پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های کتاب ایران…

 

پشت صحنه آبی: گفت و گو با اکبر رادی

به کوشش: مهدی مظفری ساوجی

435ص، تهران: انتشارات مروارید، 1388، چاپ اول

این کتاب که با چند نوشته کوتاه و «کتاب شناسی اکبر رادی» آغاز می شود، مجموعه گفت و گوهایی با این نمایشنامه نویس برجسته و فقید ایرانی است. او که بیش از نیم قرن در عرصه نمایش نویسی این سرزمین، با سبک و شیوه خاص خود، حضوری پررنگ و اثر گذار داشت، به تصریح «رضا براهنی»، یکی از سه نمایشنامه نویس بزرگ ما، در کنار «غلامحسین ساعدی» و «بهرام بیضایی» است. گفت و گوهایی این مجموعه به مباحث گوناگون در حوزه نمایش و تئاتر و ادبیات می پردازد. «تعریف و هدف نمایش»، «تئاتر و زندگی»، «خودآگاهی و ناخودآگاهی»، «ماندگاری یک اثر هنری»، «صادق هدایت»، «نمایشنامه های دوره قاجاریه»، «رسم الخط و مسئله شاملو»، «غلامحسین ساعدی»، «مسئله سانسور»، «تعهد و التزام هنر»، «بهرام بیضایی»، «بیضایی و مسئله بازگشت به گذشته» و «روشنفکر و مسائل پیرامونی»، از جمله مباحث مطرح شده در این گفت و گوها است. 

 

پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران

نویسنده: منصوره تدینی

526ص، تهران: نشر علم، 1388، چاپ اول

در این کتاب، بازتاب پست مدرنیسم یا پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایرانی، مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور نویسنده نخست به بررسی نظری پست مدرنیسم در حوزه ادبیات و زمینه و تاریخچه آن پرداخته و اندیشه ها و آرای نظریه پردازان مشهور در این حوزه را مورد توجه قرار داده است. او سپس تاثیر پست مدرنیسم بر ادبیات داستانی ما و تجلی آن در آثار گوناگون نویسندگان معاصر ایران را بررسی کرده است. در این بخش، داستان «کولی کنار آتش»، نوشته «منیرو روانی پور»؛ رمان «آزاده خانم و نویسنده اش»، نوشته «رضا براهنی»؛ داستان های «مرگ بازیگر»، «چند مکان درهستی»، «رقص مجسمه»، «جاده روبه ویرانی» و«پیشامدی که گذشت»، نوشته «کاظم تینا»؛ داستان های «اکبر نمی میرد»، «بازگشت» و «تاریخ سری بهادران فرس قدیم»، اثر «سیروس شمیسا»؛ و «سرانجام پلکان» و «حضور»، اثر «ابوتراب خسروی» را، به عنوان نمونه ای از آثار پست مدرن در حوزه ادبیات داستانی معاصر ایران، مورد نقد و بررسی قرارگرفته است. در هر مورد، نویسنده ضمن ارائه خلاصه داستان، مؤلفه های پست مدرنیستی در آن را نشان داده و تجزیه و تحلیل کرده است. 

 

