نیاز به سرمایه جهانی برای دور زدن تحریم

نویسنده

» نگاه گلف نیوز به صنایع نفت و گاز ایران

وب سایت شبکه اطلاع رسانی رسمی نفت و انرژی ایران (شانا) روز یکشنبه گزارش داد این کشور برای توسعه دو فاز از میدان گاز طبیعی پارس جنوبی در خلیج فارس و عملی کردن آنچه گفتگوهای «امیدوار کننده» با شرکت های خارجی می نامد، به 54 میلیارد یورو منبع مالی نیاز دارد.

رکن الدین جوادی مدیر عامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران اعلام کرد تیم مذاکره کننده ای را برای بررسی و تأمین منابع مالی  فازهای 21 و 22 پروژه پارس جنوبی تعیین کرده است.

 

جای امیدواری هست

شانا به نقل از وی و بدون ذکر نام شرکت های خارجی اعلام کرد: «درحال حاضر، تیم مذاکره کننده مشغول گفتگو با شرکت های خارجی است… مذاکرات با این شرکت ها امیدوار کننده بوده است.»

ایران پس از روسیه، دومین کشور بزرگ صاحب منابع گاز طبیعی دنیاست، اما تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده و سازمان ملل به دلیل فعالیت های بحث انگیز هسته ای آن کشور، سبب به تعویق افتادن توسعه صادرات گاز در ابعاد وسیع شده است.

شرکت های غربی به دلیل بن بست پدید آمده بر سر برنامه هسته ای تهران که به گمان غرب در خدمت تولید تسلیحات هسته ای است، به طور فزاینده ای نگران سرمایه گذاری در ایران به عنوان پنجمین صادر کننده بزرگ نفت دنیا هستند. ایران تمامی اتهامات غرب را رد می کند.

با همه این اوصاف، ایران همچنان توجه هند، چین و سایر شرکت های آسیائی را به خود جلب کرده است. این شرکت ها کمتر در معرض تحریم های بین المللی قرار دارند.

 

افزایش واردات سوخت

ممکن است ایران به دلیل برنامه هسته ای خود، با تحریم واردات بنزین مواجه شود. با این حال، به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی مهر، این کشور قصد دارد واردات بنزین و گازوئیل خود را تا ماه مارس آینده، با 27 درصد افزایش به حجم 31 میلیون لیتر در روز برساند.

این خبرگزاری به نقل از نورالدین شهنازی زاده معاون وزیر نفت ایران گزارش کرد: «پیش بینی می شود واردات روزانه بنزین و گازوئیل تا پایان سال جاری به ترتیب به 22 و 9 میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کند.»

سال جاری ایران در 20 مارس به پایان می رسد. 

شهنازی زاده که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است، گفت: «میانگین واردات بنزین و گازوئیل از ابتدای سال جاری، به ترتیب  برابر با 21 و 43 میلیون لیتر در روز بوده است.»

ایران پنجمین کشور بزرگ صادرکننده نفت دنیاست، با این حال از کمبود ظرفیت پالایشگاهی برای تأمین بنزین مورد نیاز داخلی رنج می برد. این معضل، کشور را مجبور به وارد ات این محصولات تا سقف 40 درصد نیاز داخلی کرده است.

همین موضوع می تواند جمهوری اسلامی را در برابر هرگونه تصمیم غرب در نشانه گرفتن مبادلات سوختی به عنوان ابزار فشار بر تهران بر سر برنامه هسته ای آن کشور، آسیب پذیر کند.

 

منبع: گلف نیوز-  30 نوامبر