حذف صفرها برای مهار تورم

نویسنده

» تحلیل میدل ایست آنلاین از ظاهرسازی دولت ایران

محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد، این کشور قصد دارد “ظرف یک تا دو سال”، جهت برابر سازی ریال خود با دلار آمریکا، چهار صفر از جلوی واحد پول ملی بردارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا سخنان بهمنی  را چنین نقل کرده است: “ریال جدید معادل  یک دلار آمریکا خواهد بود.” وی افزود اجرای این طرح به “یک تا دو سال” زمان نیاز خواهد داشت.

بهمنی مشخص نکرد که آیا همکارانش تلاش خواهند کرد پس از انجام اصلاحات مورد نظر، میان دلار آمریکا و واحد پول ایران یک برابری ثابت را حفظ کنند یا خیر.

این طرح که اول بار در سال 2007 با آب و تاب فراوان از سوی دولت مطرح شد و خبر آن در ژانویه 2010 از سوی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشور نیز اعلام شد، در اصل برای احیای مجدد ریال از طریق حذف صفر و بازگرداندن ارزش از دست رفته در طی سال های اخیر به واحد پول کشور به میان آمده بود. 

از زمان انقلاب اسلامی، ریال ایران با سقوط فاحشی روبرو شده است و ارزش آن از 70 در برابر یک دلار در سال 1979 به 11هزار در برابر یک دلار نازل شد.

بهمنی اعلام کرد نام واحد پول جدید تغییر نخواهد کرد و “به تدریج به کار گرفته خواهد شد تا مردم به آن عادت کنند. “

ایرنا به نقل از وی نوشت: “برخی مردم فکر می کنند برداشتن صفر از جلوی ریال سبب تضعیف واحد پول ملی می شود… اما ای کار به عکس باعث کاسته شدن از تورم خواهد شد. در عین حال، برداشتن چهار صفر سبب تسهیل معاملات می شود.”

احمدی نژاد به سبب تزریق نقدینگی زیاد به داخل اقتصاد کشور جهت انجام طرح های زیرساختی و افزایش پول در چرخش از طریق اعطای وام، که خود سبب افزایش تورم شده است، با انتقاد روبرو بوده است.

نرخ رسمی تورم که ظرف ماه های اخیر به کندی در حال کاهش بوده است، در سال تقویمی گذشته ایران برابر با 12.4 درصد بوده است.

بانک مرکزی ظرف ماه های اخیر مرتباً به تزریق مقادیر قابل توجهی از ارزهای متداول به داخل بازار مشغول بوده است تا قیمت دلار را در حدود 11هزار ریال ثابت نگاه دارد.

منبع: میدل ایست آنلاین- 11 آوریل