هفتصد میلیون وثیقه برای معاون سابق خاتمی

لیلا طیری
لیلا طیری

» مصاحبه روز با خانواده های آقایی و ابطحی

آزادی محمد علی ابطحی، بازداشت ساسان آقایی و محاکمه محمد داوری، مهم ترین اخبار روز گذشته در خصوص زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بودند. زندانیانی که اغلب آنها، بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد به صورت فله ای بازداشت شدند و با آزادی هر یک از آنان، تعدادی دیگر از فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت می شوند.

 

آزادی ابطحی و دیدار با خاتمی

محمد علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز و مشاور مهدی کروبی در انتخابات 22 خرداد، روز گذشته با قرار وثیقه 700 میلیون تومانی آزاد شد. فائزه ابطحی، دختر این روحانی سیاسی، در گفتگو با “روز” خبر آزادی آقای ابطحی را تایید کرد.

آزادی ابطحی یک روز پس از آن صورت گرفت که دادگاه انقلاب او را به 6 سال حبس تعزیری محکوم کرد.

خانم ابطحی، روز شنبه به “روز” گفته بود: پدرم به اتفاق 5 مامور به منزل آمد و ماموران منزل را بازرسی کردند و سپس پدرم را با خود بردند و به ما گفته اند برای پی گیری پرونده بابا،  به دادگاه مراجعه کنیم و قرار است وکیل پدرم برای پی گیری به دادگاه برود.

حسین لطفی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران دیروز با تائید صدور حکم شش سال حبس تعزیری برای محمدعلی ابطحی، گفته بود که برای آزادی وی، وثیقه تعیین شده است.

او اتهام آقای ابطحی را اقدام علیه امنیت ملی ذکر کرده و افزوده است که “پرونده مربوط به اتهام در اختیار داشتن اسناد محرمانه آقای ابطحی در دادگاه انقلاب مفتوح است”.

حسین سیمایی، وکیل آقای نیز به بی بی سی فارسی گفت که بلافاصله پس از صدور حکم اولیه به این حکم اعتراض کرده است و طبق قانون پرونده آقای ابطحی باید به دادگاه تجدید نظر فرستاده شود. آقای سیمایی ابراز امیدواری کرد که موکلش در دادگاه تجدید نظر تبرئه شود.

براساس گزارش ها در اولین ساعات آزادی محمد علی ابطحی، سید محمد خاتمی به دیدار او رفته و از او دلجویی کرده است. معاون حقوقی خاتمی در دولت اصلاحات در اولین یادداشت خود بعد از آزادی در وبلاگش نوشته است:

 

آزاد شدم
به نام خدای، آزادی دوران هجر را گذراندیم و زنده ایم، ما را به سخت جانی خود این گمان نبود.

۶ روز از بهار و تمام تابستان و ۶۱ روز از پاییز را در زندان گذراندیم. درست ۱۶۰ روز. چه سخت بود و تلخ. امروز آزاد شدم. از همه کسانی که در این مدت لطف کردند و یادی از من کردند و از همه کسانی که به هر دلیل با من مخالف بودند و بر علیه من حرف زدند و نوشتند و یا از من یاد نکردند ممنونم. از خانواده ی عزیز و مهربانم بیش از همه ممنونم. به خصوص از همسر عزیزم که بار تنهایی و سیاست و خانواده را زینب وار بر دوش کشید. تا فرصتی که بتوانم روزنوشت های دائمم را مثل گذشته شروع کنم، شادی برایتان آرزو دارم؛ و برای آزادی همه دوستانم که هنوز در زندانند دعا می کنم. به خصوص برای رمضان زاده و صفایی فراهانی که امروز با چشم اشک بار از یکدیگر خداحافظی کردیم.”

 

بازداشت ساسان آقایی

ساسان آقایی، روزنامه نگار روزنامه های اعتماد، توسعه و فرهیختگان دیروز بازداشت شد و ماموران امنیتی با تفتیش منزل او، وسایل شخصی و کیس کامپیوتر این روزنامه نگار را با خود برده اند.

سعید آقایی، برادر این روزنامه نگار با تایید خبر بازداشت او گفت: ساسان به تنهایی زندگی می‌کرد، تلفن همراه وی چندین ساعت خاموش بود، زمانی که به منزل وی مراجعه کردم با بهم ریختگی وسایل منزل و فقدان وسایل شخصی ساسان مواجه شدم.

هنوز از محل نگهداری ساسان آقایی و نهاد بازداشت کننده او خبری در دست نیست.

این روزنامه نگار به دنبال نامه‌ 293 نفر از روزنامه‌نگاران به علما و مراجع تقلید در مهرماه سال جاری، به وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته بود.

 

محاکمه محمد داوری

دادگاه محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز، روز گذشته با حضور وکلای این روزنامه نگار برگزار شد. مینا جعفری، وکیل آقای داوری، اتهامات منتسب به موکلش را فعالیت تبلیغی علیه نظام، ‌اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اخلال در نظم عمومی عنوان کرد.

آقای داوری در تاریخ 17 شهریور ماه با ورود ماموران امنیتی به دفتر مهدی کروبی بازداشت شد و به مدت 58 روز در انفرادی بند 240 زندانی بود. به گفته خانم جعفری، با وجود صدور قرار وثیقه 200 میلیون تومانی برای آقای داوری درروز دوم بازداشت توسط بازپرس پرونده، ‌به دلیل آنکه از تماس تلفنی باخانواده ممنوع بود امکان تودیع وثیقه برای ایشان مهیا نشده بود.

سردبیر سایت سحام نیوز اینک در سلول های 4نفره بند 209 در بازداشت به سر می برد..