آن سوی خاطره ها

به کوشش: حسین شاه حسینی

198ص، تهران: انتشارات صمدیه، 1388، چاپ اول

با متلاشی شدن حکومت خودکامه «رضا شاه» در شهریور 1320، و برقراری آزادی های نسبی سیاسی و اجتماعی، فصل نوینی در تاریخ معاصر ایران گشوده شد که طومار آن، با کودتای 28 مرداد 1332، به هم پیچید. از ویژگی های مهم این دوره دوازده ساله، برپائی نهضت ملی ایران و پیروزی مردم بر استعمارگران انگلیسی بود. افزون بر آن، در این فاصله زمانی، انسان های  آزادیخواهی از میان ایرانیان برخاستند که هدف و‌ آرزوی آنان، پیشرفت و ترفی ملی و آزادی برای سرزمینشان بود. بسیاری از این آزادیخواهان، به رغم مبارزات و مجاهدات بزرگ، هنوز هم گمنام مانده اند و جز معدودی آنها را    نمی شناسند. با این وجود، از تعدادی از آنها، خاطرات ارزشمند و مفیدی به جا مانده است. مجموعه حاضر، خاطرات تنی چند از این ایران دوستان آزادیخواه است که جز «داریوش فروهر»، بقیه گمنام اند و یا کمتر از آنها نامی به میان آمده است. «منوچهر اطمینانی»، عبدالحسین دانشور»، «جمال درودی»، «حسین سکاکی»، «سرتیپ علی نقی شایان فر»، «داریوش فروهر» و «محمود مانیان»، مبارزان و آزادی خواهانی هستند که در این کتاب، با گوشه ای از خاطراتشان از آن سال های پر تب و تاب آشنا می شویم. 

 

توده و قدرت

نویسنده: الیاس کانتی

مترجم: هادی مرتضوی

440ص، تهران: نشر قطره، 1388، چاپ اول

آدمیزاد از هیچ چیز بیش از تماس با ناشناخته ترس ندارد… شب هنگام یا در تاریکی، هول از تماس ناغافل، به وحشتی مبدل می گردد. تنها در توده است که آدمیزاد از این ترس، رهایی می یابد. در کتاب حاضر، نویسنده خاستگاه توده را در اساطیر و تاریخ جستجو می کند و به تحلیل قدرتی می پردازد که از آن پدید می آید. این پرسش که توده چیست و از کجا ناشی می شود و قدرت چگونه بوجود می آید و به چه شیوه عمل می کند، در دو سده اخیر، همواره ذهن متفکرین اجتماعی را مشغول داشته است. در کتاب «توده و قدرت»، مکانیسم پیدایش این دو و اثرات متقابلی که بر یکدیگر می توانند داشته باشند، از دیدگاهی فلسفی، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. 

 

چه کردند ناموران

نویسنده: کاوه میرعباسی

176ص، تهران: نشر افق، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه بیست نوشته و روایت طنزآمیز از«کاوه میرعباسی»، مترجم و منتقد برجسته معاصر کشورمان است. این روایت ها درباره زندگی و سرگذشت انسان هایی است که به برکت نبوغ و یا خباثت به شهرت رسیده اند! به تصریح ناشر کتاب: [از آن جا که نصف بیشتر مطالب این کتاب خالی بندی است، مطالعه آن حتی به کسانی که حوصله ندارند زندگینامه بخوانند، توصیه می شود!] در روایتی با عنوان «یافتم! یافتم!» می خوانیم: [سرباز از شدت غضب، کبود شد و چون خیال می کرد ارشمیدس هم، مثل فیل، زنده و مرده اش صد تومن است و فرق فیل و فیلسوف را فقط در جثه شان می دانست، بی معطلی شمشیرش را بیرون کشید و سر از تن آن جلیل مبارک نفس جدا کرد و جنازه اش را (البته در دو قسمت) نزد مارسلوس برد…]

 

بررسی وضعیت آموزش و پژوهش علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران

