همه یکصدا: زندانیان را آزاد کنید

سامان رسول پور
سامان رسول پور

اتحادیه اروپا در این هفته با صدور بیانیه ای به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کرد.در این بیانیه به بازداشت 4000 نفر در اعتراضات پس از انتخابات وهمچنین ادامه بازداشت تعداد زیادی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی اشاره وبا “اصرار” آزادی روزنامه نگاران و افرادی که به دلایل سیاسی و  عقیدتی در بازداشت بسر می برند، خواسته شده است. اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه از “گزارشهای نگران کننده درباره شکنجه زندانیان” ابراز بیزاری کرده و از دولت ایران خواسته است در مورد این ادعاها تحقیقات کاملی به عمل بیاورد.

همچنین سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به محکومیت افرادی نظیر شهاب طباطبایی، کیان تاج بخش، مسعود باستانی و چندین مورد دیگر، از جمهوری اسلامی درخواست کرد فورا احکامی را که پس از جریانات پس از انتخابات علیه افراد بازداشت شده صادر شده، لغو کند. این سازمان مدافع حقوق بشر در بخش دیگری، نگرانی خود را از وضعیت حسین درخشان، وب نگار زندانی هم ابراز داشته است.

در همین حال عفو بین الملل هم با صدور بیانیه ای آزادی دکتر محمد ملکی را خواستار شد. این سازمان همچنین نگرانی شدید خود را از وضعیت سلامتی دکتر ملکی ابراز کرده و عنوان کرد که نگران به خطر افتادن جان دکتر ملکی است “چرا که این پژوهشگر سالخورده از بیماریهای زیادی رنج می برد”.

در این هفته وضعیت احمد زید آبادی نگرانیهای زیادی را به همراه داشت.آنجا که خبر رسید وی تحت شکنجه است تا از رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کند.این روزنامه نگار زندانی دیروز پس از 45 روز بی خبری، با خانواده اش تماس تلفنی برقرار کرد و خبر داد که پس ازگذشت 4 ماه و نیم از بازداشتش، کماکان در انفرادی است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر هم از انتقال پیمان عارف به سلول انفرادی خبر داد.در همین حال، خبر رسید که کیوان صمیمی هم از سوی بازجوها تحت فشار قرار گرفته است.

آنطرفتر یک نفر بازداشت و یک نفر هم محکوم شد؛ نگار سایه، روزنامه نگار آزاد، بازداشت شد و یک زندانی به نام ایمان سهراب پور به سه سال حبس محکوم گردید.

و بالاخره، فریبا پژوه و هنگامه شهیدی در اعتراض به ادامه بازداشت خود، در زندان دست به اعتصاب غذا زدند.