یک بریتانیایی در میان دستگیرشدگان اینترنتی

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین

هشت نفر در ایران از جمله یک انگلیسیِ ایرانی‌الاصل به اتهام توهین به مقدسات و رهبر این کشور در فیسبوک، بازداشت شده‌اند.

کلمه، وب‌سایت نزدیک به مخالفان، گزارش داد که دو نفر از این هشت تن، به نام‌های رویا صابری‌نژاد نوبخت، 47 ساله از استاکپورت و امیر گلستانی، هر کد ام به ۲۰ سال زندان و باقی به نام‌های مسعود قاسمخانی، فریبرز کاردارفر، سیدمسعود سیدطالبی، امین اکرم‌پور، مهدی ری‌شهری و نغمه شاهسوندی شیرازی به هفت تا نوزده سال حبس محکوم شده‌اند.

آن‌ها به خاطر توهین به مقدسات، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب و توهین به آیت‌الله خامنه‌ای مجرم شناخته شدند.

داریوش تقی‌پور همسر نوبخت در ماه آوریل به منچستر ایونینگ نیوز گفت، همسرش اکتبر گذشته در فرودگاه شیراز در ارتباط با نظراتی که روی فیسبوک گذاشته بود دستگیر شده است.

مشخص نیست که این هشت نفر به وکیل دسترسی داشته‌اند یا خیر. کلمه گفت سرویس‌های اطلاعاتی و سپاه پاسداران سال گذشته آن‌ها را دستگیر کرده و تحت فشار گذاشت تا جلو دوربین به جرائم خود اقرار کنند.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: “ما می‌دانیم که یک تبعه انگلیس در ایران حکم زندان گرفته. ما به دنبال برقراری تماس و دریافت اطلاعات از مقامات ایرانی هستیم.”

بین حسن روحانی که طرفدار آزادی اینترنت است و تندروها که از کاهش سانسور اینترنتی واهمه دارند، درگیری وجود دارد. هفته گذشته، تلویزیون ایران شش جوان ایرانی را نشان داد که به خاطر ضبط ویدئویی برای آهنگ فارل ویلیامز و پخش آن در اینترنت دستگیر شده‌ بودند. این بازداشت موجب خشم جهانی شد و روحانی به حمایت از آن‌ها پرداخت. این جوانان خیلی زود آزاد شدند، اما ساسان سلیمانی، کارگردان این ویدئو هنوز در زندان است.

این دستگیری‌ها چالش‌های پیش روی روحانی را در انجام وعده‌هایش برای دسترسی بیشتر به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر نشان می‌دهد. این شبکه‌ها هنوز در ایران مسدود است.

روز سه‌شنبه، آژانس‌های خبری داخلی ایران گزارش دادند که یک قاضی در یک استان جنوبی ایران، مارک زاکربرگ موسس فیسبوک را در ارتباط با شکایتی برای نقض حریم خصوصی در اینستاگرام و واتس‌اپ به دادگاه فراخواند. بین ایران و آمریکا معاهده استرداد مجرمین وجود ندارد.

روحانی در هفته‌های اخیر پشتیبانی خود از آزادی اینترنت را تشدید کرده است. او اخیرا در یک کنفرانس در تهران از شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی کرد و از وزیر ارتباطات خود خواست تا پهنای باند در کشور را بهبود بخشد و گفت: “دوران منبر یک‌طرفه به سر آمده است.”

وقتی مقامات، سرویس پیامک موبایل واتس‌اپ را مسدود کردند او دخالت کرد و دستور داد این ممنوعیت برداشته شود. قوه قضاییه ایران که یک نهاد سیاسی مستقل از دولت است، این دخالت روحانی را به چالش کشیده و دستور مسدود شدن واتس‌اپ را داده است.

تا دو سال پیش، وزارت اطلاعات و فن‌آوری ارتباطات مسئول سیاست‌گذاری اینترنت کشور بود اما در سال ۲۰۱۲ خامنه‌ای به مقامات دستور داد تا شورایعالی فضای مجازی تاسیس شود. این شورا به رهبر نزدیک‌تر است تا دولت. این به این معنی است که روحانی تنها تصمیم‌گیرنده در مورد آینده اینترنت ایران نیست.

قوه قضاییه و سپاه پاسداران با کمک پلیس سایبری، ایرانیان را به خاطر مسائل اینترنتی شناسایی و بازداشت می‌کنند، از جمله چندین کارمند وب‌سایت خدماتی و خبری اینترنتی نارنجی که از ماه دسامبر در زندان بسر می‌برند.

این هفته خبر رسید که پلیس سایبری ایران دسترسی به یک سرویس میزبانی وبلاگ را به خاطر عدم همکاری این شرکت در ارائه اطلاعات شخصی یکی از کاربرانش، مسدود کرده است. مشخص نیست که این مقامات اجازه دادگاه برای مسدود کردن این سرویس را داشته‌اند یا خیر.

منبع: گاردین - 27 مه 2014