به اهتمام: حسین سلیمی

804ص، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1388، چاپ اول

این کتاب، شامل مجموعه ای از مقالات ارائه شده در «نخستین کنفرانس بررسی وضعیت آموزش و پژوهش علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران» است که در سال 1386 خورشیدی به همت «انجمن علوم سیاسی ایران» و با همکاری «پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی» در تهران برگزار شد. مقالات این مجموعه در سه بخش با عنوان های «مبانی تاریخی و نظری»، «پژوهش های بنیادی» و «راهکارها و راهبردها»، گردآوری و تدوین شده است. این مقالات، تصویری از وضعیت آموزش و پژوهش در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل، از حدود یکصد سال پیش تاکنون، در مقابل ما قرار می دهد. عناوین بعضی از مقالات و نویسندگان آنها عبارتنداز: «شرایط اجتماعی – فرهنگی تاسیس مدرسه آموزش سیاست/علیرضا ازغندی»، «حوزه علمیه قم و علم سیاست/داود فیرحی»، «علم سیاست در ایران پسا انقلابی؛ الزامات معرفتی و ظرفیت های کاربردی/عباس منوچهری»، «تاثیر نگرش چپ گرایانه بر برنامه درسی علوم سیاسی در ایران/حسین سلیمی»، «تاثیر انقلاب اسلامی بر آموزش و پژوهش علوم سیاسی/حاکم قاسمی»، «بررسی روش شناختی پایان نامه های دوره دکترای علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران/قاسم افتخاری»، «ویژگی ها و گرایش های علوم سیاسی در ایران: نگاهی از دریچه نشریات تخصصی/ابوالفضل دلاوری»، «نگاهی به آموزش تاریخ ایران در رشته علوم سیاسی/احمد گل محمدی» و «سراب علوم سیاسی در ایران؛ کنکاشی در اسباب و علل عقب ماندگی علوم سیاسی در ایران/صادق زیبا کلام».

فرهنگ واژگان و اصطلاحات حقوقی، اقتصادی و اداری: انگلیسی – فارسی

/مجموعه دو جلدی

گردآورنده و تالیف: جواد بنی یعقوب

1884ص، تهران: انتشارات جنگل، 1388، چاپ اول

این فرهنگ یکی از جامع ترین، معتبرترین و دقیق ترین منابع موجود در زمینه واژگان و اصطلاحات حقوقی، اقتصادی و اداری به زبان انگلیسی، همراه با معادل فارسی آنها است. واژگان و اصطلاحات انگلیسی در هر سه بخش حقوقی، اقتصادی و اداری، گاهی به مفهوم یکسان و گاهی به تعبیری متفاوت به کار گرفته می شوند؛ از این رو  در این فرهنگ،  برای  واژگان و اصطلاحات انگلیسی، در آنجا که مفهومی یکسان دارند، همان مفهوم برای هر سه بخش یکجا آورده  شده است و در جاهایی که یک واژه  یا اصطلاح،  با معانی و مفاهیم متفاوت خاص خود در هر بخش به کار می رود، مفاهیم و معانی متفاوت با ذکر بخش مربوط به آن، به صورت جداگانه آمده است. 

 

فرقه عدالت ایران: از جنوب قفقاز تا شمال خراسان

نویسندگان: محمد حسین خسروپناه، الیورباست

206ص، تهران: انتشارات شیرازه، 1388، چاپ اول

توسعه صنعتی و اقتصادی قفقاز و آسیای میانه در اثر انضمام این دو حوزه به امپراتوری روسیه از اواسط قرن نوزدهم به بعد، باعث آن شد که تعداد کثیری از ایرانیان در جستجوی کسب و کار، رهسپار این مناطق شوند. بسیاری از این ایرانیان به ویژه آن هایی که در صنایع نفت «باکو» اشتغال داشتند، در خلال تحولات انقلاب روسیه، درگیر فعالیت های سیاسی و تشکیلاتی شدند که برآمدن «فرقه عدالت»، یعنی موضوع اصلی کتاب حاضر، یکی از مهم ترین آثار آن بود. این تحرکات، البته در مقیاسی محدودتر، ایرانیان ساکن آسیای میانه را نیز شامل شد که بررسی جوانبی از آن تجربه نیز، از دیگر مضامین مورد بحث این کتاب است. کتاب «فرقه عدالت ایران: از جنوب قفقاز تا شمال خراسان»، شامل سه بخش است: بخش اول با عنوان «فرقه عدالت ایران»، به وسیله «محمد حسین خسروپناه» نوشته شده است. عنوان بخش دوم، «تاشکند در برابر باکو؛ سلطان زاده، شورای تبلیغات بین المللی و تاسیس حزب کمونیست ایران در سال 1920» است که بوسیله پژوهشگر برجسته تاریخ معاصر ایران، «اولیور باست» تالیف گردیده است. بخش سوم به مجموعه ای از اسناد ارزشمند در زمینه موضوع مورد بحث اختصاص دارد.