وقتی جمهوری‌اسلامی حامی ویکی‌لیکس می‌شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جنجال اسناد جدید

جنجال‌های ویکی‌لیکس، هنوز هم ادامه دارد. گرچه چند ماه پیش تصور می‌شد ویکی لیکس دیگر قادر به ایجاد موج خبری دیگری نیست٬ اما لو رفتن رمز عبور اسناد این سایت٬ حرف و حدیث‌های زیادی را باعث شده است.

مدیران ویکی‌لیکس اکنون کنترل خود بر آرشیوی را که شامل هزاران گزارش دیپلماتیک سفیران آمریکا در کشورهای مختلف بود، از دست داده‌اند. گفته می‌شود این امر می‌تواند امنیت کسانی را به خطر اندازد که با محافل دیپلماتیک آمریکا همکاری می‌کنند.در این اسناد نام برخی از کسانی که با مقامات آمریکایی در ارتباط بوده‌اند٬ ذکر شده است.

رمز عبور این فایل‌ها پس از آن لو رفت که یک روزنامه‌نگار انگلیسی شاغل در روزنامه گاردین٬ با  انتشار کتابی درباره دیدار با جولیان اسانژ٬ رمز عبوری را که توسط وی در اختیارش قرار گرفته بود٬ منتشر کرد٬ با تصور این‌که این رمز عبور٬ موقتی است. اما همین مساله باعث شد که بسیاری در سراسر جهان٬ به اسناد ویکی‌لیکس و گزارش‌های خام دیپلماتیک دست پیدا کنند.

گفته می‌شود اکنون امنیت بسیاری از افراد در کشورهایی که سیستم حاکم بر آن‌ها٬ توتالیتر است٬ به خطر افتاده. پس از این اتفاق٬ ویکی‌لیکس خود راسا دست به انتشار این اسناد زد. آسانژ در توجیه این مساله گفته بود: عوامل پنتاگون وسیا سعی داشتند اسناد را نابود کنند. اگر اسناد را در اینترنت منتشر نمی‌کردیم، احتمالا اسناد هرگز منتشر نمی‌شدند.

آسانژ پیش از این با کمک روزنامه‌هایی چون نیویورک‌تامیز٬ لوموند٬ گاردین و اشپیگل٬ حدود ۳۰۰ هزار سند محرمانه را منتشر کرده بود.

هم‌چون اسنادی که پیش از این منتشر شده است٬ این‌بار نیز٬ وقایع مربوط به ایران٬ در ویکی‌لیس برجسته هستند: اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات در خرداد ۸۸ و وقایع مربوط به آن٬ برنامه هسته‌ای٬ اختلافات مسوولان جمهوری اسلامی و … همه از جمله مواردی هستند که در این گزارش‌ها وجود دارند.

در این گزارش‌ها به نام افرادی اشاره شده است که با مقامات آمریکایی به هر شکلی دیداری داشته‌اند. بنا به گزارش سایت الف: “بررسی چند صد سند از ده ها هزار سند ویکی لیکس تاکنون نشان می دهد، افراد زیادی در فهرست نام های Protect و Strictly Protect قرار دارند. تاریخ بسیاری از این اسناد مربوط به 2008 و قبل از آن می باشد که نشان می دهد بسیاری از افرادی که هم اکنون در غرب علیه ایران فعالیت می کنند از مدت ها قبل مورد توجه آمریکایی ها بوده اند. برخی از این افراد منبع بوده و برخی دیگر اطلاعات خود را هنگام خروج از ایران به مامورین دیپلماتیک آمریکا منتقل کرده اند”.

 یک سند دیگر٬ به دیدار اردشیر امیر ارجمند، مشاور ارشد میر حسین موسوی اختصاص یافته است. بنا به این گزارش، اردشیر امیر ارجمند پس از خروج از ایران به ترکیه رفته و تلاش کرده خود را از آن طریق به فرانسه یا آمریکا برساند.

دراین سند ادعا شده است که  اردشیر امیر ارجمند در دیدار با دیپلمات‌های آمریکایی به آنها گفت است: “از مبارزه داخلی‌ ما کنار بایستید” و “طرف جنبش را به صورت واضح نگیرید” چون این مساله بهانه به دست رژیم می‌دهد.

نکته جالب اما نوع برخورد رسانه‌های اصولگرا با این قضیه است. اواسط فروردین ماه سال گذشته این سایت یک نوار ویدئویی را روی خروجی خود گذاشت که نشان می‌داد نظامیان آمریکا در سال 2007 در عراق افراد غیر‌نظامی و از جمله چند روزنامه‌نگار را هدف قرار داده و کشته‌اند. در ماه جولای این سایت نزدیک به “77000” سند - اکثرا - محرمانه مربوط به درگیری‌های نیروهای ایساف با مردم افغانستان را منتشر نمود و در ماه اکتبر “400000” سند محرمانه - اکثرا - مربوط به درگیر‌ی‌های آمریکا در عراق روی این سایت قرار  گرفت. اواخر ماه نوامبر بود که اعلام شد این سایت 251 هزار سند از مکاتبات دیپلماتیک 274 سفارتخانه و کنسولگری آمریکا با وزارت خارجه این کشور در نقاط مختلف دنیا که حداقل 15000 مورد آن دارای “طبقه‌بندی محرمانه” است را منتشر خواهد کرد که در دور نخست افشای اسناد تنها 700 سند منتشر گردید.

انتشار این اسناد، با تحسین بسیاری از مقامات و رسانه‌های جمهوری‌اسلامی مواجه شد و آن‌ها انتشار چنین اسنادی را نشانه صدق گفتار خود درباره غرب و آمریکا پنداشتند. اما تنها چند روز بعد، با انتشار دور جدیدی از این مکاتبات، اوضاع عوض شد.پس از انتشار اسنادی درباره اختلافات مقامات جمهوری اسلامی با هم و همچنین دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای منطقه٬ مقامات جمهور ی اسلامی ویکی‌لیکس را پروژه‌ای آمریکایی معرفی کردند که برای تخریب جمهوری اسلامی تلاش می‌کند.

اکنون اما٬ بار دیگر رسانه‌های اصول‌گرا در انتشار اسناد ویکی‌لیکس از یکدیگر سبقت می‌گیرند و از آن با عنوان نشانه حقانیت خود درباره رابطه اصلاح‌طلبان با آمریکا صحبت می‌کنند. آیا با ترجمه اسناد بیشتر٬ این مساله٬ منتفی خواهد شد؟