جان ده ها هزار نفر در خطرست

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» تایید وجود نیترات و فلزات در آب تهران

بعد از یک ماه اظهارنظرهای متفاوت و نگران کننده مسئولان دولتی در خصوص سالم بودن و یا نبودن آب شرب تهران، روز سه شنبه وزیر بهداشت رسما آلوده بودن آب برخی از مناطق تهران را تائید کرد. اما یک روز بعد مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب و استاندار تهران، با وجود بررسی های کمیسیون بهداشت مجلس و سایر نهادهای مربوطه، آلوده بودن آب تهران را بی اساس خواندند. مرتضی تمدن مدعی شد رسانه ها حرف های طبیعی و عادی وزیر بهداشت را وارونه جلوه داده اند و آب تهران کاملا بهداشتی است. وی همچنین از شهروندان تهرانی خواست با آرامش خاطر از شبکه آب آشامیدنی تهران مصرف کنند. او پیشتر هم اعلام کرده بود ک هر کس از آلوده بودن آب تهران حرف بزند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

 

ادامه تائیدها و تکذیب ها

سایت اصولگرای جهان نیوز دیروز در خصوص اعلام رسمی آلوده بودن آب شرب تهران از سوی مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت  و تکذیب آن توسط مدیر عامل آب و فاضلاب و استاندار تهران نوشت: “آخرین اظهار نظرها در خصوص آلوده نبودن آب تهران ساعاتی پیش منتشر شد. آنجا که مدیر عامل شرکت آب ‌و فاضلاب استان تهران ضمن تکذیب هرگونه آلودگی آب تهران، اخبار مربوط به آلودگی و میزان بالای نیترات موجود در آب برخی مناطق تهران را بی‌اساس خواند. از سوی دیگر استاندارتهران نیز هم سو با وی از آلوده نبودن آب تهران خبر داده و می گوید: شهروندان اطمینان داشته باشند که آب تهران کاملاً بهداشتی است و با آرامش خاطر از شبکه آب آشامیدنی تهران مصرف کنند”.

همین سایت در ادامه با بیان اینکه “تائید و تکذیب های این مساله موجب سردر گمی شهروندان تهرانی شده و نمی دانند بالاخره دم خروس را باور کنند یا قسم حضرت عباس را” با استناد به گفته های روز سه شنبه وزیر بهداشت، در خصوص ادعای استاندار تهران، افزوده است: “مرتضی تمدن با گلایه از امانتدار نبودن رسانه در خصوص پخش سخنان وزیر بهداشت مدعی شده است که رسانه ها سخنان طبیعی و عادی وزیر بهداشت را وارونه جلوه داده و موجب نگرانی شهروندان شده اند. البته آقای استاندار فراموش کرده اند سری به سایت های خبری بزنند و صحبت های وزیر بهداشت را در روز گذشته بخوانند. آنجا که مرضیه وحید دستجردی در واکنش به اظهارات وزیر نیرو که از آلوده نبودن آب تهران خبر داده می گوید: ما در این رابطه اطلاعات کاملی داریم و درنقاط مختلف تهران نمونه برداری را انجام می دهیم. اما به هرحال دربرخی از نقاط تهران آب شرب دارای نیترات بالا تر از حد مجاز است.”

جهان نیوز در بخش دیگری از گزارش خود در این خصوص، با بیان اینکه “آیا طبق ادعای قبلی تمدن، وزیر بهداشت به خاطر اعلام رسمی آلوده بودن آب شرب تهران باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد یا نه”، نوشت: “البته هنوز رسانه های جمعی و کارشناسان فراموش نکرده اند که استاندار تهران روز 28 خرداد نیز با بیان اینکه آب شرب تهران هیچ مشکلی ندارد گفته است: هر کس بگوید آب آلوده است مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد. اما معلوم نیست آب تهران که در کمتر از یک ماه گذشته و به گفته استاندار تهران فاقد آلودگی بوده است چرا به یک باره نیترات موجود در آن افزایش پیدا کرده است.”

 

مجلس تایید کرد

بعد از یک ماه کشمکش بر سر این قضیه، کمیسیون بهداشت مجلس نیز دیروز بعد از بررسی های لازم، همسو با وزیر بهداشت و بر خلاف نظر وزیر نیرو، استاندار و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آلوده بودن آب بخش هایی از تهران، از جمله منطقه یافت آباد تهران رابه دلیل دارا بودن نیترات بیش از حد استاندارد تائید کرد.

