واگذاری زمین‌های رایگان به سپاه

نویسنده
جلال یعقوبی

» ابعاد تازه از تصرف اموال عمومی توسط نظامیان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کرده‌اند که زمین‌های رایگان جدیدی برای احداث حوزه‌های مقاومت بسیج در اختیار سپاه پاسداران و سازمان بسیج قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا  نمایندگان مجلس با تصویب بند الحاقی دو ت بصره ۳ لایحه بودجه ۹۴ مقرر کردند وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها موظفند بنابر درخواست سازمان بسیج مستضعفین در شهرک‌ها و شهرهای جدید، اراضی مناسب را با در نظر گرفتن طرحهای تفصیلی و هادی مصوب بارعایت ماده (۶۹) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۷/ ۱۱/ ۱۳۸۰ جهت احداث حوزه‌های مقاومت بسیج و سالن‌های ورزشی صالحین پس از آماده‌سازی بدون أخذ هزینه در اختیار سازمان بسیج قرار دهند.

سپاه پاسداران سال‌هاست که در حال تصاحب زمین‌ها‌ و اموال عمومی در ایران است. بخشی از این تصاحب‌ها با همکاری نهادهای دیگر جمهوری اسلامی انجام شده و بخشی دیگر بدون مجوز بوده است.

برای نمونه در آذرماه سال گذشته، پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه امام رضا ، اعلام کرد که شورای شهر سبزوار چند قطعه زمین را بصورت رایگان به سپاه واگذار کرده است. این سایت نوشته بود: “در کمیسیون معاملات شورای شهر سبزوار موضوع پیشنهاد ناحیه مقاومت بسیج سپاه سبزوار برای احداث هشت سالن ورزشی مطرح شد که در نتیجه قرار شد با تصویب کمیسیون معاملات شورای شهر در هشت نقطه کمتر برخوردار شهر سبزوار زمین هایی به منظور احداث سوله ها به صورت رایگان در اختیار ناحیه مقاومت بسیج سپاه سبزوار قرار گیرد.”

بخش زیادی از زمین‌های تصاحب شده توسط سپاه پاسداران نیز اراضی ملی است که در ایران به عنوان زمین‌های منابع طبیعی شناخته می‌شود.

اواخر آبان ماه گذشته سرتیپ دوم پاسدار محمد آقایی، جانشین معاون حقوقی سپاه پاسداران طی سخنانی ادعا کرده بود: “گروهی از افراد به صورت سازمان یافته به دنبال تصاحب زمین‌های نیروهای مسلح هستند.” او گفته بود: “اکثر پادگان‌های در اختیار ما جزء منابع طبیعی و زمین‌های موات است اما برخی افراد کلاه بردار و زمین خوار به صورت سازمان یافته به دنبال این هستند که زمین با ادعاهای دروغین این زمین‌های را از دست نیروهای مسلح خارج سازند. به طور مثال زمینی بیابانی که ۴۰ سال پیش در اختیار سپاه قرار گرفته است و جزء زمین‌های موات محسوب می شود اکنون مدعی دارد که این زمین وقف است. این درحالی است که منابع طبیعی و زمین‌های موات از لحاظ قانون اساسی و نیز فتاوای آیات عظام قابلیت وقف ندارد و آن را نمی توان وقف نمود.”

جانشین معاون حقوقی سپاه پاسداران توضیح نداده بود که چهل سال پیش که این نهاد نظامی وجود نداشت، چگونه زمین‌های مزبور به سپاه پاسداران واگذار شده است. جالب آنکه در همین جلسه از “دغدغه رهبری در مورد املاک و اراضی‌ مردم که نیروهای مسلح احیاناً در اختیار دارند” هم سخن گفته شده بود و مشخص نبود که بالاخره دغدغه این سردار تصاحب زمین‌های مردم توسط سپاه بوده است یا تصاحب زمین‌های سپاه توسط مردم!

در سال‌های اخیر، مسائل ایجاد شده برای سپاه پاسداران در تصرف زمین‌های عمومی و خصوصی و مشکل نداشتن اسناد املاکی که تصرف می‌کند، در بعضی مناطق ایران با فشار بر سازمان ثبت اسناد و کارکنان آن رفع شده است.

