خطر گسترش اعدام های سیاسی

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یک هفته با حقوق بشر

در این هفته، گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که ایران با 42 روزنامه نگار زندانی به بزرگترین زندان روزنامه نگار جهان مبدل شده است. این در حالی است که “بهمن احمدی امویی به هفت سال و چهار ماه زندان و ۳۲ ضربه شلاق محکوم و حکم پنج سال زندان و تبعید احمد زیدآبادی نیز در دادگاه تجدید نظر تائید شده است”.

گزارشگران بدون مرز همچنین با اشاره به لایحه دوفوریتی نمایندگان حامی دولت که برای متهمین به محاربه خواستار تغییر مهلت  20 روز شده اند، چنین نوشت: “اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی و تکرار درخواست «مجازات اعدام » برای معترضان ما را شدیدا نگران کرده است. خطر جدی است. افراط‌گرایان رِژیم تهران می‌توانند شاهدان سرکوب را اعدام کنند. نهادهای بین‌المللی باید با اقدام فوری از فاجعه ای دیگر و اعدام زندانیان سیاسی که در زندان‌ها تحت فشار قرار دارند پیشگیری کنند”.

گزارشگران بدون مرز همزمان، با اشاره به اظهارات وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه شماری از بازداشت شدگان اتباع بیگانه هستند واز آنها دوربین کشف شده است، تاکید کرده:

“از سوی دیگر همین وزارتخانه با انتشار فهرستی از ۶۰ انجمن غیر دولتی و رسانه های جهانی هر گونه همکاری و ارتباط با این نهادها را برای شهروندان ایرانی ممنوع کرده است. از جمله در این فهرست از رسانه‌هایی چون صدای امریکا و بی بی سی و سازمان نگهبان حقوق بشر نام برده شده است”.

و همزمان با این نگرانی، فصیح یاسمنی، جوان کرد، به اتهام “محاربه” اعدام شد. این جوان کرد در حالی اعدام شد که در هفته های پیش، احسان فتاحیان هم به دارآویخته شده بود. با اعدام فصیح یاسمنی، نگرانی از ادامه اعدامهای سیاسی در کردستان و مناطق دیگر افزایش یافت.

در همین حال، پس از گذشت چند ماه از وقوع حوادث بازداشتگاه کهریزک، سایت الف اعلام کرد “گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، تقصیر اصلی را متوجه سعید مرتضوی؛ دادستان سابق تهران  که  به دستور رییس وقت قوه قضاییه اختیار بازداشتگاه کهریزک را بر عهده داشته است، می‌داند”.

آنسوتر بازداشت ها هم ادامه داشت.در این هفته، محمد رضا تاجیک، مشاور ارشد میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی دستگیر شد.همچنین نیروهای امنیتی، بهرنگ تنکابنی، سردبیر ماهنامه فرهنگ و آهنگ به همرام کیوان فرزین، منتقد موسیقی رادر دفتر این مجله بازداشت کردند.نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل هم اعلام کرد “بابک مبشر، لقا مبشر، نگار ثابت، ژینوس سبحانی، آرتین غضنفری، نسیم بیگلری، سعید روحانی، مونا هویدایی، مهران روحانی و پیام فنائیان 10 نفری هستند که در ساعات اولیه روز یکشنبه، ۱۳ دی (۳ ژانویه) توسط ماموران امنیتی در محل سکونت شان دستگیر شده اند”. بعلاوه پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر دستگیر شدند و به این ترتیب تعداد اعضای بازداشت شده این کمیته به هفت تن رسید.و اسامی شماری از افرادی که در این هفته بازداشت شدند: محمد مرادی از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه، مازیار شکوری عضو ستاد کروبی در گیلان، بهفر خانجانی و افشین ایقایی از بهاییان سمنان، امیر خسرودلیر ثانی فعال سیاسی، احمد  احمدپور، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در قم ورضا نجفی، نویسنده و مترجم.بعلاوه، شماری از اعضای نهضت آزادی از جمله محمد محققی و امیر خرم بازداشت شدند.

افزون بر اینها، شهرام ناظری پس از بازگشت از دوبی در فرودگاه امام خمینی مورد بازجویی قرار گرفت.

در همین حال به دستور شورای تامین استان فارس، مسجد قبای شیراز پلمپ شد و از سفر آیت‌الله دستغیب از تهران به شیراز ممانعت به عمل آمد.

و در چنین هفته ای که مسئولان جمهوری اسلامی در حال گسترش برخوردها با معترضان و زدن اتهام “محاربه” به آنها هستند، شماری از وبلاگ نویسان، یک موج وبلاگی به راه انداختند تحت عنوان “من هم محارب هستم” تا از این راه نگرانی و اعتراض خود را اعلام کنند.