ایجاد جبهه عربی درمقابل ایران

نویسنده

جیلان زایان

شرم الشیخ - مصر – وزیر دفاع و دیپلمات برجسته جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا، هر دو امروز در مصر حضور یافتند تا سفر کوتاهی را در منطقه آغاز کنند. این سفر با هدف متحد ساختن اعراب هم پیمان آمریکا در برابر نفوذ ایران و سایر دشمنان صورت می گیرد.

آمریکا در پی ترغیب هم پیمانانش برای کمک به پایداری وضعیت عراق است.

سفر همزمان و کم نظیر وزیر امور خارجه آمریکا کاندولیرا رایس و وزیر دفاع، رابرت گیتس در کنار هم، بدنبال اعلام ناگهانی کمک نظامی چند میلیارد دلاری آمریکا به حکومت های میانه رو عربی در روز دوشنبه صورت می گیرد.

ایالات متحده فاش کرد یک مجموعه تسلیحاتی به ارزش 20 میلیارد دلار (614 میلیارد یورو) برای عربستان سعودی، 13 میلیارد دلار برای مصر و 30 میلیارد دلار برای اسرائیل در جهت آماده سازی برای رویارویی با ایران در نظر گرفته شده است.

رایس در گفتگو با خبرنگاران که او را در سفر به مصر همراهی می کنند اتهامات ایران را در مورد این موضوع که این معامله تسلیحاتی به منظور ایجاد ترس و سردی روابط کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است را رد کرد.

او گفت: “من فکر می کنم در این منطقه نوعی بی ثباتی وجود دارد که به حکومت ایران مربوط می شود. ایران درگیر بعضی از فعالیت ها ست که قبلا” به آن اشاره کرده ام.”

پیشتر وی ایران را به پشتیبانی از تروریسم در لبنان، حمایت و ارسال تجهیزات به ستیزه جویان شیعه در عراق، کمک به حماس در فلسطین و نیز اندیشه به دست آوردن سلاح هسته ای متهم کرده بود.

رایس گفت این مجموعه تسلیحاتی “برای تجهیز نیروهای موشکی و حمایت از یک استراتژی جامع تر در جهت رویارویی با نفود زیانبار القاعده، حزب الله، سوریه و ایران” است.

گیتس، که با هواپیمای دیگری سفر می کرد، گفت این مطلب که او و رایس هر دو عازم خاورمیانه هستند بسیار قابل توجه است.

او به خبرنگاران همراه گفت این نشاندهنده “اهمیت اطمینان خاطر دادن به دوستانمان در مورد ماندن در کنار ما در این منطقه” است.

“یکی از مواردی که ما بدنبال آن هستیم بررسی علایق موجود برای یافتن راه های افزایش ارتباطات امنیتی دوطرفه و شاید بررسی فرصت های جدید در این زمینه است.”

قرار است رایس و برنز با دیپلمات های برجسته کشور های هم پیمان آمریکا در خلیج فارس دیدار کنند. این کشورها در آستانه تحویل گرفتن کمک های نظامی هستند که ارزش آن حداقل 20 میلیارد دلار گزارش شده است. ایالات متحده می گوید درباره جزییات دقیق مربوط به این کمک ها هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

گزارش ها حاکی است این معامله تسلیحاتی، عربستان و پنج کشور دیگر خلیج فارس- امارات متحده عربی، کویت، قطر، بحرین و عمان- را شامل می شود.

مصر و اردن، که وزرای خارجه آنها هفته گذشته برای پیشبرد طرح صلح عربی از اسرائیل دیدار کردند، برای گفتگو ها به وزرای خارجه سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، بحرین و امارات متحده عربی) ملحق خواهند شد.

نیکلاس برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت از آنجا که هیچ ما به ازای رسمی به ازای مجموعه تسلیحاتی وجود ندارد، واشنگتن از هم پیمانان خود انتظار دارد که نقش خود را در پشتیبانی از عراق و دولت متزلزل آن بر عهده بگیرند.

محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: “ایالات متحده همیشه سیاست گسترش ارعاب در منطقه را برای تیره سازی روابط خوبی که میان کشورهای خاورمیانه در حال حاضروجود دارد اعمال نموده است.”

یک عضوعمانی شورای همکاری خلیج فارس گفت ایران تهدیدی را متوجه منطقه نکرده است.

یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان گفت: “ایران کشوری همسایه است و ما علایق مشترکی در برقراری امنیت و ثبات منطقه داریم.”

بوش می گوید ایران به سرعت در حال توسعه سلاح های هسته ای است، در حالیکه تهران آنرا رد می کند و برنامه هایش را صلح آمیز اعلام می کند.

واشنگتن همچنین از بزرگترین هم پیمان عرب و سنی خود، عربستان سعودی، نگرانی هایی در مورد تامین مالی جنگجویان سنی دارد که اقدامات آنها به درگیری ها دامن می زند.

با این حال یکی از مقامات عالیرتبه در آمریکا گفت که هم پیمانان این کشور در خلیج فارس به واشنگتن بی اعتماد بودند و بعید به نظر می رسید که به هیچ اقدامی پایبند بمانند.

این مقام که می خواست نامش فاش نشود گفت: “اعتبار ما خدشه دار شده است. این مساله به آن معنی نیست که آنها نگران ایران نیستند بلکه آنها نمی دانند ما قرار است چکار کنیم.”

گیتس و رایس قبل از انجام سفرهای جداگانه در منطقه، ابتدا هر دو عازم عربستان سعودی می شوند.

منبع : میدل ایست آنلاین 31 ژوئیه 2007