در آبان سال ۱۳۹۱ مسئول اداره املاک و اراضی سپاه پاسداران کشور از رئیس و معاون ثبت اسناد و املاک شهرستان جویبار تقدیر کرده بود. در این تقدیر نامه آمده بود: “به پاس تلاش مجدانه وبی دریغ شما در پیگیری و حل مشکلات املاک سپاه استان مازندران بر خود فرض می‌دانم به مصداق حدیث شریف «من لم یشکر المخلوق لم یشکر المخلوق» از زحمات شما تقدیر و تشکر می‌نمایم.”

بخشی از این اراضی در بهمن ماه امسال به مجتمع مسکونی تغییر کاربری یافت تا برخی از اعضای سپاه پاسداران بتوانند در شمال کشور ویلاهای جدیدی بسازند. نام این مجموعه قرار است “مجتمع اتهم” باشد و مراسم کلنگ‌زنی آن هم در بهمن ماه امسال انجام شد. در این مراسم علاوه بر امام جمعه و فرماندار جویبار، مسئول بازنشستگان سپاه نیز شرکت کرده بود.

زمین‌های جویبار تنها بخشی از یک برنامه گسترده تصرف اراضی توسط سپاه پاسداران در ایران بوده است.

چندی پیش روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان “معمای واگذاری ۴میلیون هکتار اراضی ملی” از قول عضو کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داده بود: “طی سال‌های گذشته ۴ میلیون هکتار زمین‌های منابع طبیعی در خارج از شهر‌ها واگذار شده که باید مورد بررسی قرار بگیرد.” در بخش دیگری از این گزارش از قول ایرج ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آمده بود: “با توجه به گستردگی کشور و واگذاری‌های سی و چند ساله، به نظر می‌رسد حجم واگذاری‌ها - قانونی و غیرقانونی- فرا‌تر از این اعداد باشد.”

گفته می‌شود حجم عظیمی از این چهار میلیون هکتار اراضی عمومی در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته و امکان بازپس‌گیری آن نیز وجود ندارد.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۱، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران فاش کرده بود: “سابقه ما بیش از ۳۳ سال نیست و بعد از انقلاب املاکی را از ارتش و منابع طبیعی یا به صورت هدیه از مردم دریافت کرده‌ایم که خیلی از آنها سند نداشته‌اند، طی سالهای گذشته مدعیان زیادی پیدا شدند و ما با مشکل جدی مواجه هستیم. من به ریاست قوه قضاییه گفتم که شرایط خاص است و عده‌ای خاص به جان زمین‌های مملکت افتادند که بخشی هم مربوط به ماست و ما هم سندی نداریم.”

معاون حقوقی مجلس توضیح نداده بود که سپاه پاسداران چگونه می‌تواند در قبال زمین‌هایی که حتی سند آنها را ندارد، ادعای مالکیت کند.

سپاه پاسداران علاوه بر تصاحب زمین‌های عمومی، بخش بزرگی از زمین‌های خصوصی مردم را نیز تصاحب کرده است. این اقدامات چنان بوده که حتی گاه اخباری از اعتراضات مردم نیز در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده است.

در مهر سال ۱۳۸۷ گروهی از اهالی روستای قلات شیراز با تجمع مقابل استانداری فارس خواستار خروج نیروهای نظامی از اراضی خود شدند. آنها معترض بودند که بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی این منطقه توسط سپاه پاسداران جهت ساخت تأسیسات و پادگان نظامی تصرف شده است. یکی از اهالی معترض این روستا به خبرنگاران گفته بود: “یکی از شرکت‌های عمرانی وابسته به یک ارگان نظامی، شبانه در اراضی قلات کانتینر و تجهیزات عمرانی پیاده کرده و می گویند می‌خواهیم در ۲۵۰ هکتار از اراضی این منطقه پادگان نظامی احداث کنیم. مدیران این شرکت مدعی هستند که از طریق کارشناسان دادگستری قیمت اراضی تعیین شده و پول آن را پرداخت می‌کنند، اما آیا می شود به زور وارد خانه کسی شد و بعد به او گفت: پول شما را می دهیم؟”