جریان خطرناک درون دولت را باید خشکاند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» هشدار اصولگرایان به احمدی‌نژاد

برخی از سایت های وابسته به جریان حاکم در جمهوری اسلامی، با انتشار مطالب جداگانه ای، به مسئولان دولت احمدی نژاد هشدار داده اند که در صورت سرباز زدن از دستورات رهبر جمهوری اسلامی “واژگون” خواهند شد.این سایت ها به بهانه سخنان اخیر علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور و رئیس خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، تاکید کرده اند که باید “سرچشمه های جوشان جریان خطرناک” درون دولت اصولگرا را رصد کرد و “در ادامه خشکاند.”

در یادداشت های جداگانه ای که سایت های الف، جهان، شمال و تعدادی دیگر از سایت های اصولگرا منتشر کرده اند، به آنچه “جریان انحرافی” دولت محمود احمدی نژاد عنوان شده، هشدار داده شده که چنانچه بخواهند در برابر دستورات آیت الله خامنه‌ای ایستادگی کنند، واژگون و از سرچشمه خشک خواهند شد.

پیش از این، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره لزوم برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از پست معاون اولی رئیس‌جمهور را “نظر ارشادی” آیت الله خامنه‌ای عنوان کرده بود.

این سخن بدان معناست که محمود احمدی‌نژاد می توانست در صورت تمایل از اجرای این دستور رهبر جمهوری اسلامی خودداری کند.

مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد در مصاحبه با روزنامه همشهری به این دستور رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته بود: “مقام معظم رهبری نظر ارشادی داده بودند نه نظر تکلیفی. وقتی نامه علنی شد، برای آقای رئیس‌جمهور تکلیف شد.”

 

“ایام عزت مستدام”

این سخنان جوانفکر در شرایطی بیان شده که سایت رسمی آیت الله خامنه‌ای از نامه او به محمود احمدی نژاد برای برکناری مشایی به صراحت به عنوان “دستور عزل” نام برده است.

رهبر جمهوری اسلامی در نامه ای که آن را روز ۲۷ تیر سال ۱۳۸۸ خطاب به احمدی‌نژاد نوشت، انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اولی رئیس‌جمهوری را “بر خلاف مصلحت” احمدی‌نژاد و موجب “اختلاف و سرخوردگی” میان علاقمندان رئیس دولت عنوان کرد.

آیت الله خامنه ای در پایان نامه کوتاه خود نوشت که “لازم است انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد.”

در همین حال سایت الف، زیر نظر احمد توکلی، نماینده اصولگرای تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در یادداشتی با عنوان “آقای جوانفکر، شما که شمایید” خطاب به مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور نوشته است: “کجای این نامه ارشادی است؟ در مرام و ادبیات جنابعالی از چه زمانی «لازم است» را ارشادی می دانند؟”

در این یادداشت همچنین آمده است: “کاری نکنید تعبیر و تحلیل برخی افراد در مورد اینکه فتنه بعدی از درون اصولگرایان است به حقیقت بپیوندد و شما و امثال شما مصادیق آن باشید.”

در ادامه این یادداشت با بیان اینکه “فرزندان ولایت در برخورد با هر فتنه چه چپ و چه راست، چه سبز و چه رنگهای دیگر تاخیر نمی کنند” خطاب به جوانفکر افزوده شده که “ضربت یاران و فرزندان ولایت را در برخورد با فتنه و فتنه گران دیده اید، امیدوارم به مرز چشیدن آن وارد نشوید.”

در پایان یادداشت سایت الف که در سایت های دیگر اصولگرا نیز منتشر شده، آمده است: “آقای جوانفکر خیلی ها در انقلاب واژگون شدند، شما که شمایید.”

محمود احمدی‌نژاد پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در حکمی اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان معاون اول خود معرفی کرد که این اقدام او با واکنش‌های تندی از سوی منصوبان جریان حاکم، مراجع تقلید و حتی حامیان خود احمدی نژاد همراه شد.

مدتی بعد نامه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت کنار گذاشتن رحیم‌مشایی از این پست منتشر شد که احمدی‌نژ‌اد نسبت به اجرای مفاد آن بی‌اعتنایی کرد تا اینکه رحیم‌مشایی خود تصمیم به استعفا گرفت.

پس از استعفای رحیم‌مشایی٬ احمدی‌نژاد در نامه‌ای کوتاه خطاب به آیت الله خامنه‌ای خبر برکناری مشایی از معاونت اولی خود را اعلام کرد و در پایان نامه خود خطاب به او نوشت: “ایام عزت مستدام.”

بسیاری از اصولگرایان معتقدند احمدی‌نژاد نسبت به این دستور آیت الله خامنه‌ای بی‌اعتنایی و با انتخاب رحیم مشایی به عنوان رئیس دفتر و مشاور ویژه خود عملا به رهبر جمهوری اسلامی دهن کجی کرده است.

 

حامیان خامنه‌ای و تقسیم بندی مولوی ـ- ارشادی

سایت “جهان‌نیوز” متعلق به علیرضا زاکانی، دیگر نماینده اصولگرای مجلس هم در واکنش به اظهارات جوانفکر نوشته است: “سرچشمه‌های جوشان این جریان خطرناک {در دولت احمدی نژاد} را باید به خوبی رصد کرد و البته در ادامه خشکاند.”

این سایت اضافه کرده است: “افرادی که به دستورات مقام معظم رهبری قید ارشادی یا مولوی الصاق می‌کنند از این جهت بسیار خطرناکند که می‌توانند در هر لحظه‌ای و در مورد هر دستوری، به بهانه ارشادی بودن، آن را اجرا نکرده و مقاصد ناصواب خویش را دنبال کنند.”

جهان با طرح این پرسش که “چه کسی در دولت به خود جرأت می دهد که منویات مقام عظمای ولایت را طبقه بندی کند؟” افزوده است: “چه کسانی به این نگرش ها معتقدند. با امثال رئیس خبرگزاری دولت که رسما اعلام می کند دستور مقام معظم رهبری پیرامون عزل مشایی، یک دستور ارشادی بوده است چه برخوردی خواهد شد؟”

تقسیم بندی احکام رهبر جمهوری اسلامی به دو دسته “مولوی” و “ارشادی” نخستین بار در دوره سوم مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که طی آن، نمایندگان متعلق به جناح موسوم به راست که در اختلافات میان رئیس جمهور وقت (حجت الاسلام خامنه ای) و نخست وزیر (میرحسین موسوی) جانب رئیس جمهور را می گرفتند، دستور آیت الله خمینی درباره لزوم رای اعتماد به میرحسین موسوی را ارشادی عنوان کردند.

احمد آذری قمی، از نمایندگان حامی آیت الله خامنه ای که بعدها نقش پررنگی در رساندن او به مقام رهبری جمهوری اسلامی پس از درگذشت آیت الله خمینی ایفا کرد، فردی بود که این دستور رهبر فقید جمهوری اسلامی را ارشادی دانست.

به دنبال این مسئله، 99 نفر از نمایندگان جناح راست حامی آیت الله خامنه ای، با رد حکم آیت الله خمینی، به نخست وزیری میرحسین موسوی رای اعتماد ندادند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس آن جلسه جنجالی در کتاب خاطرات خود در این خصوص می نویسد: “آذری قمی در مورد تائید امام از دولت، اظهارات بدی کرد که خالی از اهانت به امام نبود و در مجلس مورد اعتراض قرار گرفت.”