نفوذ جمهوری اسلامی در سیا

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادعای تازه ای درباره نحوه در اختیار گرفتن "پهباد" آمریکایی

با گذشت یک هفته از اعلام خبر سقوط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در مرزهای شرقی ایران، گمانه زنی در مورد چگونگی این رویداد همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد، رسانه‌های حکومتی ادعا کرده‌اند که جمهوری اسلامی توانسته هواپیمایی آمریکای را هک و حتی “در سیستم داخلی سازمان سیا در خاک آمریکا نیز نفوذ کند”. آنها همچنین این ادعا را به یک شبکه تلویزیونی روسیه و یک خبرگزاری اسرائیلی نسبت داده اند.

همزمان با مطرح شدن این ادعا مدیر شرکت گوگل نسبت به “استعداد عجیب ایران” در جنگ سایبری هشدار داده و اعلام کرده این توانایی تهدیدی برای فضای سایبری به شمار می‌آید. برخی از روزنامه نگاران آمریکایی هم در هفته گذشته گمانه‌هایی را مبنی بر احتمال اینکه سقوط هواپیمای بدون سرنشین از طریق هک سیستم اطلاعاتی صورت گرفته باشد مطرح کرده اند.

 

“پهباد” به خانه‌اش باز می‌گردد؟

وبسایت “الف” نزدیک به احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس در گزارشی به نقل از “راشاتودی” (شبکه تلویزیونی روسیه) بر اساس آنچه “اطلاعات به دست آمده” خوانده اعلام کرده “پهباد آمریکایی به دلیل نقص فنی تجهیزات سرنگون نشده است بلکه توسط مهندسان ایرانی هدایت” شده و در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، مهندسان ایرانی توانسته‌اند کامپیوترهای این هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را رهگیری کنند و عملا هدایت سیستم آن را در اختیار بگیرند. پیش‌تر مهندسان ایرانی به کریستین ساینس مونیتور گفته بودند که جمهوری اسلامی توانسته است کنترل این هواپیما را در اختیار بگیرد و آن را به زمین بنشاند.

درهمین راستا باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری دبکا فایل نوشته است: “ایرانی‌ها توانسته‌اند مسیری را برای نفوذ در مراکز فرماندهی هواپیماهای بدون سرنشین سازمان سیا در خارج از واشنگتن در منطقه لانگلی ویرجینیا در اختیار بگیرند.”

 مقامات آمریکایی و مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون نسبت به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.

سیا، آژانس اطلاعات مرکزی، سازمان اطلاعات ایالات متحده است که وظیفه جمع آوری و تحلیل اطلاعات درباره حکومت‌ها، شرکت‌ها و افراد خارجی وگزارش این اطلاعات به حکومت آمریکا را بر عهده دارد.

روز یکشنبه ۱۳ آذرماه، جمهوری اسلامی اعلام کرد نیروهای نظامی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین و تجسسی آمریکایی را با “خساراتی محدود” در اختیار گرفته‌اند. چند روز بعد این هواپیما در تلویزیون به نمایش گذاشته شد که سالم به نظر می‌رسید.

جمهوری اسلامی می‌گوید این هواپیمای تجسسی آمریکایی بدون سرنشین، حریم هوایی ایران را نقض و برای این کار از خاک افغانستان استفاده کرده بود. مقامات آمریکا و ناتو اما گفته‌اند که ماموریت هواپیمای بدون سرنشین، مراقبت از نقاط مرزی افغانستان و ایران بوده است.

به گزارش شبکه سی ان ان، مقامات رسمی گفته‌اند که دولت افغانستان از اینکه این هواپیما برای تحت نظر داشتن ایران از حریم هوایی این کشور استفاده کرده است، بی‌اطلاع بوده‌ و سازمان سیا هم تا زمانی که این هواپیما سقوط نکرده بود وزارت دفاع آمریکا را از ماموریت آن با خبر نکرده بود. یک مقام رسمی به این شبکه تلویزیونی آمریکا گفت که ارتش این کشور اطلاع دقیقی از ماجرا ندارد زیرا این ماموریت سیا بوده است.

آمریکا خواهان بازگرداندن پهباد شده، اما علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است که شورای عالی امنیت ملی در باره سرنوشت این هواپیما تصمیم می‌گیرد.

 

مانور نظامی قبل از سقوط پهباد

با گذشت یک هفته هنوز مشخص نشده این هواپیما به چه صورتی در اختیار نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته است، اما بر اساس گمانه زنی‌ها احتمال دارد که پهباد آمریکایی بر اثر یک حمله سایبری به زمین نشسته باشد؛ احتمالی که لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا نیز آن را رد نکرده است. پانه تا در گفتگو با فاکس نیوز گفته: “در این مقطع همه جور حدسی می‌توان زد. مسلما احتمال همه چیز وجود دارد.”

جمهوری اسلامی اعلام کرده است که این هواپیما با هدف جاسوسی حریم هوایی کشور را نقض کرده و به این خاطر از آمریکا نزد مجامع بین المللی شکایت خواهد برد؛ موضوعی که هنوز از سوی مقامات آمریکایی تکذیب نشده، اما وزیر خارجه ایالات متحده، چهارشنبه هفته گذشته در کابل گفت این هواپیما حامل اطلاعات مهمی بوده است که ما همچنان این اطلاعات را دنبال می‌کنیم.

مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند این هواپیما را در شرق ایران و صد‌ها مایل دور‌تر از تاسیسات اتمی به زمین نشانده‌اند. برخی هم می‌گویند هواپیما در نزدیکی کاشمر، سقوط کرده است؛بعضی هم می‌گویند هواپیما در صحرای طبس پیدا شده؛ اما تمامی گمانه‌ها تائید می‌کند که هواپیما در نقاط شرقی کشور به زمین نشسته است.

حدود یک ماه پیش یک رزمایش نظامی مشترک از سوی سپاه پاسداران و ارتش در مرزهای شرقی کشور انجام گرفت؛ رزمایشی که خبرگزاری‌های رسمی هدف از آن را مقابله با “تهدید‌های احتمالی” به ویژه در ارتباط با مراکز “جمعیتی، حساس و هسته‌ای” کشور اعلام کرده بودند.

این مانور‌ها در مساحتی به وسعت ۸۰ هزار کیلومتر در مرزهای شرق و شمال شرق ایران جهت ارزیابی توانایی حفاظت از حریم هوایی و تاسیسات هسته‌ای ایران برگزار شد.

آنزمان سخنگوی رزمایش پدافندی “ثامن الحجج” اعلام کرده بود که در گستره شرق و شمال شرق کشور عملیات”پایدارسازی شبکه راداری کشور علیه جنگ الکترونیکی دشمن فرضی “با موفقیت انجام شد.

سرهنگ ستاد “ابوالفضل سپهری” همچنین گفته بود در مرحله بعدی این رزمایش، هواپیماهای آفندی دشمن فرضی با انجام طرحهای مختلف درحوزه جنگ الکترونیک علیه نیروهای پدافندی کشور وارد عمل شدند.

سقوط هواپیمای تجسسی آمریکا تنها چند هفته بعد از انجام این عملیات صورت گرفت.