همشهری توقیف شد، خبر تعطیل

نویسنده
سارا اصفهانی

» یکی به دلیل تخلف و دیگری به خاطر جبر زمانه

هیات نظارت بر مطبوعات دیروز روزنامه همشهری را بعلت چاپ یک آگهی توریستی که در آن یکی از معابد بهاییان تبلیغ شده بود به مدت یک هفته توقیف کرد. اما همشهری تنهانشریه ای نبود که از انتشار بازماند، روزنامه خبر هم اعلام کرد به دنیای مجازی می رود که ظاهرا شرایط کار در آن آسان ترست.

براساس گزارش خبرگزاری ها و بنا به گفته محمدعلی رامین، دبیر هیات نظارت و معاون مطبوعاتی جدید وزارت ارشاد “روزنامه همشهری براساس مفاد ماده 6 قانون مطبوعات مصوب 2/12/64 و اصلاحات بعدی آن به سبب درج عکس معبد بهائیان و تشویق گزارشگران جهت بازدید از این مکان در صفحه نخست شماره 4992 مورخ 1/9/88 ضمن توقیف به استناد تبصره ماده 12 قانون مزبور، موضوع جهت پگیری قانونی به مراجع ارسال شد.”

تا لحظه تنظیم این خبر، با وجود گزارشات متناقضی که در این مورد رسیده و حتی خبر از رفع توقیف همشهری داده شده، هنوز مسئولان روزنامه همشهری یا شهرداری تهران که این روزنامه یکی از زیرمجموعه های آن بشمار می رود نسبت به این حکم واکنشی نداده اند.

روزنامه همشهری در سال 1370 به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران و سردبیری احمد ستاری بعنوان اولین روزنامه تمام رنگی در ایران انتشار خود را آغاز کرد. در جمع اعضای تحریریه آن روزهای این روزنامه روزنامه نگارانی به چشم می خوردند که از میان سرشناس ترین آنها می توان به اکبر گنجی(اندیشه)، سیدابراهیم نبوی(گزارش)، بهروز گرانپایه(فرهنگی هنری)، فریدون عموزاده خلیلی(ادبیات)، فاطمه راکعی(شعر)، علی اصغر رمضانپور(دبیر تحریریه)، سعید پورعزیزی، ماشاءالله شمس الواعظین(سرمقاله)، محسن اشرفی، شادی صدر و احمد دریایی نام برد.

 

خبر تذکر نگرفته  رفت

اما در جلسه بیستم از دوره دوازدهم هیات نظارت بر مطبوعات که انتشار 10 فصلنامه و 5 دو فصلنامه نیز در آن مورد تصویب قرار گرفت، به روزنامه خبر هم به علت درج مطالب مغایر با قانون مطبوعات تذکر کتبی داده شد و موضوع برای رسیدگی قانونی به مرجع قضائی رفت. جالب اینکه روزنامه خبر پیش از برگزاری جلسه هیات نظارت در شماره دیروز خود اعلام کرده بود که این آخرین شماره روزنامه خبر است.

این روزنامه در سرمقاله خود به قلم علیرضا معزی مدیرمسئولش با عنوان “تا وقت دیگر” روزنامه کاغذی را “جبری کاغذی از جنس عادت مألوف رسانه‌ای حاکم بر ایران” دانسته و اعلام کرده بود که تمام تیم تحریریه این روزنامه از این پس به جای انتشار کاغذی روزنامه خبر به سایت “خبر آنلاین” خواهند رفت و در آنجا به فعالیت خود ادامه می دهند.

 

دادگاه مطبوعات

از سوی دیگر اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات در خصوص پرونده روزنامه توس در شعبه 1083 دادگستری استان تهران، مدیرمسئول این روزنامه را هم مجرم دانستند و هم ندانستند. آنها مدیر مسئول توس را بدلیل انتشار این روزنامه به جای جامعه مجرم دانستند اما در خصوص اتهام انتشار مطالب خلاف عفت عمومی وی را مجرم ندانستند.آنها همچنین مدیر مسئول توس را در خصوص انتشار مطالب توهین آمیز در خصوص آیت الله خمینی و شکایت نیروی انتظامی و توهین به شهید لاجوردی مجرم اما مستحق تخفیف اعلام کردند.

روزنامه توس به مدیرمسولی محمد صادق جوادی حصار در خردادماه سال 77 به عنوان جایگزین روزنامه جامعه 44 شماره منتشر شد. از اعضای سرشناس تحریریه توس می توان به حمیدرضا جلایی پور و ماشاءالله شمس الواعظین رئیس شورای سیاستگذاری و سردبیر این روزنامه اشاره کرد.

 

همچنین براساس اعلام دادگاه مطبوعات دومین جلسه دادگاه فریدون وردی نژاد، مدیرمسول وقت روزنامه ایران در 29 آذر با حضور هیات منصفه برگزار خواهد شد.شاکیان این روزنامه را معاون وقت رییس کل دادگستری استان تهران و نماینده مدعی‌العموم، فرمانده وقت نیروی مقاومت بسیج، دبیر انصار حزب‌الله مشهد، تعدادی از نمایندگان وقت مجلس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و چند شاکی خصوصی تشکیل می‌دهند. در جلسه نخست، مدیرکل وقت دفتر حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی لایحه‌ای از شکایت خود صرف‌نظر کرد. اتهامات مدیر مسوول وقت روزنامه ایران، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به غیر، استفاده‌ی ابزاری از تصاویر زن و توهین و افترا عنوان شده است.