آمریکا در افغانستان از ایران کمک می‌گیرد

فاکس نیوز
فاکس نیوز

» گزارشی از فاکس نیوز

آمریکا در تلاش برای رشد اقتصاد نوپای افغانستان، از کشوری در خواست کمک کرده است که بعید به نظر می رسید این درخواست از آن بشود.

به گزارش وال استریت ژورنال، با وجود اینکه شرکت‌های این کشور از تجارت با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا محروم اند، اما پنتاگون درصدد است تا توجه کشورهای همسایه درغرب افغانستان را برای سرمایه‌گذاری در این کشور جلب کند.

این کار گروه در طول دو سال گذشته دوبار با اجازه دولت آمریکا خواستار کمک ایران در حوزه‌های داروسازی و استخراج چهار معدن در افغانستان شده بود.

اگرچه مشارکت با ایران دچار مشکلاتی شده، تلاش‌های پنتاگون نشان دهنده تمایل ارتش آمریکا برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در افغانستان و جبران میلیون‌ها دلاری است که آمریکا و هم پیمانانش در طول ۱۳ سال گذشته در افغانستان هزینه کرده‌اند.

روز سه شنبه سالگرد اشغال سفارت آمریکا در ایران بود. هزاران ایرانی به خیابان ها آمدند و شعار “مرگ بر آمریکا” سر دادند.

تعداد زیادی هم شعار “مرگ بر اسرائیل” و “مرگ بر انگلیس” دادند درحالیکه هیچ یک از این دو کشور در ایران سفارتخانه ندارند. معترضان پرچم های اسرائیل و آمریکا و انگلیس را به آتش کشیدند.

در آخر هفته گذشته، مقامات ایرانی هم در گفته هایشان به آمریکا تاختند.

در اظهارات مقامات نظامی و رسمی ایران، آمریکا همچنان “ شیطان بزرگ” است و آنها خواستار “ تعقیب، دادگاهی شدن و تنبیه کاخ سفید” شدند.

 اظهارات آتشین وزیر دفاع و فرمانده سپاه درحالی مطرح شده که مذاکرات اتمی بین ایران و آمریکا به مرحله حساس خود نزدیک شده است.

فرمانده سپاه در اظهاراتی که روز یکشنبه در فارس نیوز، خبرگزاری نیمه رسمی نزدیک به سپاه، منتشر شد، گفت: “آمریکا همچنان شیطان بزرگ و دشمن شماره یک انقلاب و ملت ایران است.”

فاکس نیوز، ۵ نوامبر