برخی منابع خبری دیگر نیز دیروز به نقل از مدیر کل بهداشت محیط وزارت بهداشت خبر از آلودگی آب برخی مناطق به دلیل دارا بودن نیترات بالا دادند. به نوشته این منابع کاظم نداقی با تائید گفته های وزیر بهداشت گفته است: “برای کاهش نیترات موجود در آب این منطقه حداقل به بیست ماه وقت نیاز هست و در این مدت زنان باردار و کودکان باید از آب های بطری بسته بندی شده استاندارد استفاده کنند.”

این در حالی است که به نوشته برخی دیگر از منابع خبری طی یک ماه گذشته علاوه بر اینکه در تمامی نقاط تهران، مصرف انواع آب های معدنی افزایش بی سابقه ای داشته، قیمت این نوع آب هاهم که گفته می شود اغلب آنان نیز از استاندارد لازم برخوردار نیستند، تا دوبرابر افزایش داشته است.

توصیه به جای راه حل

اینک وجود نیترات بالاتر از حد استاندار در آب مناطقی از تهران، طبق گفته های وزیر بهداشت احمدی نژاد و سایر نهادها و منابع قطعی است، اما مسئولان امر تاکنون تنها به  ارائه چند توصیه ساده پزشکی و یک برنامه کوتاه مدت برای پاک کردن آب شرب تهران بسنده کرده اند. این در حالی است که به گفته پزشکان متخصص وجود نیترات و نیتریت در آب می تواند سرطان زا باشد.

دیروز همزمان با ادامه بحث ها، خبرگزاری ایسنا هم طی گزارشی تفصیلی به نقل از صاحب نظران، کارشناسان و مسئولان امر، به بررسی آلودگی آب شرب تهران پرداخت.

ایسنا در خصوص خطرات آب آلوده تهران برای زنان باردار و کودکان شیرخوار از قول سرپرست گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشت: “نیترات و نیتریت موجود در آب براثر ترکیب با آمین موجود در بدن به عامل سرطان زای نیتروزآمین تبدیل می‌شود.”

دکتر برنا، پریناتولوژیست نیز با بیان اینکه نیترات موجود در هوا و آب، خطر بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان دستگاه اعصاب مرکزی (CNS) را در کودکان و بالغین افزایش می‌دهد، ‌گفت: “افزایش نیترات مصرفی در مادران باردار خطر سقط جنین را افزایش میدهد.”

با توجه به این نظرات کارشناسی و با استناد به گزارش های خبری منابع مختلف و متعدد، در حال حاضر اگر تنها منطقه یافت آباد تهران با 80 کیلومتر مکعب مساحت آلوده باشد که دارای 180 هزار مشترک می باشد، ده هزار زن و کودک شیر خوار در معرض خطر جدی قرار دارند.

 

آلودگی موجود تازگی ندارد

نگرانی ها در خصوص این خطر زمانی افزایش می یابد که پیشتر مسئولان قبلی و وزیر بهداشت سابق وجود فلزات در آب مناطقی از تهران را تائید کرده و نسبت به افزایش آلودگی آب تهران هشدار داده بودند.

به گزارش ایسنا، نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران طی اظهار نظری ضمن تائید آلودگی آب استان تهران، این آلودگی را مساله تازه ای ندانسته و گفته است: “ بالا بودن غلظت یون نیترات در عین پایین بودن غلظت یون نیتریت گویای این واقیعت است که آلودگی موجود به تازگی و بصورت لحظه‌ای اتفاق نیفتاده، بلکه این افزایش در طی سال‌های متمادی رخ داده و در صورت عدم اعمال کنترلهای لازم این روند ادامه خواهد داشت. “

نماینده دانشگاه دانشگاه علوم تهران همچنین با تشریح دلایل آلودگی آب تهران هشدار داده: “در حال حاضر میانگین غلظت یون نیترات درمنابع آب زیرزمینی غرب استان تهران با مقادیر استاندارد پیشنهادی فاصله قابل توجهی داشته و با توجه به روند کنونی دفع غیراصولی فاضلابهای شهری و روستایی و حتی صنعتی بصورت خام و بدون اعمال هیچ گونه فرایند تصفیه در منابع آب وخاک استان، در آینده نه چندان دور مشکل بالا رفتن مقادیر یون نیترات در منابع آبهای سطحی و زیرزمینی گریبان‌گیر ساکنین منطقه خواهد شد. به خصوص در شهرستانهای غرب تهران و کرج که هم‌اکنون دارای مقادیر بالایی از یون‌های مذکور در منابع آب زیرزمینی خود در مقایسه با سایر مناطق استان هستند. “

طبق همین گزارش تفصیلی، سازمان بهداشت جهانی در این خصوص  دستورالعمل های ویژه ای دارد اما تحقیقات و بررسی هانشان می دهد که در نهادهای مربوطه در استان تهران برای پاک نگه داشتن آب تهران هیچ یک از این دستورالعمل ها رعایت نشده اند.