دادستان تهران باز هم دروغ گفت

لیلا طیری
لیلا طیری

» اعتماد ملی توقیف شد

در حالیکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی دیروز در بخش های مختلف به طور مرتب از قول سعید مرتضوی تکرار کرد که روزنامه اعتماد ملی به دلیل اشکال فنی در چاپخانه منتشر نشده، دیروز بالاخره شعبه 13 دادسرای کارکنان دولت اعلام کرد که این روزنامه توقیف موقت شده است.

خبر توقیف اعتماد ملی را سایت سحام نیوز اعلام کرد  و به نقل از حسن کروبی، پسر مهدی کروبی نوشت: یک شنبه شب، نماینده دادستانی با حضور در چاپخانه روزنامه اعتماد ملی توقیف موقت این روزنامه را اعلام کرده است.
اما سعید مرتضوی، دادستان تهران روز گذشته با رد این خبر، علت منتشر نشدن  روزنامه  اعتماد ملی را “مشکلات چاپخانه” اعلام کرد.
ساعتی پس از تکذیب خبر توقیف روزنامه از سوی دادستان تهران، بازپرس شعبه ۱۳ دادسرای کارکنان دولت در نامه ای خطاب به معاونت مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستور توقیف روزنامه اعتماد ملی را صادر کرد.  در این نامه از معاونت مطبوعات داخلی وزارت ارشاد خواسته شده به منظورپیشگیری از وقوع جرایم مذکور، مستندا به بند 5 اصل 156 قانون اساسی و تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات، از انتشار روزنامه اعتماد ملی تا اطلاع ثانوی جلوگیری کند.
بر اساس نامه بازپرس شعبه ۱۳ دادسرای کارکنان دولت، روزنامه اعتماد ملی به مدیرمسئولی جواد حق‌شناس، بر اساس شکایات “متعدد خصوصی و عمومی” تحت تعقیب بوده و علی‌رغم کثرت شکایت و موارد اتهامی و “تذاکرات دادسرا و احضارهای مکرر، کماکان به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزیده” است.
بر اساس این نامه، روزنامه اعتماد ملی در شماره های اخیر خود “به چاپ مطالبی پرداخته که برخلاف امنیت ملی و مصالح عمومی کشور است” و در نتیجه  وزارت ارشاد به “لحاظ اصرار آن نشریه بر انتشار مطالب مجرمانه” باید از انتشار آن جلوگیری کند.
از سوی دیگر مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی که روز گذشته در خصوص توقیف این روزنامه با دادستان تهران مذاکراتی داشته است، اعلام کرد: در دادسرا به من گفتند که مصاحبه آقای کروبی با روزنامه در شماره دیروز و مصاحبه فرزند آقای کروبی درباره نامه دبیرکل حزب اعتماد ملی به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات تخلف روزنامه محسوب می شود و بر این اساس تا اطلاع ثانوی از انتشار آن جلوگیری می شود.
محمد جواد حق شناس گفت: بنده نسبت به این مسئله اعتراض کردم و گفتم ممکن است با توجه به کثرت وسرعت کار همچنین گستردگی اتفاقات جامعه امروز و حساسیتهای مخاطب، ناخواسته به برخی نکات توجه نشده باشد که حساسیت مقام قضایی را دربر داشته باشد اما با توجه به فضایی که در کشور وجود دارد و با توجه به حرکت روزنامه در نزدیک به 1000 شماره در چارچوب منافع ملی و حقوق شهروندی، میثاق با آرمانهای حضرت امام راحل، قانون مطبوعات و سیاستهای ابلاغی اما لازم است در تصمیم به توقیف موقت روزنامه تجدید نظر شود.
مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی در پاسخ به این سئوال که شکایات خصوصی و عمومی که دلیل توقیف موقت روزنامه ذکر شده، به چه میزان بوده است گفت: در حدود 1000 شماره روزنامه، حدود 60 شکایت علیه مطالب مندرج در آن صورت گرفته که 75 در صد آنها مربوط به سازمانهای دولتی، وزارتخانه ها و چهره هایی است که به نوعی با بودجه دولتی ارتزاق می کنند، 20 درصد شکایات از سوی مدعی العموم و 5 درصد آن یعنی 3 شکایت از سوی اشخاص حقیقی بوده است.

حق شناس که عصر دوشنبه در مقابل دفتر روزنامه اعتماد ملی با خبرنگار مهر گفتگو می کرد با اشاره به انتقادات مردمی نسبت به ایجاد محدودیت در کار این رسانه، تعطیلی آن را روندی نامطلوب در فضای کنونی خواند.
توقیف روزنامه اعتماد ملی، ارگان حزب اعتماد ملی تازه ترین تحول در پی نامه مهدی کروبی به رئیس مجلس خبرگان رهبری در مورد تجاوز و آزار جنسی بازداشت شدگان پس از انتخابات است. مهدی کروبی در روز‌های اخیر به خاطر افشای گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز جنسی به برخی از بازداشتی‌های حوادث اخیر از سوی محافظه‌کاران تحت فشار قرار گرفته اما گفته تسلیم این فشارها نخواهد شد و در صورت لزوم جزئیات بیشتری را اعلام می کند.

حمایت مجمع روحانیون مبارز از کروبی
از سوی دیگر مجمع روحانیون مبارز با انتشار بیانیه ای از مهدی کروبی حمایت ک و اعلام کرد: جنایت های مسلمی که رخ داد، ایجاب می کرد که با جدیت برای دفاع از حق و حرمت مردم و نگاهداشت اعتبار و حیثیت انقلاب و نظام با مسببان واقعی این جرم و جنایت ها برخورد شود. متأسفانه امروز شاهد هستیم که علاوه بر اهانت به مردم، بازداشت های غیرقانونی و برگزاری محاکمات نمایشی که بر خلاف موازین قانون اساسی، آیین دادرسی، شرع و وجدان بشری است، امواج اهانت به شخصیت ها که همچنان از سوی دستگاه های رسمی تبلیغاتی حکومت ادامه دارد - که به نظر می رسد خود، مسبب آن حوادث هستند - نگرانی ها را بیشتر می کند
این بیانیه می افزاید: به جای رسیدگی دقیق و بی طرفانه به آنچه اعلام می شود و شواهد و قرائنی بر تحقق آن وجود دارد که اگر خبر آن واقعیت داشته باشد، بزرگ ترین جفا به مردم و انقلاب و اسلام شده است، با اهانت های بی امان علیه چهره ارزشی و مورد احترام مردم و کشور، با اهانت های وقیح به جناب آقای کروبی جنایت دیگری رخ داده است
مجمع روحانیون مبارز تصریح کرده است: امروز نباید نسبت به آنچه در جریان برخورد با مردم، بازداشت های غیرقانونی و رفتارهای خلاف ابتدایی ترین موازین شرعی و قانونی و جنایت هایی که از جمله در بازداشتگاه ها رخ داده است، ساکت نشست و همه، بخصوص علمای بزرگوار و مسؤولان دلسوز باید با جدیت قضایا را پیگیری کنند تا به جنایات اصلی رسیدگی و ریشه آن خشک گردد. در این صورت است که دین خود را به اسلام وانقلاب و امام ادا کرده ایم.