نگاه روز

نویسنده
یوسف محمدی

نویسنده دربستر بیماری همچنان کوشا و پویا

 

علی اشرف درویشیان حتی در بستر بیماری هم به نوشتن داستان ادامه می‌دهد.

 شناختنامه‌ی علی اشرف درویشیان، مجموعه‌ کتاب‌های افسانه‌ها، چون و چرا و داستان‌های تازه داغ ازکتاب‌هایی هستند که برخی مجوز دریافت کرده و برخی؛ خیر.

درویشیان که به شدت از بیماری رنج می‌برد و مدت‌هاست شرایط نامطلوب فیزیکی او را از فعالیت مستمر ادبی بازداشته است در گفتگو با خبرنگار ادبی ایلنامی گوید:

“مجموعه داستانی‌ای دارم به نام “داستان‌های تازه داغ” که نزدیک به شش سال است؛ در ارشاد مانده است.”

درویشیان افزود:

“این مجموعه داستان شامل ۱۶ داستان کوتاه است. بررس‌های ارشاد در بررسی نخست گفتند؛ ۸ داستان باید از این مجموعه حذف شود، نپذیرفتم. اصرار آنها در بررسی دوم این بود که باید ۴ داستان از کتاب برداشته شود، بازهم نپذیرفتم. درنهایت هم کتاب در ارشاد معلق مانده است.”

درویشیان وعده داد که قرار است به زودی کتابی به نام “چون و چرا” از ا منتشر شود.

او درباره‌ی این کتاب گفت:

 ”چون و چرا،مجموعه‌ی مقالات، سخنرانی‌ها در داخل و خارج کشور، گفتگوها و نظراتم درباره‌ی نویسندگان دیگر است.”

وی افزود:

“این کتاب که در گذشته در نشر اشاره به چاپ اول رسیده بود، به زودی به چاپ مجدد خواهد رسید. مقالات این کتاب به مسائل اجتماعی، مقولاتی مربوط به ادبیات و همچنین پدیده‌ی سانسور، اختصاص دارد.”

درعین حال کتابی هم درباره‌ی زندگی و آثار درویشیان تدوین شده است. این کتاب که “شناختنامه‌ی علی اشرف درویشیان” نام دارد، مانند کتاب اول وی، در ارشاد منتظر مجوز مانده است.

درویشیان گفت: “شناختنامه” مجموعه‌ای از نظرات دوستان و همکاران درباره‌ی من است. درعین حال گفتگوهایی نیز با همسرم درباره‌ی زندگی خصوصی و کارهای ادبی‌ام در این کتاب گنجانده شده است.

درویشیان درباره‌ی کتاب‌های دیگری که در دست نگارش یا چاپ دارد، گفت:

“مشغول کار روی پروژه‌ی افسانه‌ها هستم. در این بخش “جلد بیستم افسانه‌ها” کار خواهد شد.”

وی افزود:

“در این کتاب؛ گفتگوهایی با افرادی که بر افسانه‌ها تامل کرده‌اند و کار تحقیقی درباره‌شان انجام داده‌اند؛ نیز گنجانده می‌شود. درعین حال افسانه‌های ایرانی نیز در کتاب طبقه‌بندی شده است”.

اما “داستان‌های محبوب من”نام سری کتاب‌هایی است که در آن علی اشرف درویشیان به گزینش و طبقه‌بندی داستان‌هایی که خوانده و پسندیده، پرداخته است.

 وی گفت:

“از این سری جلد هفتم منتشر خواهد شد. این مجلد به داستان‌هایی که در دهه‌ی هشتاد منتشر شده است، اختصاص دارد.جلد نهم این سری به داستان‌نویسان خارجی و جلد دهم به داستان‌های آن دسته از نویسندگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند؛ اختصاص خواهد داشت.”

علی اشرف درویشیان حتی در بستر بیماری هم به نوشتن داستان ادامه می‌دهد. وی گفت:

“داستانی کوتاه در دوره‌ی بیماری‌ام نوشته‌ام که اخیرا در مجله سیاوشان به چاپ رسیده است، مشغول کار کردن بر یکی دو داستان دیگر نیز هستم.”

به امید سلامتی و پایداری و پایمردی این نویسنده عزیز.