدی نژاد بود.