رسانه های بیت، سپاه و جناح راست: ترور کنید!

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پیشنهاد استراتژی تهدید در برابر تهدید

در حالی که ابهامات پیرامون چگونگی و عوامل ترور مصطفی احمدی‌روشن هم‌چنان ادامه دارد٬ برخی از مسوولان جمهوری‌اسلامی از مقابله به مثل با ترورهای این‌چنینی خبر داده‌اند.

مصطفی احمدی‌روشن که رسانه‌های رسمی از وی با عنوان معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز نام برده‌اند٬ روز چهارشنبه توسط عوامل ناشناس در تهران ترور شد.

نحوه ترور وی مشابه دیگر عملیاتی بود که چند سال گذشته در ایران رخ داده و دست‌اندرکاران درگیر در پروژه برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.

مقامات جمهوری‌اسلامی٬ آمریکا و اسراییل را در این ترورها دخیل دانسته و سخن از مقابله به مثل با آن‌ها می‌کنند.

در رسمی‌ترین واکنش نسبت به این مساله٬ مسعود جزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرده است که جمهوری اسلامی مشغول بررسی “نحوه مجازات عاملان ترور” مصطفی احمدی روشن است و “نحوه این مجازات آمریکا، رژیم صهیونیستی و شرکای آنها” را آزار خواهد داد.

وی گرچه اشاره چندانی به شکل این مجازات نکرده٬ اما گفته است که جمهوری اسلامی در حال بررسی “چگونگی فعال‌سازی ظرفیت‌های ناشی از عمق استراتژیک انقلاب اسلامی” در جهان است: “دشمنان انقلاب و پیشرفت ملت ایران هیچ شکی به خود راه ندهند که به موقع پاسخ تنبیه مناسب به آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر شرکای این‌گونه جنایات داده خواهد شد”.

پیش از این و هم‌زمان با ترور احمدی‌روشن٬ سیدعلی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی نیز با انتشار پیامی گفته بود که جمهوری‌اسلامی “از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنهٔ آن هرگز چشم‌پوشی” نخواهد کرد. وی همچنین این ترور را عملی “بزدلانه” و “جنایتی کثیف و پلید” نامیده بود که “با طراحی سیا و موساد” انجام شده است و به عوامل این ترور گفته بود: “در این رفتار شنیع و قساوت‌آمیز نیز شکست خواهند خورد و به اغراض پلید و شریرانهٔ خود دست نخواهند یافت”.

در همین حال حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان٬ با انتشار سرمقاله‌ای با طرح این پرسش که چرا دولت “در برابر ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دست به مقابله به مثل نمی‌زند”٬ گفته بود: “ترور نظامیان و مقامات اسرائیلی به آسانی امکان پذیر است و این جرثومه‌های فساد به راحتی قابل شناسایی و به آسانی قابل دسترسی هستند”.

مدیرمسوول روزنامه کیهان٬ همچنین اضافه کرده بود: “امروزه جمهوری اسلامی ایران، فداییان پاکباخته و سینه چاک فراوانی در سراسر جهان دارد که تنها با یک اشاره از ژرفای دل و جان برای مجازات آن‌ها مایه می‌گذارند”.

در همین حال٬ مهدی محمدی٬ عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان هم در واکنش به ترور احمدی روشن چنین سخن گفت: “جمهوری اسلامی باید به مقابله به مثل پرداخته و کشورهای جنایتکار علیه ایران هزینه جنایات خودشان را عیناً بپردازند”.

این سخنان در حالی بیان شده است که سازمان بسیج مستضعفین نیز٬ با انتشار بیانیه‌ای٬ خبر از مقابله به مثل با اقدامات این‌چنینی داده است: “دشمنان بدانند با این اقدامات گورشان را می‌کنند و منتظر پاسخ قاطع از طرف امت حزب‌الله باشند”.

این مساله از سوی برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز مورد توجه قرار گرفته و یکی از آن‌ها به نقل از یک “مقام امنیتی” نوشت: “جامعه اطلاعاتی ایران موقعیت بسیار خوبی برای طراحی عملیات‌های مقابله به مثل در مقابل ترورهای انجام شده از سوی سرویس‌های غربی قرار دارد. پاسخ ایران یک پاسخ فرامرزی و فرامنطقه‌ای است و آمران و مباشران این پروژه‌ها هرگز در هیچ نقطه‌ای نباید احساس امنیت کنند”.

مقامات جمهوری‌اسلامی معتقدند که ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ با در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به دانشمندان برنامه هسته‌ای به سرویس‌های امنیتی غربی٬ زمینه‌ساز ترور آن ها می‌شوند.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر پس از ترور احمدی‌روشن نوشته بود که وی اخیرا دیداری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است.

به نوشته این خبرگزاری، قرار داشتن نام برخی از دست اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی، در کنار دیدار چندی قبل بازرسان آژانس با احمدی روشن “شائبه هماهنگی و یا درز عمدی اطلاعات” از سوی نهادهای بین المللی چون آژانس را بیش از پیش تقویت می‌کند.

پیش از این علی اصفر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس نوشته بود که این نهاد “با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی، آنان را در معرض ترور گروه های تروریستی و نیز سرویس های جاسوسی رژیم اسرائیل و آمریکا قرار داده است.”

دولت‌های غربی٬ از جمله آمریکا٬ قاطعانه اتهامات جمهوری‌اسلامی را رد کرده و وقوع این اتفاق را محکوم کرده‌اند.

این برای چندمین بار در سال‌های اخیر است که دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ترور می‌شوند.

دو سال پیش و در روز ترور احمدی‌روشن٬ مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران و از محققان برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به شیوه ای مشابه احمدی روشن در تهران کشته شد.

آذرماه سال گذشته نیز دو سوقصد رخ داد که بر اثر آن‌ها مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی جان باخت٬ اما فریدون عباسی دوانی٬ استاد فیزیک همان دانشگاه و رییس فعلی سازمان انرژی اتمی٬ از آن جان سالم به در برد.

در این مدت افراد دیگری نیز ترور شده‌اند٬ اما در انتساب آن‌ها به برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی٬ شک و شبهاتی وجود داشته است.

این ترورها باعث آن شده بود که با تصویب مجلس٬ سپاه پاسداران وظیفه حفاظت از افراد دخیل در برنامه هسته‌ای را به عهده بگیرد.