آب فعلا به زاینده‌رود بازگشت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بعد از ۱۷ ماه با رهاسازی سد بر بستر دریاچه

با گشایش بخشی از آب موجود در سد زاینده‌رودبر روی بستر خشک این رودخانه، اصفهانی‌ها شامگاه چهارشنبه شاهد بازگشت دوباره زاینده‌رود به شهرشان بودند. این خبر دیشب چند ساعت پس از آن در خبرگزاری‌های دولتی منتشر شد که معصومه ابتکار٬ رییس سازمان محیط زیست میلیون‌ها اصفهانی را امیدوار به بازگشت زاینده‌رود کرده و گفته بود آب، امروز پنج شنبه، پانزدهم آبان‌ماه با عبور از رودخانه به تالاب بین‌المللی گاوخونی هم خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایرنا از بامداد روز گذشته حجم آب خروجی از سد زاینده رود به منظور تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزان پایین دست این حوضه آبی و نیز حق آبه تالاب گاوخونی به ۷۰ متر مکعب در ثانیه افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، دیشب با عبور زاینده رود از شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه، موجی از شادی مردم استان اصفهان را در بر گرفت و “آنان شادمانه شکرگزار خداوند متعال شدند.”

دیشب همچنین برخی از وبسایت‌های خبری مانند تابناک تصاویری از زنده‌شدن زاینده‌رود را منتشر کردند.

زاینده‌رود، بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران، از کوه‌های زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی ۳۶۰ کیلومتر به تالاب گاو خونی سرازیر می‌شود.

 به علت خشکسالی و بارگذاری بیش از حد روی رودخانه در چند سال اخیر و خشک‌شدن این رودخانه، تالاب گاوخونی در شرق استان اصفهان نیز خشک شده است.

میرمحمدصادقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفته است که زاینده‌رود در دور جدید به مدت ۱۷ ماه خشک بوده است.

خبرگزاری ایرنا، شامگاه چهارشنبه، ۱۴ آبان‌ماه با ورود مجدد آب به زاینده‌رود خبر داد که در این مرحله از جاری شدن زاینده رود که یک ماه به طول می‌انجامد، ۱۵۰میلیون مترمکعب آب به بخش‌های مزروعی و زیست محیطی این حوضه آبی اختصاص می‌یابد.

حمید چیت‌چیان،‌ وزیر نیرو هفته گذشته وعده داد که تا ۱۶ آبان آب برای کشت پاییزه در استان اصفهان جاری شود.

به گفته او، استقرار نظام مدیریت واحد حوضه آبریز زاینده رود مهمترین مصوبه اجرا شده شورای عالی آب است که با اجرای همه مصوبات این طرح و بارش باران شاهد جریان دائمی زاینده رود خواهیم بود.

آقای چیت‌چیان همچنین گفته بود برنامه‌های گسترده‌ای برای نجات دریاچه ارومیه و حوضه رودخانه زاینده‌رود آغاز شده و در حوضه رودخانه کرخه نیز سیاست گذاری‌ها آغاز خواهد شد.

ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک جغرافیایی و نوار بیابانی، از جمله مناطق کم باران جهان است و به همین دلیل بیشتر در معرض تهدید پدیده خشکسالی قرار دارد؛ به طوریکه بیش از ده سال از دو دهه گذشته خشکسالی‌هایی با شدت و ضعف متفاوت را تجربه کرده‌است.

در سالهای گذشته علاوه بر زاینده رود بسیاری دیگر از رودخانه‌ها و تالاب های کشور مانند دریاچه ارومیه یا به طور کلی خشک شده‌ یا در آستانه خشکی قرار گرفته‌اند.

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست روز چهارشنبه، ۱۴ آبان ماه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام ورود آب به زاینده رود درباره احیای دریاچه‌ ارومیه گفت: “در مصوبه دولت برای این امر٬ اصلاح الگوی کشت مدنظر است و کشت از چغندر به گندم تغییر خواهد کرد؛ البته خسارت‌هایی که به کشاورزان وارد می‌شود پیش‌بینی شده است و به آنها پرداخت می‌شود.”

به گفته او “تلاش دولت این است که در منطقه اطراف دریاچه ارومیه با آموزش‌های لازم و جلب مشارکت‌های مردم روش‌های نوین را برای کاهش مصرف آب داشته باشیم که این کار در ۴۱ روستای اطراف دریاچه ارومیه شروع شده است که اجرای آن در چند روستا موفق بوده است و پیش‌بینی می‌شود با این اقدام شاهد کاهش مصرف آب تا ۳۰ درصد و افزایش بهره‌وری کشاورزی تا ۲۰ درصد باشیم که البته این طرح‌ها بلندمدت است و باید به کل کشور تعمیم داده شود تا الگوی مصرف آب کشاورزی اصلاح شود.”

 دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور جهان است که در سالهای گذشته با بحران کم آبی رو به رو بوده و بخش عمده‌ای از آن خشک شده است.